Onlangs zag ik beelden van een rondtrekkende bende winkeldieven, die bij diverse Kruidvat filialen binnen enkele minuten voor duizenden euro’s aan artikelen stalen. Midden op de dag en zonder dat iemand het zag. Hoewel ik wil zeggen dat de beelden me verbaasden, weten we helaas allemaal dat dit gebeurt. Met grote gevolgen voor de retailer én consument. In dit blog ga ik in op vier verborgen kosten van winkeldiefstal. En gelukkig ook op de oplossing ervan!

Jaarlijkse schadepost winkeldiefstal wereldwijd ruim $100 miljard

Winkeldiefstal is een hardnekkig probleem waar veel retailers mee te maken hebben. Volgens recente statistieken bedroeg de jaarlijkse schadepost van winkeldiefstal wereldwijd meer dan $100 miljard. Deze schrikbarende cijfers illustreren de ernst van het probleem. De gevolgen van winkeldiefstal zijn enorm. Naast de directe financiële verliezen, heeft winkeldiefstal echter ook een reeks andere negatieve gevolgen voor zowel retailers als consumenten.

1. Afscheid moeten nemen van complete productgroepen

De – wat mij betreft – meest heftige en verbazingwekkende verborgen kostenpost, is het feit dat retailers weleens genoodzaakt zijn om complete productgroepen uit de handel te nemen. Misschien niet in elk filiaal, maar bijvoorbeeld in enkele. Dit omdat er van sommige productgroepen zoveel gestolen wordt, dat er verlies op wordt geleden. Dit is allereerst een verarming van het assortiment dat de retailer biedt aan de eerlijke consument. Daarnaast betekent dit dat de retailer potentiële winst op die productgroep misloopt. Erg jammer!

2. Verhoogde prijzen voor consumenten

Als reactie op winkeldiefstal zijn veel retailers genoodzaakt hun prijzen te verhogen. Dit heeft directe gevolgen voor de consument, die uiteindelijk meer betaalt om de verliezen van diefstal te dekken. Dit creëert een vicieuze cirkel waarin eerlijke klanten gestraft worden voor de acties van enkelen, wat kan resulteren in verminderde klantenbinding. Klanten gaan graag op zoek naar de laagste prijs, desnoods bij de concurrent!

3. Onprettige arbeidsomstandigheden

Werken op een plek waar veel wordt gestolen, geeft bovendien een onprettig en onveilig gevoel. Jouw medewerkers willen hun werk kunnen doen, zonder zich bezorgd of zelfs bang te hoeven voelen voor winkeldiefstal. Een onveilige werksfeer kan zelfs een hoog ziekteverzuim en verloop onder je personeel betekenen, met alle gevolgen van dien.

4. Onveilig winkelklimaat

Naast de eigen medewerkers, is winkeldiefstal ook zeer onprettig voor de consumenten die wel netjes hun producten afrekenen. Het geeft ook hen immers een onveilig gevoel. Dit is dé manier om trouwe klanten te verliezen, met een groot effect op je omzet, marktaandeel en concurrerend vermogen op de lange termijn.

Winkeldiefstal heeft grote gevolgen

Zoals je hebt gelezen heeft winkeldiefstal een veel bredere impact dan alleen de directe verliezen voor retailers. We zien een noodgedwongen verarming van het assortiment, hogere prijzen, onprettige arbeidsomstandigheden en een onveilig winkelklimaat. Dit treft niet alleen de winkeliers, maar ook de consumenten en de samenleving als geheel. Maar hoe pak je dit probleem aan?

Winkeldiefstal tegengaan met technologie

Onlangs ging Axians een partnerschap aan met Veesion. Een vooraanstaande leverancier van geavanceerde technologieën voor real-time winkeldiefstal detectie. Met behulp van beeldanalyse en real-time monitoring, is Veesion’s technologie in staat diefstalincidenten onmiddellijk te detecteren en te signaleren aan winkelbeheerders. Hierdoor kunnen winkeliers proactief reageren op potentiële diefstallen en zo hun verlies minimaliseren. Dit kan winkeldiefstal met tenminste 60% verminderen!