Neem contact op
Bel mij terug

Stadswerk072 verzorgt in Alkmaar alle werkzaamheden omtrent de openbare ruimte. Hierbij kun je denken aan het onderhouden van wegen, bruggen, straatverlichting, riolering en groenvoorzieningen, het inzamelen afval, het schoonmaken van straten en het bieden van ondersteuning bij calamiteiten en evenementen. Dit doen ze voor verschillende opdrachtgevers, maar voornamelijk voor de gemeente Alkmaar.

Niels Tol is teamleider Financiën binnen Stadswerk072. “Ik ben voornamelijk bezig met het analyseren van rapporten, het begrotings- en jaarrekening proces. Daarnaast werk ik aan het implementeren van nieuwe systemen om slimmer te werken en processen te versimpelen. We willen een meer procesmatige aanpak van de werkzaamheden en steeds meer digitaal werken.”

Data uit meerdere systemen in één overzicht

In 2015 is Stadswerk072 gestart met QlikView. Men werkte met meerdere systemen, maar die konden niet de complete informatie geven waar Stadswerk072 naar op zoek was. “De verschillende systemen die we gebruikten konden ons maar deels voorzien in onze informatiebehoeften. Met QlikView konden we de systemen bij elkaar brengen en doordat we data uit de systemen konden combineren kregen we de gewenste informatie”, vertelt Niels.

Stadswerk072 haalt verschillende soorten informatie uit QlikView. Niels vertelt: “We krijgen met QlikView inzicht in het afval, ons urenschrijfsysteem, kwaliteitsresultaten en financiële gegevens. Dankzij QlikView kunnen we nu bijvoorbeeld zien wat trends zijn in het afval, dat konden we voorheen niet heel goed en snel achterhalen. Qua financiële gegevens scheelt het ook ontzettend veel tijd. Waarin we voorheen bonnetjes bij elkaar moest zoeken, kunnen we nu in een paar klikken tot op factuurniveau gegevens tot in detail bekijken.”

Focus op KPI’s bedrijfsbreed

Naast QlikView werkt Stadswerk072 ook met Bizzscore van Axians. “Bizzscore helpt ons om meer te sturen en inzicht te krijgen in de KPI’s. Onze organisatie heeft doelen gesteld die worden gemeten op basis van de KPI’s. Ongeveer de helft van deze KPI’s worden gemeten aan de hand van data die al in QlikView beschikbaar is. De overige data wordt verzameld aan de hand van formulieren die vanuit Bizzscore automatisch verstuurd worden.” Elke KPI heeft een target, in Bizzscore staat een duidelijk signaal of dit target behaald is. De verantwoordelijke kan commentaar toevoegen waarom een resultaat wel of niet gehaald is en wat de verwachtingen zijn. Met één klik kun je vervolgens naar QlikView, waar je inzicht krijgt in alle details en makkelijk kunt analyseren waar het goed gaat en waar verbeterpotentieel is.

“Met Bizzscore krijgen we onze doelen steeds scherper voor ogen. We zijn niet alleen bezig met de operationele activiteiten, maar houden de focus op onze KPI’s. Het is een groeiproces om alle collega’s hier in mee te nemen. Doordat we dit bedrijfsbreed inzetten, denkt iedereen mee en wordt ook het belang ervan onder collega’s steeds duidelijker. We proberen hier ook steeds meer op te sturen door de KPI’s mee te nemen in de weekstatistieken,” vertelt Niels.

Professionaliserinsslag in de bedijfsvoering

“De combinatie van QlikView en Bizzscore heeft gezorgd voor een professionaliseringsslag in onze bedrijfsvoering. We kunnen nu gemakkelijk en snel heel veel informatie en inzichten verkrijgen. De volgende stap voor ons is om te kijken hoe we ook externe data in onze informatie kunnen gaan koppelen”, vertelt Niels.

De samenwerking met Axians ervaart Niels als zeer prettig: “We kunnen altijd snel schakelen met Axians. We zaten een keer met een systeem wat ons geen goede rapportages kon aanleveren. Dit heb ik aangegeven, waarna er heel snel een voorstel kwam met een mogelijke oplossing. We proberen samen, slim en solide te werken, daar is Axians voor ons een belangrijke partner in.”

Meer informatie?

Bent u benieuwd hoe gemakkelijk Qlik Sense de informatievoorziening van uw organisatie kan verbeteren? Wilt u een afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek? Of in contact komen met onze referenten? Neem gerust contact met ons op via 088 – 597 55 00 of info.bi.nl@axians.com. We helpen u graag!