Ten tijde van de corona lock-downs is Microsoft Teams razendsnel omarmd als middel om te videovergaderen. Als je er al mee videobelt, waarom zou je Teams dan niet ook inzetten voor gewone telefonie? Wat komt hierbij kijken en welke voordelen levert dit op voor organisaties en hun medewerkers?

Bereikbaar op vaste nummer via Teams

Als je Teams ook wilt gebruiken voor gewone telefonie, dan kun je daarvoor bij Microsoft licenties aanschaffen. Steeds meer organisaties doen dat, met name wanneer hun bestaande telefooncentrale aan vervanging toe is. Ze vervangen dan hun hardware niet meer, maar kiezen voor zogenaamde softphones. Medewerkers zijn dan op hun vaste bedrijfsnummer bereikbaar op ieder device waar ze Teams op hebben geïnstalleerd: smartphone, tablet, laptop en desktop.

Er is geen noodzaak meer om een zakelijk 06-nummer te communiceren. Dit maakt Bring Your Own Device een stuk eenvoudiger: medewerkers starten Teams op aan het begin van hun werkdag en zijn dan via hun zakelijke nummer bereikbaar. Aan het eind van de werkdag sluiten ze Teams af en zijn ze alleen nog op hun mobiele nummer bereikbaar voor privégesprekken.

Geen telefooncentrale en vaste toestellen meer

De telefooncentrale en de toestellen op het bureau kunnen de deur uit, want je hebt geen hardware meer nodig. Dat scheelt niet alleen in onderhoud en beheer, het is ook nog eens veel makkelijker nu medewerkers regelmatig thuiswerken. De meeste organisaties lossen thuiswerken op door primair 06-nummers te communiceren. Dat betekent dat medewerkers ook op hun vrije dag gebeld kunnen worden. Een andere oplossing is dat medewerkers hun bureautoestel meenemen naar huis en daar aansluiten. Dat is veel gedoe, niet alleen logistiek, maar ook omdat je dan nooit spontaan kunt beslissen om een dagje thuis te werken.

Voicemailbox geïntegreerd in Teams

Een ander voordeel van één nummer is dat medewerkers ook nog maar één voicemailbox hebben. Die voicemailbox is geïntegreerd in Teams, waardoor je het meteen ziet als er een voicemail is ingesproken. Je hoeft daarvoor niet naar een ander device of andere omgeving.

Afdelingsnummers makkelijk te koppelen

Werkt jouw bedrijf graag met afdelingsnummers? Ook dat is in een handomdraai te regelen. Alle telefoons die aan het afdelingsnummer gekoppeld zijn, gaan dan over. Vooral handig voor organisaties die ook na corona blijven thuiswerken. Het is dan immers niet meer zo dat degene die toevallig op kantoor is, alle telefoontjes moet aannemen.