Leer in 7 minuten

  1. Welke voordelen het verbinden van machines en apparaten onderhoudsbedrijven brengt
  2. Waarom een connected onderhoudsbedrijf eenvoudiger en goedkoper aan zijn SLA’s kan voldoen
  3. Waarom er niet direct een grote investering gedaan hoeft te worden, maar dat klein beginnen ook al vruchten af kan werpen.

Vier voordelen voor het connected onderhoudsbedrijf

De digitale revolutie die zich in de afgelopen jaren heeft voltrokken heeft ervoor gezorgd dat alles met elkaar verbonden is: je kunt je wasmachine starten met je mobiele telefoon, met een slimme deurbel kun je zien wie er thuis voor de deur staat en op afstand kun je zien of je elektrische auto al bijna opgeladen is. Internet of Things maakt alles in en om je huis een stuk gemakkelijker en efficiënter, maar die verbinding kan voor jou als onderhoudsbedrijf ook veel betekenen.

IoT houdt het verbinden van machines en apparaten in, om zo data te verzamelen en op te slaan. Die data kun je vervolgens integreren en analyseren. Zo is het mogelijk om zicht te houden op de status van onderdelen, slijtage, de hoeveelheid beschikbare gebruiksmaterialen, temperatuur, luchtvochtigheid, trillingen en andere factoren. Dit levert ontzettend veel informatie op, waarmee je onderhoudsprocessen optimaal en zo efficiënt mogelijk in kunt richten. Het beter begrijpen van de prestaties van de machines en waardoor die beïnvloed worden en waarom en wanneer er storingen ontstaan kan ertoe leiden dat je werkzaamheden beter kunt stroomlijnen en tijd en kosten kunt besparen.

In dit artikel leer je waarom het als onderhoudsbedrijf verstandig is om zo snel mogelijk een start te maken met IoT. Aan de hand van vier onderwerpen laten we je zien hoe IoT het voldoen aan service level agreements goedkoper en eenvoudiger maakt en je zo ruimte geeft om net dat stapje extra te nemen voor je klant en je zo te onderscheiden van je concurrenten. Er valt nog veel winst te behalen door de machines en de apparaten van je klanten te verbinden. Je zicht erop wordt beter, met behulp van automatische notificaties kom je direct te weten waar storingen zich bevinden en wat er precies aan de hand is. Monteurs kunnen zo beter aangestuurd worden, met de juiste materialen op voorraad. In korte tijd worden veel processen sterk verbeterd en meer gestroomlijnd.

1. Beter asset management

Het verbinden van de machines en apparaten van je klanten geeft je een duidelijk en actueel overzicht. Zo weet je niet alleen precies welke machines en apparaten er precies bij je klanten aanwezig zijn en waar, maar ook gedetailleerde informatie over de staat ervan, locaties, merken, typen, serienummers, relaties met andere apparaten op locatie én de onderhoudsgeschiedenis. Zulke uitvoerige asset management is ontzettend waardevol en het geeft je de mogelijkheid om sneller te bepalen wat er precies onderhouden of gerepareerd moet worden. In één oogopslag heb je alle actuele informatie die je nodig hebt om bij serviceverzoeken, gepland of niet, de juiste monteur met de juiste onderdelen naar de klant te sturen.

Wanneer een onderhoudsbedrijf veel machines en apparaten onder zijn hoede heeft, geeft dit hem de unieke mogelijkheid om een totaalbeeld te vormen van deze assets. Dat totaalbeeld geeft een veel beter inzicht in hoe de machines en apparaten in verschillende omgevingen presteren. Het gebruik, de draaiuren die gemaakt worden, de zwakke punten, de oorzaken van errors, een overzicht van de servicekosten: al deze informatie zorgt ervoor dat een onderhoudsbedrijf als geen ander niet alleen de gebruiksduur van die apparaten en machines kan inschatten, maar ook wanneer onderdelen aan vervanging toe zijn. Het zou zonde zijn om die kennis niet te benutten om de eigen planning beter af te stemmen op de assets die je moet onderhouden en servicemonteurs beter aan te sturen.

2. Inzicht en besturing op afstand

Het verbinden van machines en apparaten van je klanten geeft je de mogelijkheid om slechts met een druk op de knop inzicht te krijgen in de actuele status. Bij storingen of problemen kun je dus op afstand meteen meekijken met je klanten. Je kunt vaak direct bepalen waar problemen door ontstaan zijn en misschien zelfs op afstand al oplossen. Je reduceert zo de servicekosten, zelfs als je alsnog een monteur langs moet sturen. Je weet immers precies welke machines of welk apparaat problemen geeft en waar de storing vandaan komt. De monteur kan met alle benodigde informatie sneller zijn werk doen.

