In deze nieuwe I-Fresh release maken we je blij met maar liefst 10 nieuwe snufjes! Zoals bijvoorbeeld artikelwijzigingsorders. Maar ook, zoals we in de titel al verklapten: gesplitste lotnummers en nieuwe PowerBI rapportages. Nieuwsgierig geworden? Begrijpelijk! Lees hieronder wat het jouw Agrifood bedrijf gaat opleveren.
1. Lotnummers splitsen? Zo makkelijk als nu was het nog nooit!
Soms loop je tegen situaties aan waarin je een lot wil splitsen. Zoals wanneer je bijvoorbeeld een lot ananassen in hebt gekocht en je bij ontvangst erachter komt dat een deel van het geleverde van andere kwaliteit of maat is.
Tot nu toe was het splitsen van een lot in meerdere lotnummers omslachtig: je moest een negatieve en positieve correctie doen, wat foutgevoelig was. Maar nu niet meer!
Met de nieuwe splitsfunctie in I-Fresh kies je simpelweg hoeveel je splitst. En het systeem maakt automatisch een nieuw lotnummer aan – met het originele lotnummer als basis. Zo behoud je altijd de traceerbaarheid en zie je precies welke delen van een lot waar zijn gebleven. Het lot bevat de locatiecode. Zo herleid je alles naar het oorspronkelijke lotnummer en blijft de traceerbaarheid geborgd. Ook kun je op het nieuwe lot bijvoorbeeld bepaalde kenmerken of een klasse of maat wijzigen.
2. Nieuw bij de inkoopregels: Leveranciersnaam!
Niet alle nieuwe snufjes zijn perse spannend, maar voor jou als gebruiker wel heel handig. Zo ook het volgende nieuwe snufje! Namelijk het veld leveranciersnaam is toegevoegd aan het scherm inkoopregels!
Je navigeert naar inkoopregels. In het lijstscherm zie je daar voortaan ook de leveranciersnaam staan. En het handige? Wanneer we bijvoorbeeld naar de analyseweergave gaan, dan verschijnt wederom ook daar de leveranciersnaam. Handiger dan alleen een nummertje! Extra informatie, waar je als gebruiker toch wat aan hebt.
3. Keuzevrijheid bij de kwaliteitscontrole
We houden allemaal van keuzevrijheid, toch? Zelf bepalen wanneer je iets wel of niet doet. Vanaf vandaag krijg je die controle nog meer in I-Fresh! Je kiest nu zelf of het systeem voor je nieuwe lading snijbonen een kwaliteitscontrole automatisch of handmatig genereerd. Zet je de trigger op ‘actief’, dan gaat alles heerlijk: lekker op de automatische piloot! Wil je liever zelf bepalen wanneer de controle wordt gestart? Dan kies je ‘handmatig’. Vroeger had je deze keuze niet. Zo heb je nu meer flexibiliteit in je kwaliteitsproces. Probeer het uit!
4. Eindelijk: shortcut variabelen in je magazijnprocessen
De gebruikers van onze shortcut variabelen functionaliteit opgelet! We hebben goed nieuws.
Eerder konden shortcutvelden alleen aan artikelen worden toegevoegd, maar bij magazijnontvangst of verzending ontbraken ze nog. Wat was dat balen als je dan bij de magazijnontvangst stond en niet wist met welke klasse of varieteit je voor je neus had staan. We hebben geluisterd naar jullie wensen, want: de shortcut variabelen zijn toegevoegd aan de magazijnontvangst, magazijnverzending.
Let op: Standaard zijn deze velden niet zichtbaar, maar je kunt ze zelf eenvoudig zichtbaar maken via personaliseren.
Personaliseren: Tonen van velden
Belangrijk om te weten: het instellen van nieuwe velden of kolommen! Een aantal functies in deze en eerdere releases staan namelijk standaard uit. Wil je een nieuwe functionaliteit toevoegen aan je scherm? Dat regel je eenvoudig via Personaliseren.
Zo doe je dat: Ga naar Instellingen en klik op Personaliseren. In de bovenste balk verschijnt de optie Veld. Klik hierop. Aan de rechterkant zie je de beschikbare velden. Sleep het gewenste veld naar de juiste plek. Klik op Gereed en voilà: je nieuwe veld is opgeslagen! Zo pas je, je schermen helemaal naar jouw wens aan!
