Automatisch bestellen

Naar aanleiding van de door repleniQ gegenereerde forecasts, kun je de oplossing ook besteladviezen laten genereren en zelfs automatisch laten bestellen. Uiteraard houd jij hierbij de touwtjes in handen. Zo kun je het besteladvies altijd naar beneden of naar boven bijstellen, voordat de bestelling wordt geplaatst. In de praktijk zien we echter dat onze klanten tot 96% van de bestellingen onaangepast laten. Een enorme efficiencyslag!

Kloppende voorraad als basis

De basis van een goed besteladvies is – naast de betrouwbare forecast – een kloppende, actuele voorraad. Als je administratieve voorraad overeen komt met je werkelijke voorraad, leidt een door repleniQ gegenereerd besteladvies tot een optimale voorraadstand. Het resultaat? Tot 60% minder nee-verkoop en 20% minder derving!

Promotieartikelen bestellen

Heeft repleniQ een forecast voor een promotie gegenereerd? Dan leidt dit tot een op maat gemaakt besteladvies voor elke deelnemende winkel. Na goedkeuring worden de artikelen automatisch besteld. De bestelling van promotieartikelen gaat vervolgens mee in het reguliere bestel- en leverpatroon. Dit houdt in dat er in het reguliere bestelproces rekening wordt gehouden met de extra leveringen, zodat je altijd grip houdt op je winkelvoorraad. Dus ook op de extra geleverde artikelen! Blijk je tijdens de promotie toch meer te verkopen dan verwacht? Ook dit wordt bijgehouden. In dit geval genereert repleniQ automatisch een extra besteladvies. Nooit meer lege schappen tijdens promoties!

Voorraadbeheer verbeteren? Stop met balansen!

Push- en pullorders

Een grote pré van repleniQ is de naadloze integratie tussen het hoofdkantoor en de winkelvoorraad, waardoor de oplossing een push- én pullstrategie ondersteunt. Stel dat de winkels door een pushorder 100 extra pakken melk binnenkrijgen en moeten verkopen, dan zorgt repleniQ ervoor dat ze in de reguliere order niet nóg meer extra melk bestellen. Wel zo praktisch.

Kannibalisatie tijdens promotie

Voor veel producten geldt dat promoties geen piek in de totale verkopen veroorzaken, maar een verschuiving. Als wit tijgerbrood bijvoorbeeld in de aanbieding is, gaan de extra verkopen daarvan ten koste van het witte casinobrood en vice versa. Klanten gaan immers niet ineens méér brood eten. Ook hier anticipeert repleniQ op! De oplossing past het besteladvies van een ‘concurrerend product’ (dat niet in de promotie is) automatisch naar beneden aan met een zogeheten ‘negatieve lift factor’.

Kunnen we je helpen?

 

Wat je supply chain vraagstuk ook is, we helpen je graag. Stel hieronder je vraag zodat we je in contact kunnen brengen met de juiste specialist!