Vind de juiste balans tussen maximale voorraadbeschikbaarheid en minimale derving

repleniQ: voorraadoptimalisatie software voor de retail

Om als retailer te kunnen overleven moet je je klanten meer bieden dan een kwalitatief goed product tegen een mooie prijs. Een goede klantbeleving en aandacht voor de klant zijn minstens zo belangrijk voor loyale klanten! Lege winkelschappen zijn daarbij uit den boze, want niemand wil misgrijpen op zijn of haar favoriete artikel.

Door de juiste balans te creëren tussen maximale voorraadbeschikbaarheid en minimale derving, zorg je voor meer loyale klanten en meer winst & efficiëntie in de supply chain processen. Met repleniQ heb je een zelflerend systeem in handen wat snel kan anticiperen en reageren in een veranderende omgeving.

>> Meer weten over repleniQ?

Geen retailer kan zonder slimme software voor voorraadoptimalisatie

De juiste balans in je winkelvoorraad, dat wil toch iedere retailer? Of je nu een ondernemer bent van één of meerdere winkels of werkzaam bent binnen een filiaalgestuurde organisatie. repleniQ is een schaalbare en gebruikersvriendelijke oplossing voor alle retailers in de food en non-food markt.

De traditionele retailer bestelde zijn voorraad nog naar eigen inschatting en zonder de hulp van slimme tooling. Dit is echter tijdrovend en foutgevoelig. Steeds meer retailers, dus ook je concurrenten, maken dan ook gebruik van replenishment software. Ontdek hieronder wat wij voor jouw branche kunnen betekenen.

Supermarkt & food
Drogisterij & parfumerie
Bouwmarkt & DHZ
Tuin & dier
Warenhuizen & winkelketens
Horeca groothandel
Voorkom nee-verkopen en breng je derving drastisch omlaag
Supermarkt & food

De voordelen

  • Tot 75% tijdbesparing op het bestelproces
  • Forse verbetering voorraadbeschikbaarheid
  • Bewezen out of stock, 60% omlaag
  • Minder derving & verspilling

Wat zien we bij supermarkten & overige food retail?

In de retailmarkt zijn de marges minimaal. Door de juiste balans te vinden tussen maximale voorraadbeschikbaarheid en minimale derving, zorg jij voor meer rendement op de winkelverkopen. Axians kent als geen ander de uitdagingen binnen de food retail en heeft de afgelopen jaren veel retailers geholpen bij het ondersteunen van supply chain vraagstukken.

Uitdaging #1: Seizoensinvloeden & feestdagen

Wisselende seizoenen en pieken in de verkoop rondom feestdagen zorgen voor uitdagingen bij de winkelbevoorrading. Met name het weer heeft een enorme impact op het koopgedrag van je klanten. Zo ook op je bestelproces. Juist bij bijzondere gelegenheden waarin weer of feestdagen een rol spelen, is het van essentieel belang dat je klanten niet misgrijpen op de benodigde artikelen voor hun BBQ, paasontbijt of kerstinkopen. Anders gaan ze de volgende keer naar de concurrent! Slimme software voor forecasting en voorraadoptimalisatie ondersteunt je hierbij.

Uitdaging #2: Out-of-stock versus derving

Hoe zorg jij ervoor dat klanten nooit meer misgrijpen op hun favoriete producten en hoe zorg je dat de producten ook echt vers zijn? Het bestellen van producten gebeurt bij sommige retailers nog op gevoel. Op basis van ervaring en aan de hand van verwachtingen. Hierdoor wordt soms te optimistisch besteld, wat leidt tot hogere derving. Ook komt het voor dat er juist te weinig producten besteld worden, wat leidt tot gemiste omzet. Het vinden van een juiste balans tussen vraag en aanbod is in de food van essentieel belang!


repleniQ, de beste keuze voor de dynamiek in de food retail

De food retail vraagt om een zelflerend systeem dat zich aanpast aan de (veranderende) karakteristieken van het specifieke artikel op winkelniveau. Hierdoor wordt een hogere forecast accuracy bereikt, die precies aansluit op de behoefte van de consument binnen een bepaald afzetgebied.
repleniQ is sterk in het genereren van besteladviezen bij bijzondere gelegenheden. Hiermee ben je uitstekend voorbereid op promoties, maar ook op feestdagen zoals Pasen en Kerst. Op basis van algoritmes zorgt het systeem voor accurate besteladviezen tot op uurniveau, waardoor de benodigde leveringen tot op het exacte moment kunnen worden berekend. Ook meerdere bestel- of levermomenten per dag zijn hierdoor mogelijk. repleniQ sluit daarom perfect aan op de dynamiek zoals de food retail die kent.