5. Shortcut variabelen: the gift that keeps on giving
Voor degene die erg enthousiast zijn over de shortcut variabelen, gaan we nog even door met het goede nieuws. Want op de verkoopinstellingen en ook de inkoopinstellingen is een nieuwe optie toegevoegd waarmee je kunt instellen of je de shortcut variabelen ook wilt gebruiken op de verkoopprijslijsten of de inkoopprijslijsten.
Wat is het voordeel van deze nieuwe instelling? Als deze instelling actief is, zijn extra kolommen voor shortcut-variabelen beschikbaar in prijslijsten. Hiermee stel je specifieke prijzen in voor artikelen met shortcut-variabelen, die gebruikt worden bij het invullen van inkoop- of verkoopregels. Bijvoorbeeld een ananas van maat 5 kost €1,-, terwijl een ananas van maat 7 €1,12 kost.
Let op: Bij gebruik van shortcut-variabelen vult het systeem de prijs alleen in bij een exacte match van artikel en alle shortcut-variabelen.
6. Veranderingen in je artikelen? Leg het vast met artikelwijzigingsorders
In sommige situaties is het noodzakelijk om artikelen om te zetten naar een ander artikel. Denk bijvoorbeeld aan het rijpen of ontdooien van producten. Dit vereist doorgaans het aanmaken van een productieorder, waarbij de output dan een nieuw artikel is. In de praktijk betekent dit dat o.a. de palletlabels ook opnieuw geprint en aangebracht moeten worden, aangezien de oude labels verwijzen naar het oude product. Dat zou toch anders mogen?
En inderdaad het kan ook anders! Nieuw zijn onze artikelwijzigingsorders. Met een geplande artikelwijzigingsorder plan je vooruit de productwijzigingen efficiënt en logisch, in lijn met het logistieke proces. Je geeft aan wanneer bijvoorbeeld het lot bananen de koelcel binnenrijdt en wanneer er weer uit. Ook geef je eenvoudig aan of je een insteltijd nodig hebt om een taak uit te voeren. Op de achtergrond worden netjes de boekingen uitgevoerd en is het artikel veranderd van een ongerijpte avocado naar een gerijpte avocado.
Bekijk de I-Fresh release video waarin Dennis Stolwijk alle functionaliteiten nog een keer toelicht!
7. Sneller duidelijkheid met bijlagen in de factbox
Soms is iets niet gelopen zoals je had gehoopt. Dan wil je je punt toelichten, misschien zelfs wel met ondersteunende afbeeldingen en documenten. Zo begrijp je collega’s maar ook partners en klanten immers beter en zijn problemen sneller opgelost.
Op je productieorder maar ook op een klacht is het nu mogelijk om in de factbox meerdere bijlagen toe te voegen! Leuk als je de feiten op een rijtje wil zetten met afbeeldingen en documenten. In het klachtenscherm zijn de bijlages direct zichtbaar.
8. Laat Copilot voor jou werken
Steeds vaker maakt het bedrijfsleven gebruik van AI-tools. Maak jij al optimaal gebruik van Copilot? Probeer vooral de handige functie waarmee je bestanden, zoals vanuit je mail, eenvoudig importeert inclusief verkoopregels. Denk aan een CSV-bestand met daarin een bestelling.
Navigeer naar je verkooporder en kies Copilot. Er verschijnt een drag & drop-venster waarin je het bestand upload. Copilot herkent automatisch de data en koppelt deze aan de juiste artikelen in je systeem. Met één klik op invoegen voeg je de regels netjes toe aan je verkooporder.
9. Alt+Q zoekt voor jou
Van eeuwig speuren wordt niemand gelukkig. Wist je al dat je tegenwoordig ook kunt zoeken op data in het systeem? Indien je dan bijvoorbeeld op een klantnaam staat en je kiest voor zoeken (Alt-Q) dan krijg je alle data over die klant voorgeschoteld en wat met die klant te maken heeft. Geen speurwerk meer nodig dankzij deze handige sneltoets.
10. Power BI: Verbeterde dashboards en integratie
The best for last: Voor de verschillende profielen zijn standaard Power BI rapportages beschikbaar gemaakt. Wil je zien hoe mooi deze rapportages zijn? Bekijk de release video waarin onze product development manager Dennis Stolwijk je er een aantal toont.
De Power BI Ze zijn er onder andere voor inkoop, voorraad, verkoop, productie, finance en projecten.
Word je hier ook zo enthousiast van? Goed nieuws: je kunt de nieuwe functionaliteiten direct gebruiken! Heb je vragen over de genoemde snufjes? Neem dan contact op met Errol.