Het winnen van een nieuwe klant kost je 8 keer meer energie dan het behouden van een bestaande klant. Je kunt ervan uitgaan dat 90% van de ontevreden klanten zijn negatieve ervaringen deelt met 9 andere personen. Hierbij is de strekking van de boodschap: ‘ik raad je af om met dit bedrijf zaken te doen’. Door te investeren in een betere service voorkom je dus onnodige kosten en behoud jij een goede reputatieKlanttevredenheid leidt tot betere resultaten voor je bedrijf. Hoe zorg je  met ERP-software in de AGF-branche dat dit verankerd zit in jouw organisatie?  

Meer flexibiliteit zonder verlies aan klanttevredenheid

De lat ligt hoog in de AGF. Bedrijven moeten flink concurreren op levertijd, prijs en productkwaliteit. Tegelijkertijd wijzigen je klanten hun orders vaker dan ooit en staan leverafspraken voortdurend onder druk. Deze ontwikkelingen brengen je in twee ogenschijnlijk tegengestelde uitdagingen: het vergroten van je flexibiliteit en het handhaven van je hoge leverbetrouwbaarheid. Nee verkopen is lastig, want alternatieven zijn er altijd voor de klant.

Om dit te realiseren is flexibiliteit vereist. Het hebben van een goed gespreid netwerk van telers c.q. (import)handelaren met real-time inzage in hun beschikbare producten is belangrijk om flexibel te kunnen anticiperen.

Anderen gingen je voor

We zien bijonze klanten dat zij in hun keten digitaal de (verwachte) aanvoer inleggen, middels een web portaal. Niet alleen prognoses van de sourcing, maar ook van de verwachte verkoop, zijn essentieel om te kunnen anticiperen. Inzage van al deze informatie op een centraal punt voor al je medewerkers verhoogt je klantenservice en optimaliseert je resultaat. Wij zien klanten met een uitgebreide contractmodule de toekomstige verkoop registeren, historische verkopen analyseren en anticiperen op promo acties bij retailers. In de AGF zien we ook dat bedrijven verpakken conform de voorschriften van de klant, bijvoorbeeld bij private label.

Service en persoonlijke aandacht bij feedback 

Het binden van klanten en het onderhouden van je klantrelaties is het fundament voor je bedrijf. Door proactief wijzigingen of uitdagingen te bespreken en tijdig op te lossen, groeit je klantloyaliteitMet service en persoonlijke aandacht creëer je succesverhalen en bouw je aan een positief imago. Voor een prospect zijn dit redenen om klant bij je te worden. Betrokken klanten nemen de moeite om je te voorzien van feedback. De mate waarin je de reactie meeneemt in de oplossing, is bepalend voor hun klanttevredenheid 

Geen Excel-bestanden meer, maar één centrale bron

Dit alles kun je realiseren met een goed ERP-systeem voor de AGF, wat niet alleen een goede materiaal en productieplanning heeft maar juist ook rekening houdt met informatie die vast ligt over klanten, leveranciers en leveringen. Dat betekent dus geen lokale Excel-bestanden meer, maar één centrale bron. Op deze manier kan jij de klant snel te woord staan als het gaat om de kwaliteit van producten, de status van een order of de impact van wijzigingen in de planning.

ERP software ondersteunt service in de AGF-branche

Goede service aan jouw klanten houdt direct verband met de levering van je producten. ERP-software helpt jouw AGF-bedrijf in de volgende situaties: 

  • Aan de telefoon krijgen de inkopers/verkopers vraagstukken in sneltreinvaart op zich af over beschikbaarheid, soort, herkomst, levertijden, kwaliteit, aantal eenheden en verpakkingen
  • Daarnaast wil je snel kunnen inzien wat je klant recentelijk heeft gekocht, tegen welke prijs, welke klasse, en of er nog facturen open staan.
  • Ten slotte als orders doorgevoerd zijn, wil je ook geautomatiseerd in één keer een juiste eindafrekening versturen die rekening houdt met de specifieke klantafspraken zoals product, klasse, fust, opslagkosten, transportkosten of commissiekosten.

Het verlenen van service door het tijdig vastleggen van klant- en productinformatie kun je goed faciliteren vanuit een centraal ERP-systeem. Een betrouwbare bron en waardevolle investering in je bedrijf. 

Chapeau!

Je weet nu welke kant je op wil, maar de vraag is: bij wie? Hieronder laten we onze klanten voor zichzelf spreken, zodat jij, je opties beter tegen elkaar kunt afwegen:

I-Fresh AGF

Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0

Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0. Dit jaar viert tomatenspecialist RedStar haar 70-jarig bestaan. Uitgerekend tijdens dit jubileum wordt, na twee jaar hard zwoegen, het uitgekiende ERP-systeem ‘I-Fresh’ van Axians opgeleverd.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Tomatenspecialist Redstar plukt vruchten van digitalisering met I-Fresh ERP

'Het scheelt me zes uur per week aan administratieve rompslomp’, zegt een stralende Henri Lambriex, CEO van RedStar.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

De moderne veiling met de I-Fresh totaaloplossing

Rens Muskens, manager Finance & IT bij Veiling Zaltbommel: "We waren op zoek naar een partij die bekend is met de AGF-handel en waarmee we een langetermijnrelatie aan konden gaan."
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Alle binnen- en buitenlandse werkprocessen in één systeem

Commercieel directeur van Q-Cape, Leo Stoker: “Voor we onze ERP software vernieuwden, werkten we met twee verschillende systemen. Dat was een inefficiënte situatie waarin het lastig was om in beide systemen hetzelfde beeld te krijgen.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Verpakker van spruiten kiest voor I-Fresh

Corstiaan Piek: “Veel bedrijven uit onze sector werken met Axians samen en Axians spreekt onze taal, dit geeft vertrouwen”.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Voorbereid op ERP implementatie dankzij proeftuin

Jan Bijleveld, directeur: “Door de implementatie van I-Fresh verwachten we dat er meer rust komt binnen de organisatie, doordat we processen beter onder controle hebben en minder brandjes hoeven te blussen. Dit levert een hoop tijdsbesparing op.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Optimaliseren van processen door inzet van I-Fresh

Mathieu Boots: “Doordat Gourmet flink is gegroeid worden onze processen steeds complexer. Met het nieuwe systeem kunnen we met dezelfde groep mensen een dubbele omzet aan.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Een enorme efficiencyslag met I-Fresh

Piet van Liere, directeur: “Doordat we zeer beperkt gebruik maken van maatwerk, kunnen we met I-Fresh in de toekomst eenvoudig upgraden naar de nieuwste Microsoft Dynamics versie."
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Grip op marges dankzij I-Fresh

Laurent Jurvillier, Directeur: “Axians kent onze branche en spreekt dezelfde taal als wij.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Als de basis goed staat, maak je een enorme efficiëntieslag

Dankzij automatisering kan het personeel zich bezighouden met belangrijke zaken. Als de basis goed staat maak je een enorme efficiëntieslag, die naar mijn idee nog in de gehele AGF-branche gemaakt kan worden…
Lees meer