KLM Catering Services Schiphol (KCS) levert en verbetert inflight catering door zorg te dragen voor de food en nonfood producten aan boord van vliegtuigen. Vanaf 6 uur voor vertrek worden de trolleys klaargezet met de benodigde maaltijden, snacks, drankjes en (luxe) artikelen, afhankelijk van het aantal passagiers. Ook neemt KCS de trolleys met al het afval en ongebruikte producten na een vlucht weer in. Al gaat het om inflight catering, KCS is vooral een logistiek bedrijf dat flexibel inspeelt op de wensen van de KLM en haar passagiers.

Om ervoor te zorgen dat elke vlucht tijdig voorzien is van de juiste producten, zet KCS sinds jaar en dag naast medewerkers ook een robotlijn in. Deze wordt gebruikt voor de catering van economy class bij vluchten buiten Europa. “De catering voor de business class is vele malen gecompliceerder door het specifieke aanbod. Dat kunnen we nog niet met een robotlijn aan”, vertelt Dick Visscher, technisch analist bij KCS. “Voor de economy class wilden we inmiddels een meer geavanceerde, flexibelere robotlijn. Om een simpel voorbeeld te noemen, als KLM een ander waterflesje in het assortiment wenste, dan was het maar de vraag of de robotlijn dat aankon.” Ook was er behoefte aan een grotere capaciteit en een bredere inzetbaarheid van de robots.

Neptune platform

De productinformatie die de robotlijn aan het werk zet, komt vanuit het ERP-systeem, in 2019 nog afkomstig van voormalig softwarebedrijf Baan. Axians werd als integratiespecialist gevraagd de koppeling tussen het ERP-systeem en de nieuwe robotlijn op zich te nemen. Die integratie is ondergebracht in Neptune, een platform voor het maken van koppelvlakken. Als een koppelvlak van een applicatie wijzigt, hoef je alleen de koppeling van die applicatie met Neptune aan te passen, niet het hele platform.

Data visualiseren

Visscher: “Neptune past ons goed, het platform draait op onze bestaande software architectuur en wij kunnen zelf redelijk overweg met het platform. Ons ICT-beheer voert het beheer en de monitoring van het platform grotendeels zelf uit.” Via SQL (Structured Query Language) is er 24/7 gegevensuitwisseling tussen het ERP-systeem en de robotlijn volgens bepaalde afspraken. “We hebben die datastroom ook gevisualiseerd”, vertelt Johannes Schuitemaker, integration specialist bij Axians. “Via het dashboard, de planningsmodule, kun je continu alle informatie over de trolleys en vluchten volgen en aanpassen indien nodig. En je hebt meteen ook actuele controle op de voorraad.”

Flexibel

Werden de gewenste producten en aantallen voorheen handmatig ingepland, dankzij de directe koppeling tussen het ERP-systeem en de robotlijn is dat proces geautomatiseerd. Dat geeft de productie meer flexibiliteit en slagkracht. De planningsmodule wijzigt naar behoefte de vluchtvolgorde die geproduceerd moet worden of haalt een vlucht die niet gecaterd hoeft te worden uit de wachtrij. Tot kort voor de productiestart kunnen wijzigingen worden doorgevoerd. De toegankelijke user interface van Axians maakt het ook mogelijk om op het laatste moment nog extra orders handmatig toe te voegen in het systeem.

Repeterend werk geautomatiseerd

De nieuwe robotlijn – eigenlijk zijn het er 2 die 2 vluchten tegelijkertijd kunnen bedienen – vult trays met non-food artikelen en trays met drankjes, water, koffie, thee, snacks en maaltijden, het zogenoemde opdekken. Die trays steekt de robot vervolgens in de trolleys. Daarmee is ook het repeterend opdek- en insteekwerk geautomatiseerd.

ERP Go-Live tijdens pandemie

KCS was ondertussen bezig met de overdracht van het oude Baan ERP-systeem naar Microsoft Dynamics. Axians moest daarvoor ook de interface van de robotlijn omzetten en was daar amper aan begonnen toen het coronavirus zich aandiende. Visscher: “In maart 2020, bij de eerste lockdown, werd het project stilgelegd. Al vrij snel werd duidelijk dat die situatie met veel minder vluchten eigenlijk heel geschikt was voor de go-live van Dynamics. We hebben toen snel geschakeld en het fijne was dat Axians zich dan ook flexibel opstelt. Ook zij gingen in de projectgroep van stilstand naar vol vooruit.” De projectgroep koos ervoor om met een ‘minimum viable product’ zo snel mogelijk live te gaan. Axians ging daarin mee. Schuitemaker: “Dynamics werkt in de cloud en wij moesten voor een veilige verbinding tussen de applicaties en Dynamics zorgen. We hebben voor Azure Blob Storage gekozen dat goed past bij de flexibele applicatiestructuur van Neptune. Azure Blob is heel schaalbaar en veilig en je kunt grote hoeveelheden gegevens opslaan.”

Toekomst

Inmiddels zijn KCS en Axians aan het sparren over een upgrade van de middleware omgeving. Dick Visscher: “Axians is al zeker 15 jaar een van onze samenwerkingspartners, dus ja Axians heeft zijn toegevoegde waarde voor KCS wel bewezen. Inmiddels heeft Axians al meerdere integratieoplossingen geïmplementeerd. Denk aan integratieapplicaties tussen ons HR-systeem en de planningssystemen voor onze productie en chauffeurs. Maar ook een applicatie waarbij de KLM- en KLC- (cityhopper)crew een maaltijd kan bestellen, gebaseerd op gegevens die vanuit de KLM-systemen komen.”

Bij KLM Catering Services Schiphol laat Neptune robotlijn trays en trolleys vullen

Bekijk hier de volledige referentie

“,

Contact

Heb je een vraag? Wil je met ons van gedachten wisselen? Heb je behoefte aan onafhankelijke experts die je concrete adviezen geven voor jouw specifieke situatie? Aarzel niet en neem contact met ons op!