Bel direct: 088 5975500
Neem contact op
Terug naar blogoverzicht

Het XLA® Framework: Succesvol met XLA® aan de slag? 

Auteur: Jette van Eldijk

Bij een XLA® krijgen klantbeleving en zakelijke impact voorrang boven technische afspraken, maar hoe ga je nu concreet met XLA® aan de slag? Hiervoor gebruik je het XLA® framework. Dit framework bevat verschillende onderdelen die jou helpen om volgens XLA® te werken. In de blogserie “Het XLA® Framework” neem ik je mee in de onderdelen die in het framework terugkomen. 

In mijn vorige blog Het XLA® Framework: Hoe met XLA® aan de slag? bespraken we de elementen. In de blog wil ik het gaan hebben over het onderdeel “Succesfactoren” binnen het framework, hoe ga je succesvol met XLA® aan de slag?  Bij de succesfactoren wordt binnen Axians in eerste instantie gekeken naar de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn, aanpassing vergen of een andere soort ondersteuning nodig hebben. Als we kijken naar het XLA® Framework staan hierbij de mindsetskillset en toolset centraal.  

Mindset

Met mindset bedoel ik een bepaalde manier van denken. Vaste denkpatronen binnen een organisatie moeten eigenlijk worden doorbroken wanneer XLA® wordt geïmplementeerd. Het is tijdens de implementatie van XLA® belangrijk om een nieuwe manier van denken te introducerenHierbij worden zaken eens vanuit een ander perspectief belicht binnen een organisatie. Hierbij staat een ‘growth mindset’ centraal. Met growth mindset bedoel ik het aangaan van nieuwe uitdagingen en het nieuwe dingen willen leren. Dit door herhaling en hard werken.  

Skillset  

 Om de nieuwe denkpatronen zoals hierboven genoemd te kunnen ondersteunen, zijn er ook bepaalde vaardigheden nodig. Deze vaardigheden (skills) zijn nodig voor het beheersen en het in de praktijk brengen van de XLA®In het onderdeel Governance – besproken in mijn vorige blog –  is vastgelegd welke vaardigheden aanwezig moeten zijn om XLA® toe te kunnen passen.  

Toolset  

Met toolset bedoelen we de hulpmiddelen die nodig zijn om de IT performance te meten, te analyseren en te verbeteren. De inzichten die daaruit voortkomen worden gebruik om te sturen op klantbeleving, zakelijke impact en samenwerking.  

XLA®-overeenkomst  

De XLA® is geen vervanging van de SLA. In de basis blijft de SLA namelijk gewoon bestaan. Deze is echter aangevuld door middel van de XLA®-methode en omgevormd tot een nieuw document, namelijk het document:  ‘Afspraken & Beloften’.  

In dit document wordt gekeken naar de strategie van een organisatie in relatie tot de XLA®-strategie. Tevens zijn de kernwaarden er in opgenomen en worden de XLA® KPIs vermeld in dit document. Ook wordt in dit document aangegeven hoe de XLA® KPI’s worden gemeten en hoe er wordt omgegaan met de uitkomsten van deze KPI’s 

Meer weten? 

Wil je meer weten over XLA®? In dit whitepaper nemen we je mee in waarom de klantervaring belangrijker is dan de techniek. In “de zachte kant van ICT: XLA met Axians” vertellen we je alles over wat XLA® precies is, wat je er mee kunt en waarom het belangrijk is. 

 

Meest gelezen artikelen Artikelen per onderwerp
Powered by