Een ander bijkomend voordeel van het verbinden van apparaten en machines is de mogelijkheid tot remote updaten. Voor onderhoudsbedrijven is dat in veel opzichten een groot pluspunt. Wanneer de juiste monteur zich op grote afstand bevindt en uren moet reizen om een simpele reset moet uitvoeren, is het een uitkomst als dit op afstand gedaan kan worden. Een simpele configuratie, waarvoor eens het inschieten van een serviceticket voor een monteur op locatie vereist was, kan nu zonder al te veel moeite en kosten uitgevoerd worden. Dat betekent een besparing voor jou, maar ook voor je klant.

3. Voorspellend onderhoud

Traditioneel gezien is onderhoud meestal correctief en preventief. Storingen worden veelal binnen een bepaalde responstijd opgelost (correctief) en periodiek onderhoud geeft bedrijven vaak de mogelijkheid om onderhoud uit te voeren aan de hand van een vooraf opgesteld schema (preventief). Van oudsher voeren onderhoudsbedrijven vaak al gepland onderhoud uit, zoals bijvoorbeeld bij het bereiken van bepaalde tellerstanden. Daarnaast bestaat er ook een condition based maintenance. De slijtage van specifieke onderdelen van een machine of apparaat wordt dan bekeken en daarop wordt het onderhoud dan gepland. Voorspellend onderhoud gaat nog een stapje verder.

Met behulp van IoT worden machines en apparaten continu gemonitord. Het verzamelen en analyseren van deze data met een IoT-platform geeft je de mogelijkheid om te voorspellen wanneer machines en apparaten onderhoud nodig zullen hebben. Een algoritme bepaalt de kans op stilstand in een bepaalde staat en geeft zo het ideale moment om onderhoud te plegen aan. Op basis van data – niet op basis van condities – voorspelt het algoritme welk onderdeel je wanneer kunt vervangen om zo ongeplande downtime te voorkomen en het aantal reparaties tot een minimum te beperken.

Het gevolg van preciezer gepland onderhoud geeft je de mogelijkheid om monteurs efficiënter in te plannen, reserveonderdelen slimmer in te kopen en het aantal inspecties terug te brengen. Tegen lagere kosten kun je een betere dienstverlening leveren. Het inzicht dat je te allen tijde hebt in de status van de machines en apparaten vergroot bovendien het vertrouwen van je klant in jouw expertise. Monteurs weten precies welke onderdelen ze bij zich moeten hebben en kunnen vaak zelfs op afstand diensten verlenen. Deze efficiëntie helpt je te voldoen aan je SLA-afspraken en omdat je monteurs minder vaak op en neer hoeven te reizen, draagt dat bij aan de verduurzaming van je bedrijf.

4. Informatie-uitwisseling versnellen

Er zijn nogal wat schakels betrokken bij ‘de keten’: van het onderhoudsbedrijf, de producenten, leveranciers van machines tot grondstoffen, materialen, halffabricaten en onderdelen. Als onderhoudsbedrijf kun je een grote rol spelen in het verhogen van de efficiëntie en het verlagen van de kosten wanneer het gaat om het op elkaar aan laten sluiten van de onderlinge processen van alle partijen binnen deze keten aan de hand van data. Naast het analyseren van informatie van apparaten, kun je met data ervoor zorgen dat bepaalde processen geautomatiseerd worden uitgevoerd.

Een voorbeeld: machines en apparaten versturen zelf een melding wanneer er een afwijking waargenomen wordt. In een ideaal scenario zou er niet alleen zo’n notificatie naar een onderhoudsbedrijf verstuurd worden om aan te geven dat er een bepaald onderdeel vervangen moet worden, maar wordt er meteen gecontroleerd of dat ook op voorraad is. Als dit niet zo is, wordt het direct bijbesteld. Het scheelt erg veel tijd en tussenstappen wanneer er geen menselijke waarneming of communicatie met klanten nodig is. Zo kun je direct inspringen wanneer dat nodig is.

Kleine stappen, grote voordelen

Inmiddels is wel duidelijk dat IoT veel voordelen met zich meebrengt. Door ermee te starten versterk je niet alleen jouw positie op de markt ten opzichte van je concurrenten, maar je bereidt je organisatie voor op de toekomst en creëert ruimte voor je eigen doorgroeimogelijkheden. Er zit een groot voordeel aan het starten met IoT: je kunt klein beginnen en daar pluk je al vrij snel de vruchten van. Zo kun je de data verzamelen van één machine bij één opdrachtgever, gegevens die je al tot je beschikking hebt, en die analyseren. Door klein te beginnen, maak je het voor jezelf behapbaar en kun je daarna op eigen tempo en met behulp van een logisch stappenplan verder uitbreiden. Hoe je bijvoorbeeld de eerste stappen kunt zetten met voorspellend onderhoud, lees je terug in het blog ‘6 stappen om snel voorspellend te worden als onderhoudsbedrijf’.

Op welke manieren maakt IoT het voor jou makkelijker om aan de SLA’s met je klanten te voldoen?