Betrouwbare forecasts
Forecasts vormen de absolute drivers achter repleniQ. De oplossing levert betrouwbare forecasts op uurniveau, artikelniveau én winkelniveau. De oplossing is zelfs moeiteloos in staat promoties te forecasten!

Meer loyale klanten door betere forecasting, zo doe je dat!
In deze whitepaper:
- Ontdek je welke retaildata je allemaal kunt (of moet!)
gebruiken; - Leggen we uit hoe je van een basisprognose tot een
volwaardige forecast komt; - Gaan we in op diverse uitzonderingssituaties. Wat
doe je bijvoorbeeld als er nog geen data beschikbaar is? - Sluiten we af met vijf absolute retaildata do’s en don’ts!
Forecasting op uur- en winkelniveau
Afhankelijk van feestdagen en seizoenen, maar ook gedurende de dag fluctueert het verkooppatroon van je producten. Aangezien winkels vaak tweemaal per dag bevoorraad worden, is het van wezenlijk belang de vraag naar je producten op uurniveau te voorspellen! Dit is exact wat repleniQ voor je doet. Zo sluit je voorraad per winkel op elk moment van de dag aan bij de behoefte van de klant en hoeft er
minder (onnodige) voorraad aangehouden te worden. Dit leidt tot minder voorraadkosten, minder nee-verkoop en minder derving!
Worden jouw winkels maar eenmaal per week of maand bevoorraad?
Ook dán zijn de forecasts op uurniveau uitermate geschikt om je te helpen. Door op uurniveau te forecasten, maken we het namelijk óók mogelijk om voor elke winkel per dag, week of maand te forecasten.
Voorspellen op uurniveau kan ook nog voordelen opleveren voor de logistiek. Het voorkomt namelijk spoedleveringen door onvoorziene tekorten. Met repleniQ weet je immers wat je kunt verwachten!

Promoties forecasten
Promoties zijn vaak een uitdaging voor de supply chain en bevoorrading van de winkels. Met repleniQ behoort promotiestress echter tot het verleden! Om jouw werk te vergemakkelijken, biedt repleniQ namelijk geautomatiseerde promotie ondersteuning. Dit houdt in dat het zelflerende algoritme van repleniQ zelfs voorafgaand aan promoties de vraag voorspelt met een betrouwbare forecast. Promoties hoeven dus niet meer handmatig op hoofdkantoor- en winkelniveau ingevoerd te worden.

Referentie acties
repleniQ genereert een forecast op basis van de historische data van specifiek te kiezen ‘referentie acties’. Dit zijn acties van vergelijkbare producten in een vergelijkbare periode. Door het promotieproces te automatiseren met repleniQ, bespaar je tot 75% tijd in de winkels en op het hoofdkantoor!
Uiteraard biedt de forecasting functionaliteit jou – of andere medewerkers die hier verantwoordelijk voor zijn – de mogelijkheid om bij te sturen. Je kunt centraal inrichten op welke wijze er wijzigingen mogen worden doorgevoerd.
Lees meer over slim voorraadbeheer!
Voor slim voorraadbeheer zijn betrouwbare forecasts een absolute must. In onderstaande blogs doen onze specialisten uit de doeken hoe je je voorraadbeheer slim kunt beheren.
-
Wat zijn de grootste problemen bij voorraadbeheer?
Last van derving en nee-verkoop? Je winkelvoorraad op orde hebben is niet zo gemakkelijk! Hierbij vier problemen waar je tegenaan kunt lopen. Én de oplossing ervan!
-
Voorraadbeheer verbeteren? Stop met balansen!
Op 1 of 2 januari tellen veel winkels hun voorraad. Dit is niet efficiënt! Ons advies: maak gebruik van replenishment software en stel slimme telopdrachten in. Lees hier waarom..
-
Welke KPI’s zijn van belang bij voorraadbeheer?
Grijpt jouw klant weleens mis op de artikelen die hij nodig heeft? Dat wil je niet! In dit blog lees je over de drie belangrijkste KPI’s.
-
Voorraadbeheer en je winkelvoorraad slim tellen
Een verschil tussen je administratieve en werkelijke winkelvoorraad? Dan vraag je je vast af hoe dit komt, omdat er regelmatig wordt geteld. Maar.. gebeurde dat op het beste moment? Lees hier wat dat is!
-
Voorraadbeheer en het commerciële minimum
Ook al verkoop je volgens de forecast nog maar twee potten jam vóór het volgende vulmoment; een bijna leeg schap ziet er bijna onverzorgd uit. Hoe voorkom je dit zónder voedsel te verspillen?
-
Hoe ga je binnen voorraadbeheer om met THT-artikelen?
Je winkel is zo gespiegeld dat producten met de kortste THT-datum vooraan liggen. Wat nu als de klant achterin het vak graait? De kwaliteit van je forecast en variatie in THT-data spelen een grote rol in de oplossing hiervan!

Kunnen we je helpen?
Wat je supply chain vraagstuk ook is, we helpen je graag. Stel hieronder je vraag zodat we je in contact kunnen brengen met de juiste specialist!