De afdeling orthopedie van Gelre ziekenhuizen heeft een decentrale polikliniek geopend op de sportcampus van FSG Academy in Apeldoorn. Deze academie biedt studenten met topsportambities optimale sportfaciliteiten en hoogwaardig onderwijs. De nieuwe polikliniek biedt studenten toegang tot de beste orthopedische zorg en begeleiding. Om de artsen en zorgmedewerkers van Gelre ziekenhuizen op de campus optimaal te ondersteunen bij hun werk installeerde Axians een modern datanetwerk.

Gelre ziekenhuizen is een van de grotere ziekenhuizen in Nederland met een verzorgingsgebied van ruim 280.000 inwoners. Zo’n 3.500 medewerkers, 300 medisch specialisten en 300 vrijwilligers werken op locaties in Apeldoorn en Zutphen. Daarnaast heeft het ziekenhuis buitenpoliklinieken in Lochem, Epe en Dieren en een Diagnostisch Centrum in Apeldoorn. Om studenten van de FSG Academy goede zorg op maat te bieden, is op hun campus recent een buitenpolikliniek geopend. Hier kunnen orthopedische specialisten studenten behandelen en bieden ze ook uitgebreide testfaciliteiten.

Netwerk vanaf nul aanleggen

De praktijkruimte, behandel- en spreekkamers van de polikliniek bevinden zich in een bestaand gebouw en moesten compleet opnieuw ingericht worden, inclusief het netwerk, IT-middelen en randapparatuur. Maarten Veldhuis, Manager IT Services van Gelre ziekenhuizen, legt uit: “FSG Academy zit in het oude Wegenergebouw en het enige dat er in het gebouw lag, was een glasvezelverbinding. Voor de rest moest alles in de polikliniek vanaf nul aangelegd worden, inclusief bekabeling, het inrichten van de patchkasten en alle aansluitingen. Daarbij zijn de standaarden en richtlijnen van de andere Gelre ziekenhuizenlocaties het vertrekpunt.”

‘In spreekkamers nieuwe stijl heeft ook de patiënt een beeldscherm. Die kan direct meekijken met de arts en ziet precies hetzelfde. Bijvoorbeeld informatie uit het EPD of beelden van een MRI of röntgenfoto’

Volledig ontzorgen

Door de vele lopende IT-projecten had de afdeling van Veldhuis geen tijd om het project zelf te doen. “Daarom gingen we op zoek naar een betrouwbare partner die de verantwoordelijkheid voor dit project volledig op zich kon nemen. De keuze viel op Axians. Zij zijn bekend met onze netwerkstandaarden, omdat zij het netwerkbeheer voor Gelre ziekenhuizen doet. Bovendien lieten ze bij de oriënterende gesprekken duidelijk merken dat ze ervaring hadden met vergelijkbare projecten. Hierdoor hadden we het vertrouwen dat zij de partner waren die ons volledig kon ontzorgen in dit project.”

Grote flexibiliteit

De verwachtingen zijn waar gemaakt, volgens Veldhuis. “Axians heeft de werkplekken geheel volgens specificaties en binnen de planning geïnstalleerd en werkend opgeleverd. De samenwerking is op alle niveaus goed verlopen. Dat is belangrijk omdat er ook andere operationele partijen bij dit project betrokken zijn. Voor een soepel verloop van het proces, is het essentieel dat iedereen duidelijk communiceert en werkzaamheden continu afstemt. Axians heeft de regie op zich genomen waardoor er, ondanks de strakke deadline, geen vertraging is ontstaan. Verder waren de mensen van Axians flexibel genoeg om ook te helpen bij het aansluiten van de apparatuur, terwijl dat formeel buiten hun scope viel.”

Focus op zorg

Inmiddels zijn alle ruimtes met pc’s en randapparatuur zoals printers, in gebruik. Inclusief een wifi-netwerk in de praktijkruimte. “Hier willen artsen vrij kunnen bewegen en via mobiele apparatuur toch toegang tot relevante patiëntgegevens hebben. Met deze faciliteiten proberen we de omstandigheden te creëren waarbinnen artsen zich volledig op hun zorgtaak kunnen richten. Het netwerk voor snelle toegang tot centrale systemen en moderne ICT-middelen zijn daarbij een onmisbare schakel.”

Spreekkamer nieuwe stijl

Gelre ziekenhuizen heeft het opzetten van de nieuwe polikliniek ook gebruikt om te experimenteren met een nieuwe inrichting van behandel- en spreekkamers, geeft Veldhuis aan. “De patiënt staat centraal binnen onze organisatie en we willen iedereen zo goed mogelijk informeren over de diagnose, behandeling en voortgang. In spreekkamers nieuwe stijl heeft niet alleen de arts een beeldscherm, maar de patiënt ook. Die kan op een 42” scherm direct meekijken met de arts en ziet precies hetzelfde. Bijvoorbeeld informatie uit het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) of de beelden van een MRI of röntgenfoto. Zo zit de arts niet naar een scherm te turen als hij met de patiënt communiceert.” Het nieuwe datanetwerk is aan deze extra eisen aangepast en voldoet goed. “Hiermee heeft Axians ons niet alleen volledig ontzorgt binnen dit project, maar ook direct bijgedragen aan een goede gebruikerservaring voor artsen en patiënten.”