Eindhoven, 28 mei 2020 – De ICT-functie is een belangrijk onderdeel van organisaties geworden. Deze afdeling heeft zich het afgelopen decennium van hoofdzakelijk faciliterend opgericht tot een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsprocessen en staat in het hart van organisaties en samenwerkingen. Daarnaast bepaalt ICT steeds meer hoe medewerkers en afdelingen binnen organisaties met hun klanten interacterende manier waarop het werk wordt uitgevoerd en adviseren zij de business over digitale innovatie en transformatie. In samenwerking met Giarte en KPN heeft Axians nu een XLA® NTA 8038 ontwikkeld waarin de minimale eisen voor het gebruik en de implementatie van de XLA®-methode zijn vastgelegd.  

Beleving en impact 
XLA® is de geregistreerde merknaam van een product dat wordt geleverd door Giarte, de grondlegger van het XLA® gedachtegoedEen XLA® methode is een manier om afspraken te maken tussen ICT en de klantorganisaties. Bij een XLA® krijgen klantbeleving en zakelijke impact voorrang boven technische prestaties. Er ontstaat een betere samenwerking tussen de ICT-functie en de organisatie als geheel, door concrete afspraken te maken over wat de betrokkenen willen en door dit te meten en te rapporteren. De XLA®-methode zorgt ervoor dat een XLA® tot stand kan komen en kan worden uitgevoerd. Omdat dit geen op zichzelf staande methode is moet deze geïntegreerd zijn in de bestaande service en project-governance, management en uitvoering. 

NTA 8038 (Nederlands Technische Afspraak) biedt een minimale verzameling aan eisen voor het gebruik van de XLA® methode. Deze eisen kunnen organisaties gebruiken bij het aanschaffen, inrichten of vervangen van ICT. Dit kan zowel binnen de organisatie als bij aanbestedingen. Daarnaast biedt de NTA een basis voor auditing en certificering met betrekking tot de mate waarin de XLA® methode wordt beheerst en in praktijk gebracht.  

Belangrijke stap 
Het XLA® gedachtegoed sluit volledig aan bij de missie van Axians; samen met haar klanten het leven van mensen verbeteren. Van bewoners in steden en van consumenten op zoek naar een betere koopervaring, van docenten en studenten die inspirerende resultaten behalen en patiënten die een steeds betere zorg verwachten. We houden actief de industrie draaiende, werken continu aan wereldwijde mobiliteit en zorgen ervoor dat mensen goed met elkaar kunnen communiceren. Kortom; het gaat ons om de impact die wij hebben op het leven van mensen, door het inspirerende werk dat wij voor onze klanten verrichten. Daarbij gaat XLA® om anders denken én durven doen. De normstelling is een belangrijke stap naar wereldwijde standaardisatie en verdere adoptie van XLA®. Door middel van de NTA wordt concreet gemaakt hoe XLA® als methode kan worden toegepast aan de hand van een framework dat bestaat uit waarden, elementen en succesfactoren. Tijdens onze live stream vertellen we je hier graag meer over, hieronder lees je hoe je daaraan kunt deelnemen.  

Publicatie & presentatie(s) 
Sinds 28 mei 2020 heeft het NEN deze normalisatie gepubliceerd met een NTA(8038). De NTA is beschikbaar via www.nen.nl/xla.

Online event

De XLA® methode bestaat uit een framework met de onderdelen waarden, elementen en succesfactoren. In gezamenlijkheid met de klant wordt er invulling aan deze onderdelen gegeven.  Tijdens de XLA®  met Axians sessie nemen Edwin Kanis,  Arnold Kamphuis, Jette van Eldijk (Axians) en Marco Gianotten (Giarte)  je mee in:

  • Wat is XLA® precies?
  • Hoe is XLA®  tot stand gekomen?
  • Wat kun je met  XLA®?
  • Waarom is XLA® belangrijk?

Bekijk de recorded online sessie hier terug!