Zet in op klantloyaliteit en creëer de ultieme customer experience
Drogisterij & parfumerie

De voordelen

  • Betrouwbare besteladviezen bij promoties
  • Meer tijd en aandacht voor je klanten in de winkel
  • Verbeter je out-of-stock en voorraadbeschikbaarheid
  • Loyale klanten die meer gaan besteden

Wat zien we bij drogisterijen en parfumeriezaken?

De omzet van cosmetica en verzorgingsartikelen zit al enkele jaren in de spreekwoordelijke 'lift'. Een groot deel van die omzet komt uit online bestedingen. Toch kunnen drogisterijen en parfumerie zaken een duidelijk onderscheid laten zien in de fysieke winkels. Duurzame en natuurlijke producten winnen aan terrein, maar ook de expertise van winkelpersoneel en de presentatie van de winkel spelen een grote rol om klanten naar de winkel te krijgen. Het draait allemaal om de customer experience, de beleving van de klant tijdens het winkelen. Als retailer kun je zorgen voor een aantrekkelijke winkelpresentatie met goed gevulde winkelschappen. Zo zorg je er ook voor dat klanten nooit meer misgrijpen op hun favoriete parfum of verzorgingsproduct en wordt 'meer-verkoop' gestimuleerd.

Uitdaging #1: Promoties van invloed op het bestelproces

In een sector waar ruim de helft van de artikelen worden verkocht tijdens promoties, is het een uitdaging om grip te krijgen op dit bestel- en bevoorradingsproces. Goede voorspellingen zijn hier van essentieel belang. Je wilt namelijk niet dat je klanten misgrijpen op hun favoriete producten om vervolgens naar de concurrent te gaan. Om over lege winkelschappen en je winkelpresentatie nog maar te zwijgen. Daarnaast komt uit onderzoek* naar voren dat drogisterijen en parfumerieën juist heel veel tijd kwijt zijn aan het bestelproces; gemiddeld ruim 66 uur per week, per winkel!


*Bron: Onderzoek TNS Kantar uitgevoerd in opdracht van Axians.

Uitdaging #2: Out-of-stock & voorraadbeschikbaarheid

Voorraadbeschikbaarheid en out-of-stock is een van de meest genoemde verbeterpunten binnen de retail, maar geeft een duidelijke piek wanneer we deze vraag stellen aan drogisterijen en parfumerieën*. Gevoel speelt hier een grote rol in het bestelproces. Hierdoor wordt soms te optimistisch besteld, wat leidt tot hogere derving, of worden juist te weinig producten besteld, wat leidt tot gemiste omzet en afnemende klantloyaliteit. Het gaat om het maken van accurate voorspellingen en het vinden van de juiste balans tussen vraag en aanbod. Goede software voor voorraadoptimalisatie ondersteunt je hierbij!

repleniQ voor drogisterijen en parfumeriezaken

repleniQ is een zelflerende tool die op basis van algoritmes de juiste voorspellingen kan doen in je winkelverkopen. Onze oplossing is bijzonder krachtig in het genereren van betrouwbare besteladviezen gedurende promoties. Uiteraard ook voor reguliere artikelen én - indien gewenst - volledig automatisch! Zo creëer je meer efficiëntie in het bestelproces, houd jij tijd over voor jouw klanten in de winkel en geef je hen de ultieme customer experience.

