T-shirts, pullovers, polo’s, boxershorts en sokken van Mellowood; zacht als zijde en vocht opnemend. Dat is de topkwaliteit die Undiemeister levert. De duurzame missie van het bedrijf komt tot uiting in de producten zelf, maar ook in de manier van werken. Door uitstekende rapportages en forecasts worden precies die producten gemaakt waar vraag naar is. Bij dat laatste helpen Axians en QlikSense.

Hoewel de merknaam Duits klinkt, is Undiemeister een Nederlands bedrijf, opgericht in 2019. De missie was om onderkleding voor heren comfortabeler en duurzamer te maken. Destijds werd gekozen voor bamboe, een grote stap vooruit ten opzichte van katoen als het gaat om zowel duurzaamheid als kwaliteit. Tot de oprichters Mellowood creëerden, een unieke duurzame stof gemaakt van een blend tussen TENCEL en gecertificeerd biologisch katoen waardoor duurzaamheid en kwaliteit voorop staat. Inmiddels is het assortiment sterk gegroeid van boxershort, t-shirts en sokken naar een verbreding in die segmenten, maar ook een toevoeging zoals polo’s, pullovers en zwembroeken.

Verkoop monitoren

Het uitdijende assortiment en de kleurenmix betekenen dat het steeds belangrijker wordt om de verkoopaantallen goed te monitoren. Je wilt immers niet met groene polo’s blijven zitten, terwijl je niet aan de vraag naar blauwe kunt voldoen. Goede rapportages vormen zelfs een randvoorwaarde voor groei, vindt CEO Jeroen Adriaans. “Business intelligence is essentieel voor ons bedrijf om aan de groeiverwachtingen te voldoen. We maken ontzettend veel rapportages, waarbij het de kunst is om vanuit verschillende perspectieven naar dezelfde informatie te kijken. Neem als voorbeeld de productverkopen. Je kunt kijken naar de verkoopaantallen per land, per productgroep, per kleur, per maat, per type klant en ga zo maar door. Het is voor ons noodzakelijk om door verschillende brillen naar dezelfde dataset te kijken.”

Daar heb je een goede BI-tool voor nodig. Een zoektocht op internet bracht ons bij QlikSense. “Wij willen zelf in staat zijn om rapportages te kunnen maken, en daarvoor niet steeds afhankelijk zijn van een leverancier. QlikSense heeft een hoog selfserviceniveau. Het is eenvoudig om zelf dwarsdoorsnedes te maken van bepaalde datasets. Je hebt daar geen IT-kennis voor nodig. Wij hebben behoefte aan deze flexibiliteit, want we hebben als scale-up geen eigen IT-afdeling die ons op dit vlak kan helpen.”

Accuratere rapportages

Axians hielp Undiemeister onder meer bij het koppelen van de databronnen. Adriaans: “We hebben een overzicht gemaakt van de softwareprogramma’s van waaruit we data willen halen. Axians heeft ervoor gezorgd dat die data in Qlik terechtkomen. Vanaf het moment dat de databronnen toegankelijk zijn, kan een kind de was doen. Het fijne is: als je eenmaal een rapport hebt ontwikkeld, dan vult dat zich automatisch met nieuwe data. Je hoeft dus, anders dan met Excel, niet steeds weer handmatig nieuwe data te uploaden. Daardoor is de data in de rapportages veel accurater. Je kunt immers geen fouten meer maken bij het overnemen van data.”

Functionaliteit van Qlik toegankelijk van Excel

Undiemeister werkt met de AnalyticsGate addon, die gebruikers in staat stelt om in Excel te blijven werken, en daarbij alle functionaliteit van QlikSense te gebruiken. Adriaans: “Ik ben op dit moment de enige gebruiker van QlikSense en ik heb veel ervaring met Excel. Door het gebruik van AnalyticsGate kan ik de kleurstijl en de templates die ik in Excel heb gebouwd, blijven gebruiken en tegelijkertijd gebruikmaken van de functionaliteit van QlikSense. Dat is ook een voordeel als we het gebruik van analytics straks gaan uitbreiden. We creëren op deze manier ‘the best of both worlds’: één versie van de waarheid door gebruik van QlikSense en de eenvoud van werken van Excel.” Adriaans is blij met de gekozen aanpak. “Je ziet dat we door de koppeling van QlikSense aan Excel BI heel toegankelijk hebben gemaakt. We gebruiken de rapportages op dagelijkse basis en die rapportages worden ook dagelijks ververst met nieuwe data. Dit stelt ons in staat om heel kort op de bal te spelen en ook niet hoeven te twijfelen over de integriteit en juistheid van data. “

Axians als verlengstuk eigen organisatie

Over de samenwerking met Axians is hij zeer te spreken. “Ze doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Wij hebben geen eigen IT-afdeling en dus ook geen technische expertise in huis. Maar dat is ook niet nodig, want Axians opereert als ons verlengstuk. Ze leggen alles op een heel eenvoudige manier uit, zodat wij begrijpen wat ze doen. Door samen met hen te sparren over onze data en hoe we die kunnen gebruiken, hebben we zelfs een aantal datafouten kunnen oplossen. Daarmee heeft Axians onze verwachtingen zelfs overtroffen.” Over de toekomst is Adriaans duidelijk. “We willen nog veel actiever gaan sturen op data. Op dit moment ben ik de enige gebruiker van QlikSense, maar het plan is om in de nabije toekomst alle afdelingen zelf direct toegang te geven, zodat ze hun eigen rapportages kunnen maken.

Adriaans zal in dit traject zeker weer een beroep doen op Axians. “Axians heeft zo ontzettend veel ervaring in hoe je naar data kunt kijken. Daarmee hebben we elkaar als dataliefhebbers geïnspireerd om het maximale te bereiken. We hadden laatst de vraag: hoe berekenen we de ‘customer lifetime value’? Een hele complexe vraag waar je data uit meerdere applicaties voor nodig hebt. Door te sparren met enkele consultants van Axians hebben we in een werksessie van een dag een rapportage gemaakt, die we in de praktijk gebruiken zonder urenlang bezig te zijn om alle databronnen te valideren en te controleren. We hebben nog veel meer van dit soort ‘deep dive’ vraagstukken waar Axians ons bij kan helpen. We waren vanaf de start al een data gedreven organisatie en Axians heeft ons geholpen om bij ‘the next level’ te komen.”