Wil jij je klant nóg beter van dienst zijn? Met de juiste winkelvoorraad op het juiste moment? Wij helpen je de klantbehoefte te voorspellen met data. Hoe je dat doet? En waar je moet beginnen? Je leest er álles over in dit gratis whitepaper. Mis het niet!

Out-of-stock versus derving

‘Ik kan niks vinden”, klaagt een klant met een volle kar. Je kijkt om je heen in de keurig gespiegelde winkel en komt helaas tot de constatering dat het cruciale artikel waarnaar de klant op zoek is, inderdaad niet voorradig is. En dan doen al die andere producten in de winkel – én winkelwagen – er niet meer toe. Hoe mooi gevuld je winkel ook is; als een belangrijk artikel ontbreekt, kan de perceptie van de klant zijn dat er ‘niks’ is. En juist dát wordt doorverteld op de buurtbarbecue, waarvoor de whiskysaus terecht een belangrijk item was. De whiskysaus waarvoor jóuw klant naar de concurrent moest. En wellicht blijft gaan, want het bleek een fijne winkel met ruime parkeervakken. Hetzelfde geldt in de non-food retail. Urban legend? Dacht het niet. Eén keer ‘nee’ verkopen, kan betekenen dat je je klanten blijvend verliest.

Derving daarentegen heeft – met een direct effect op je winst- en verlies rekening – gevolgen op de korte termijn. Bij een marge van 10% moet je namelijk tien producten verkopen om het verlies van één artikel te compenseren. Overvolle schappen zijn daarom óók niet de oplossing. Dus rijst de vraag: hoe vind je de juiste balans tussen out-of-stock en derving?

“Hoe vind je de juiste balans tussen out-of-stock en derving?”

Klantbehoefte voorspellen met data

Om out-of-stock én derving te voorkomen, is het doel van de retailer de juiste voorraad in de schappen te hebben. Je wil de klantbehoefte zo goed mogelijk voorspellen en ervoor zorgen dat je winkelvoorraad daarop aansluit. Steeds meer retailers maken gebruik van data om de klantbehoefte te forecasten en hun voorraad te optimaliseren. De juiste software ondersteunt je daarin en geeft je zelfs op basis van al die data een besteladvies. De tijd dat je dit op gevoel kon inschatten, is namelijk echt voorbij. En dat is maar goed ook, want zo heb jij je handen vrij om je op de klant te richten!

Zó vind je de juiste balans in je winkelvoorraad!

Maar.. waar moet je beginnen? In dit whitepaper:

  • Ontdek je welke retaildata je allemaal kunt (of moet!) gebruiken;
  • Leggen we uit hoe je van een basisprognose tot een volwaardige forecast komt;
  • Gaan we óók in op diverse uitzonderingssituaties. Wat doe je bijvoorbeeld als er nog geen data beschikbaar is?
  • Sluiten we af met vijf absolute retaildata do’s en don’ts!

Deze kennis – én meer! – delen we graag met je!