Beste ondersteuning bij promoties door betere voorspellingen in het bestelproces
Bouwmarkt & DHZ

De voordelen

  • Beter kunnen voorspellen van artikelen, zelfs bij promoties
  • Optimale ondersteuning bij modegevoelige producten
  • Out-of-stock en derving drastisch omlaag
  • Meer tijd en aandacht voor je klanten op de winkelvloer

Wat zien we bij bouwmarkten en doe-het-zelf zaken?

De consument is steeds meer op zoek naar kennis: online tijdens het oriëntatieproces én in de fysieke winkel. Online verkopen in de doe-het-zelf branche zullen de komende jaren verder groeien, maar de fysieke winkel blijft het primaire verkoopkanaal. Bij bouwmarkten groeit de vraag naar expertise en kennis over klusprojecten. Vakkundig personeel dat in staat is om uitleg en advies te geven, wordt dus steeds belangrijker. Zorg dat je medewerkers tijd en aandacht hebben voor de klant. Hoe? Door je processen rondom bestellen en bevoorraden zo slim en efficiënt mogelijk te maken.

Uitdaging #1: Promoties van invloed op bestelproces

De processen rondom bevoorrading van bouwmarkten zijn over het algemeen goed georganiseerd. Wel geeft de doe-het-zelf sector aan veel tijd kwijt te zijn aan het bestelproces rondom promoties*. Dit wordt veelal op gevoel gedaan. Hier ligt een enorme kans om aan de slag te gaan met forecasting. Zo kun je veel tijd besparen die je vervolgens kunt besteden aan de klanten op de winkelvloer en heb jij ook gedurende promoties je winkelschappen goed gevuld. Hierdoor grijpen klanten niet meer mis op die mooie actie!

*Bron: Onderzoek TNS Kantar uitgevoerd in opdracht van Axians.

Uitdaging #2: Afschrijvingen en dervingen

Uit onderzoek* is gebleken dat derving binnen deze sector een zeer grote kostenpost is. Dit heeft enerzijds te maken met de snelheid en modegevoeligheid van veel producten die tegenwoordig in de bouwmarkten te koop zijn. Out-of-stock komt daarom veelvuldig voor, want veel producten zijn te duur om er veel van op voorraad te hebben. Beter inzicht in deze cruciale KPI is een belangrijke voorwaarde om beter te kunnen sturen in je bestelproces. Zo kun je beter anticiperen op piektijden en zorg je dat je geen 'nee' hoeft te verkopen aan de klant.

*Bron: Onderzoek TNS Kantar uitgevoerd in opdracht van Axians.

repleniQ voor bouwmarkten en doe-het-zelf zaken

repleniQ is een zelflerende tool die door algoritmes - op basis van historische data - zorgt voor betere voorspellingen. Zo kun je beter anticiperen op fluctuaties in de verkopen en dus op je winkelvoorraden. Zelfs bij promoties. Modegevoeligheid is moeilijk te voorspellen. Het zelflerende systeem in repleniQ is echter wel in staat snel nieuwe verkooptrends te signaleren, zodat het jou optimaal ondersteunt bij alle artikelgroepen. Zo hebben je medewerkers alle tijd en aandacht om hun kennis en kunde te delen op de winkelvloer.

Je voorraden en leveringen onder controle, alle seizoenen van het jaar!
Tuin & dier

De voordelen

  • Terugbrengen van bijbestellingen & naleveringen
  • Minder tijd kwijt aan het bestelproces door automatisch bestellen
  • Betere voorraadvoorspellingen afgestemd op de seizoenen
  • Meer aandacht voor out-of-stock

Wat zien we bij tuincentra & dierenspeciaalzaken?

Waar het buitenleven een rol speelt, hebben weer- en seizoensinvloeden een grote impact op pieken in de verkopen en voorraden. Dit speelt iets minder voor dierenspeciaalzaken, waar je wel meer te maken hebt met THT producten - en dus derving - zoals in de food. Toch hebben deze sectoren veel gemeen in de uitdagingen die ze hebben rondom voorraadbeheer en voorraadoptimalisatie. Opmerkelijk is dat er binnen deze sectoren nog veel handmatig wordt besteld en weinig gebruik wordt gemaakt van replenishment software.

