Van boekhouder naar business partner
Smart Finance vraagt om een stevig fundament. Een financiële afdeling met goed ingerichte basisprocessen voor consolidatie, budgettering, rapportage en verslaglegging. Met volledig geautomatiseerde datastromen die garanderen dat informatie betrouwbaar en controleerbaar is. Zodat er vanzelf tijd ontstaat voor what-if analyses en datavisualisatie.
“Je hoort bij de beste bedrijven op dit gebied als je in staat bent om je maandresultaten binnen 3 werkdagen, je kwartaalresultaten binnen 5 werkdagen, je jaarresultaten binnen 10 werkdagen en je budgetcyclus binnen 20 dagen af te ronden.”
- Financial Planning & Analysis (FP&A)
- Integrated Financial Planning
- Financial Consolidation
- ESG Reporting
- Profitability & Cost Management
- HR Planning
- Sales & Operations Planning
- Financial Planning & Analysis (FP&A)
Financial Planning and Analysis, vormt de kern van zakelijk succes. Onze geavanceerde FP&A-oplossingen ondersteunen organisaties bij het verkrijgen van diepgaand inzicht, waardoor weloverwogen beslissingen kunnen worden genomen voor maximale winstgevendheid en groei. We ondersteunen hierin uw ambities op het gebied van Budgetting, Planning & Forecasting, Driver Based Planning , Scenario Planning en Strategic Planning. Intuïtieve Dashboards & Reporting tools zorgen voor een helder overzicht van uw financiële prestaties.
- Integrated Financial Planning
Geïntegreerde financiële planning vormt de sleutel tot een veerkrachtige bedrijfsvoering. Vaak wordt Excel hiervoor gebruikt als tussenoplossing. Dit resulteert echter vaak in langdurige en tijdrovende processen. Door het naadloos samenvoegen van Profit & Loss, Balance Sheet, Cashflow en Capex in een geïntegreerde financiële planning kunt u deze processen stroomlijnen zonder de inefficiënties en foutgevoeligheid van spreadsheets. U krijgt als controller meer tijd voor analyse en het adviseren van het management.
- Financial Consolidation
Het voldoen aan eisen ten aanzien van de financiële consolidatie en jaarverslag rapportage conform IFRS- en lokale GAAP-standaarden is van groot belang. Onze geavanceerde oplossing voor financiële consolidatie en rapportage vereenvoudigt dit complexe proces. U bent daardoor minder tijd kwijt aan het verzamelen en consolideren van uw P&L, Balance Sheet & Cashflow statements en in staat eerder en frequenter uw geconsolideerde cijfers te publiceren.
- ESG Reporting
ESG-rapportage volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is essentieel voor bedrijven die hun milieu-, sociale en governance prestaties willen meten en openbaar willen maken. Het stelt u in staat om transparantie te bevorderen en de duurzaamheid van uw organisatie te verbeteren. Onze oplossing helpt u niet alleen te voldoen aan CSRD rapportageverplichting zoals die op korte termijn in de EU van kracht wordt, maar stelt u tevens in staat ESG onderdeel te maken van uw management control processen.
- Profitability & Cost Management
Profitability & Cost Management helpt u bij het verkrijgen van inzicht en het optimaliseren van de winstgevendheid en kostenstructuur van uw organisatie. Het omvat het analyseren van inkomsten en kosten om efficiëntie te verbeteren en marges te maximaliseren. Door de juiste toewijzing van kosten en opbrengsten aan producten of afdelingen ontstaat gedetailleerd inzicht in de bijdrage in de winstgevendheid. Inzicht die nodig is om de juiste keuzes te maken en strategieën te kunnen implementeren om de bedrijfsprestaties te verbeteren.
- HR Planning
Uw personeel is uw belangrijkste asset. Strategische en tactische personeelsplanning geeft uw tijdig inzicht in benodigde en beschikbare formatie zodat u tijdig maatregelen kunt nemen om personele formatie af te stemmen op uw bedrijfsactiviteiten. Personeelskosten zijn vanuit de personeelsplanning uiteraard direct door te rekenen en via scenario’s kunnen effecten van toekomstige CAO ontwikkelingen eenvoudig worden doorgerekend.
- Sales & Operations Planning
Sales & Operations Planning (S&OP) helpt uw organisatie bij het afstemmen verkoopplanning en operationele capaciteit. Het omvat het integreren van verkoopplanning, productieplanning, voorraadbeheer en inkoopactiviteiten. Door deze processen te harmoniseren, kunnen bedrijven de productie en levering van goederen stroomlijnen, kosten verlagen en aan de vraag van klanten voldoen. Het doel is om een evenwicht te vinden tussen vraag en aanbod, waardoor bedrijven flexibel kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden en concurrentiedruk.
De Office of Finance richting 2030
Financieel managers staan voor de uitdaging om de transitie te maken van ‘boekhouder’ naar ‘business partner’. Dat vraagt om grote veranderingen op het gebied van personeel, organisatie, processen én technologie. Dit e-book biedt je een structuur en adviezen om die veranderingen vorm te geven.
Smart Finance Nieuwsbrief – januari 2024
Middels deze nieuwsbrief willen wij je informeren over de wijzigingen en ontwikkelingen omtrent Jedox en Smart Finance binnen Axians. Als partner zorgen wij er voor dat we op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving, software en rapportagestandaarden. Door middel van Webinars, inspiratie sessies en nieuwsbrieven zoals deze zullen we u op de hoogte brengen.
- Smart Finance Team
- Highlights What’s new in Jedox Platform
- Nieuwe modules
- Events/Inspiratie sessies
Contact
Heb je een vraag? Wil je met ons van gedachten wisselen? Heb je behoefte aan onafhankelijke experts die je concrete adviezen geven voor jouw specifieke situatie? Aarzel niet en neem contact met ons op!