ERP (Enterprise Resource Planning) begon ooit vanuit de behoefte om controle te hebben over materialen, gereedschappen en machines en deze op een bepaalde manier te registreren. Inmiddels heeft het registreren plaatsgemaakt voor informeren. Bedrijven willen juist aanwezige informatie centraliseren. Als gevolg daarvan worden primaire processen gedigitaliseerd. Door de jaren heen ontwikkelen ERP-systemen zich zodat ze steeds beter aansluiten op de gebruiker. Maar hoe vind je een systeem dat voor iedereen optimaal werkt? En hoe ziet het ERP van de toekomst eruit?

 De kansen liggen voornamelijk in het gebruiksgemak van een ERP-systeem. We zijn allemaal gewend aan mobiele devices en interactie met een systeem. ERP speelt hierop in. Zo mag je nu wel verwachten dat je een ERP-systeem op alle devices kunt gebruiken. De volgende stap is dat het systeem herkent waar je als gebruiker mee bezig bent. Op basis daarvan laat het informatie achterwege of juist relevante informatie zien. Nieuwe technologieën worden steeds makkelijker toegevoegd en er wordt meer samengewerkt met systemen eromheen. Het draait om het configureren van het systeem en niet om het programmeren. Dit allemaal met als doel om zo eenvoudig mogelijk het ERP-systeem te laten voeden en te gebruiken.

Hoe bereid je je voor op een ERP-implementatie?

Er zijn verschillende situaties die ervoor zorgen dat je op zoek gaat naar een ERP-systeem. In alle gevallen is het belangrijk dat je je beseft dat ERP geen doel opzich is, maar een middel om je organisatie beter te laten presteren. Je moet een duidelijke stip op de horizon hebben, die bepaalt namelijk de aanpak van de implementatie. Projectmanagement speelt hierbij een grote rol. Zorg ervoor dat alle afdelingen die geraakt worden, zijn afgevaardigd in het projectteam. Hierdoor hebben ze vanaf het begin inbreng in de koers en zijn ze onlosmakelijk verbonden met het succes van je ERP implementatie. Dus geef ze de vrijheid om mee te praten!

Wat zijn de aandachtspunten in de zoektocht naar ERP?

In de praktijk veranderen processen, ook na de implementatie van het ERP-systeem. Als je na de implementatie niet meer naar het systeem omkijkt kun je snel achter de feiten aanlopen. Een belangrijke vraag in de zoektocht is dan ook: ben je op zoek naar een leverancier die het systeem levert? Of zoek je een partner die met jou kijkt naar de huidige situatie en de mogelijkheden in de toekomst? Een ERP-systeem heeft aandacht nodig en dan is een partner die je systeem en je business kent waardevol.

Je klant beter bedienen

Welke organisatie je ook hebt en wat er ook wijzigt in je bedrijfsproces, het doel van ERP blijft altijd hetzelfde: de klant beter bedienen. Meer weten over ERP? Bekijk dan de Axians Talk: Alles over ERP