Uitdaging #1: Voorraadbetrouwbaarheid & leverbetrouwbaarheid

Out-of-stock is niet direct een KPI waar veel op wordt gestuurd binnen de sector tuin & dier*. Over het algemeen zijn DC's en winkels daarom veel tijd kwijt aan bijbestellingen in het supply chain proces*. Daarnaast wordt aangegeven dat deze sector veel te maken heeft met grotere en kleinere leveranciers, wat het leverproces complex maakt. Echter, als je je voorraadoptimalisatie proces op orde hebt, maakt het niet uit met hoeveel leveranciers - klein of groot - je te maken hebt als retailer. Met een tool als repleniQ kan bijvoorbeeld op maat gepland worden per leverancier.

*Bron: Onderzoek TNS Kantar uitgevoerd in opdracht van Axians.

Uitdaging #2: Weer- & seizoensinvloeden

Binnen deze sector wordt nog vaak besteld op basis van inschatting. Toch is in de afgelopen jaren gebleken dat het weer rare sprongen kan maken... Waar het vroeger rond Pasen pas lenteachtig werd, hebben we daar nu steeds vroeger in het jaar mee te maken. Om de emotie uit het bestelproces te halen, kun je accurate voorspellingen doen - waarin het weer middels een 'liftfactor' mee kan worden genomen - en daarmee je voorraden op peil houden. Het is beslist de moeite waard om eens te kijken naar slimme replenishment software.

repleniQ voor tuincentra & dierenspeciaalzaken

repleniQ is een zelflerende tool die door algoritmes - op basis van historische data - zorgt voor betere voorspellingen. Zo kun je beter anticiperen op fluctuaties in de verkopen en dus op je winkelvoorraden, bij weer- en seizoensveranderingen. Bestellingen kunnen volledig automatisch worden gedaan; het enige waar handmatige controle op vereist is, is op uitzonderingen. Daarnaast registreert repleniQ automatisch out-of-stock, op basis van cyclische telopdrachten. Medewerkers hoeven zich dus niet meer bezig te houden met bijbestellingen of out-of-stock registratie en kunnen zich volledig focussen op de winkel.

Betere voorraadbeschikbaarheid, zelfs bij feestdagen en seizoensinvloeden
Warenhuizen & winkelketens

De voordelen

  • Out-of-stock drastisch omlaag
  • Beter voorspellen, ook bij feestdagen en promoties
  • Meer loyale klanten die nooit meer misgrijpen op hun favorieten artikelen
  • Goed gevulde schappen voor perfect winkelbeeld

Wat zien we bij warenhuizen en winkelketens?

Als warenhuis heb je te maken met een diversiteit aan artikelen: piek-gevoelige artikelen, never out-of-stock artikelen, seizoensartikelen, mode en voeding. Promoties, seizoenen en nieuwe artikelen zorgen voor de nodige uitdagingen in de winkelbevoorrading. Iedere artikelgroep heeft immers eigen kenmerken ten aanzien van omzetsnelheid en houdbaarheid. Daarnaast heb je te maken met regionale verschillen in de verkopen en de concurrentie van andere winkels op een betreffende winkellocatie. Kan het nog complexer?

Gelukkig heeft Axians een oplossing voorhanden die je ondersteunt bij al deze uitdagingen in je winkelbevoorrading! Of het nu gaat om de bevoorrading van een winkel of honderden winkels; repleniQ is schaalbaar voor ieder warenhuis en iedere keten.

Uitdaging #1: Leverbetrouwbaarheid & voorraadbetrouwbaarheid

Warenhuizen besteden gemiddeld 46 uur per week aan het bestelproces*. De grootste uitdagingen liggen op het vlak van leverbetrouwbaarheid en voorraadbetrouwbaarheid*. Spoed- en nabestellingen komen regelmatig voor, met hoge logistieke kosten als gevolg. Het terugdringen van deze kosten en een betere voorraadbeschikbaarheid hebben een enorme impact op het rendement van jouw warenhuis of winkel.

*Bron: Onderzoek TNS Kantar uitgevoerd in opdracht van Axians.

Uitdaging #2: Out-of-stock bij feestdagen & seizoenen

Out-of-stock heeft een grote invloed op het bestelproces bij winkelketens en warenhuizen. Wisselende seizoenen en pieken in de verkoop rondom feestdagen, zorgen voor uitdagingen bij de winkelbevoorrading. Juist bij deze bijzondere gelegenheden is het van essentieel belang dat je klanten niet misgrijpen op de benodigde artikelen. Anders gaan ze de volgende keer naar de concurrent!

repleniQ voor warenhuizen en winkelketens

Is out-of-stock een belangrijke KPI in de supply chain van je organisatie? repleniQ is bij uitstek geschikt om meer efficiëntie te creëren in het bestelproces, door ook in bijzondere situaties zoals feestdagen, seizoenen en promoties de juiste voorspellingen te doen. Zo heb jij altijd goed gevulde winkelschappen met als resultaat: tevreden, loyale klanten en een mooi winkelbeeld.

Meer grip op het bestelproces door betere voorspellingen
Horeca groothandel

De voordelen

  • Maximaliseren uitlevergraad
  • Derving omlaag
  • Minder kosten voor naleveringen
  • Tot 75% tijdbesparing op het bestelproces

Wat zien we bij horeca groothandels?

In grotere, complexe omgevingen met bederfelijke artikelen zoals in de horeca groothandel, is het een uitdaging om voorraden optimaal te houden, out-of-stock te voorkomen en tegelijkertijd derving tegen te gaan. Er gaat veel tijd om in het bestelproces - gemiddeld zo'n 67 uur per week* - waarbij vaak meerdere malen per dag bestellingen worden gedaan. Dat vraagt om een slimme replenishment oplossing, die ervoor zorgt dat jij minder tijd kwijt bent aan het bestelproces.

Uitdaging #1: Leverbetrouwbaarheid & naleveringen

Het garanderen van een zo hoog mogelijke uitlevergraad aan je klanten, is voor de horecagroothandel een van de belangrijkste KPI's. Je wilt zo min mogelijk spoed- en naleveringen in je bestelproces, zodat je logistieke kosten omlaag gaan.

Door je voorraden te optimaliseren met repleniQ, heb je altijd een betrouwbaar besteladvies. Zo ook bij fluctuaties in het weer, waarop je kunt anticiperen middels een aan te brengen 'liftfactor' in de bestellingen. Zo is er minder ruimte voor emotie en kun je aankoopgedrag beter voorspellen. Het resultaat: minder nee-verkopen en stipte leveringen.

Uitdaging #2: Zo laag mogelijke derving

Derving is een groot (maatschappelijk) probleem. Hoewel er tegenwoordig allerlei 'no waste' initiatieven worden bedacht om verspilling tegen te gaan, resulteert derving voor jou als horeca groothandel in omzetverlies en onnodig hoge kosten. Uit onderzoek is gebleken dat derving bij horeca groothandels, na spoed- en naleveringen, bovenaan staat als meest genoemde verbeterpunt*. Door de juiste balans te vinden tussen vraag en aanbod, zorg je voor een maximale voorraadbeschikbaarheid en minimale derving.

repleniQ voor de horeca groothandel

Door de jarenlange ervaring van Axians in de food retail weten we wat er binnen deze branche speelt. Belangrijke aspecten zoals promotiedruk, THT en verkooppatronen vind je daarom terug in onze oplossing. Waar andere systemen één keer per dag forecasten en replenishen, doet repleniQ dat op uurniveau. Hierdoor kunnen de benodigde leveringen tot op het exacte moment worden berekend. Ook meerdere bestel- en levermomenten per dag zijn hierdoor mogelijk.

repleniQ kan zowel worden ingezet op DC's als in de winkels - centraal of decentraal aangestuurd - en kan daarmee volledig geïntegreerd worden met een WMS en/of ERP systeem.

*Bron: Onderzoek TNS Kantar uitgevoerd in opdracht van Axians.

repleniQ geeft jou altijd een betrouwbaar besteladvies

Betrouwbare besteladviezen tot op uurniveau, altijd live voorraadstanden, geen out of stock meer? Met repleniQ bestel je op basis van slimme algoritmes. Realtime kassaverkopen worden vergeleken met huidige voorraden, leversnelheid, inkoopcondities, seizoensinvloeden en actuele trends in koopgedrag, waardoor je verzekerd bent van betrouwbare besteladviezen. Daarnaast begrijpen wij dat elke retailer een andere replenishment behoefte heeft. Daarom biedt repleniQ voor elke retailer een passende oplossing! Ontdek hier welke repleniQ features jouw helpen de juiste balans tussen maximale voorraadbeschikbaarheid en minimale derving te vinden.

StockControl

Winkelbevoorrading op basis van historische data? Dat kan al met de basis feature van repleniQ: StockControl. Hiermee maak je betrouwbare prognoses van de te verwachte verkopen en herkent het systeem patronen op product- en filiaalniveau.

De belangrijkste eigenschappen van StockControl zijn:

  • Slim tellen o.b.v. triggers of cycli
  • Hulp bij visuele voorraadcontroles
  • Handmatig bestellen mét besteladvies
  • THT-beheer
  • Inzicht in voorraad per locatie

>> Lees meer

De voordelen van goede voorraadoptimalisatie software

repleniQ biedt je tijdig zicht op de (klant)behoeften in de keten – van begin tot eind – op basis van betrouwbare forecasts. Waar andere systemen één keer per dag forecasten en replenishen, doet repleniQ dat op uurniveau. Hierdoor kunnen de benodigde leveringen tot op het exacte moment worden uitgerekend. Ook meerdere bestel- en levermomenten per dag zijn mogelijk.

Onze beloften

✔️ Continue hoge kwaliteit van bestellingen ter bevoorrading van de supply chain
✔️ Snel kunnen anticiperen bij veranderende trends in koopgedrag
✔️ Minder disruptie in de keten door minder spoed- en nabestellingen, dus minder onnodige kosten
✔️ Geen lege (winkel)schappen; verlaging van je out of stock (kosten)
✔️ Inzicht in realtime voorraadstanden
✔️ Betere en betrouwbare besteladviezen met veel minder inspanning
✔️ Meer tijd en aandacht voor je klant op de winkelvloer
✔️ Volledig te integreren met je ERP-systeem

repleniQ ondersteunt de retailketen als een geïntegreerde supply chain

Daar waar jij met je ERP systeem de voorraden en processen op het distributiecentrum beheert, is repleniQ het verlengstuk in de winkel. repleniQ integreert naadloos met je ERP systeem, waardoor alle transacties en mutaties in repleniQ realtime in de centrale databases van het ERP verwerkt worden. Hierdoor zijn de gegevens in de gehele keten altijd actueel.

Blogs & cases
Trendblog: Het belang van een goede customer experience in de retail
Trendblog: De marges in de supply chain staan onder druk
Trendblog: De 24-uurs economie: oplossing voor de consument, uitdaging voor de retailer
Trendblog: Duurzaam in de retail keten
Trendblog: Data driven retail is het nieuwe goud
Trendblog: Samenwerken in de keten met technologie als enabler
De transformatie van retail naar tech-bedrijf
Beste retailer, stop met ingangscontrole!
Wie heeft er aan mijn data gezeten?
Lege schappen bij aanbiedingen. Het zou verboden moeten worden!
Houdbaarheid van automatisering
Invloeden en verbeterpunten op het bestelproces
Voorraadbeheer verbeteren? Stop met balansen!
De toekomst van retail
De noodzaak van forecasting in de retail
Blog: Zwitserse bank of een touwtje uit de voordeur?
Axians is dé retail kennispartner voor supply chain intelligence >> Meer informatie?
Stel een vraag aan onze retail specialisten!
Robert Riedstra Adviseert jou bij je supply chain vraagstukken
René Postma Gaat voor co-innovatie en co-succes met gebruikers
Martin Zantingh Nauw betrokken bij de ontwikkeling en user interface
Jeroen Beugels Zorgt dat de operatie op rolletjes verloopt
Powered by