Veel fieldservice-bedrijven in branches, zoals Telecom en Infra, denken dat ERP-software de oplossing is voor het automatiseren van fieldserviceprocessen. Echter is dit vaak niet het geval. In dit artikel delen we een aantal nadelen van ERP-systemen voor fieldservice, en ook de mogelijke oplossing!
ERP is geen alles-in-1 toolbox
ERP-software is ontwikkeld om bedrijfsprocessen voor bijvoorbeeld finance, verkoop en logistiek in één systeem te integreren en te stroomlijnen. In fieldservice komen we ERP-systemen tegen van bijvoorbeeld IFS Software, Microsoft Business Central, Exact Online of SAP Business One. Het doel van ERP-software is om efficiënter te werken en beter inzicht te krijgen in de prestaties van deze processen.
Maar let op! Voor fieldservice-processen kennen deze ERP-systemen ook belangrijke beperkingen. Dit komt door de generieke benadering van ERP-leveranciers, die zoveel mogelijk marktsegmenten willen afdekken met een ‘alles in 1’-toolbox.
Problemen van ERP-software voor fieldservice
Het automatiseren van fieldservice-processen met ERP-software leidt tot een aantal serieuze problemen voor bedrijven. Zo zien we vaak de volgende problemen terug in de praktijk:
ERP-systemen zijn star
ERP-software is vaak niet flexibel genoeg om de diverse en veranderlijke werkopdrachten van fieldservice-bedrijven te ondersteunen. ERP gaat namelijk uit van een standaardproces, je zit vast aan de flow van de applicatie en je moet je daarnaar voegen, inclusief de schermen en velden. Dit leidt tot omslachtige omwegen en harde beperkingen in de procesbesturing.
Met ERP-systemen verlies je tijd
Het inrichten en aanpassen van werkopdrachten kost vaak veel tijd. ERP-systemen blinken niet bepaald uit in korte implementatietijd en ze vereisen vaak uitgebreide training. Deze complexiteit kan leiden tot lange inwerkperiodes en vertragingen bij het snel inrichten of wijzigen van (nieuwe) servicecontracten.
ERP-systemen zorgen voor ballast
Het vastleggen van data in ERP leidt vaak tot tijdverlies en fouten. Dit komt doordat ERP-systemen uitgebreide data-invoer vereisen, waarbij je onnodig veel (standaard) gegevensvelden moet doorlopen die je helemaal niet nodig hebt. Het resultaat? Extra ballast, vertraging en afwijkingen in het proces. Dit niet-lean karakter maakt het moeilijk om efficiënt te werken.
Bij ERP-systemen ligt informatie niet binnen handbereik
De gegevens die de medewerker in het veld tijdens zijn werkproces nodig heeft, moeten vaak worden opgehaald uit andere systemen. De benodigde informatie is niet intuïtief en logisch beschikbaar op zijn mobiele apparaat, terwijl dit het enige is wat bijvoorbeeld de monteur op dat moment in beeld moet hebben. Het ERP-systeem maakt het veldwerk nodeloos ingewikkeld en vertraagt het proces.
Maar ERP-systemen bieden toch ook workflow?
Je denkt misschien: een aantal ERP-leveranciers biedt tegenwoordig ook workflow, waarmee je uitstapjes kunt maken naar een andere activiteit? Die snappen we! Toch blijf je dan vanuit je complexe ERP-systeem iets toevoegen ten dienste van het ERP, terwijl je altijd moet beginnen bij je fieldserviceprocessen die je wilt organiseren, plannen en uitvoeren. Deze processen moeten waar nodig integreren met onderdelen van je ERP-systeem.
Flexibele workflows en dashboards van Field Service Plus
Field Service Plus ondersteunt een flexibele proceslaag boven op je bestaande systemen, waardoor je werkorders efficiënt kunnen worden aangestuurd en real-time inzicht in de voortgang mogelijk wordt. Dit helpt je fieldservicebedrijf om de processen snel te kunnen aanpassen naar nieuwe klantwensen of omstandigheden, en toch stabiel en efficiënt te kunnen blijven werken.
Combineer ERP Met gespecialiseerde oplossingen
Ons advies: gebruik ERP voor financiële en logistieke processen, maar voeg hier gespecialiseerde fieldservice-oplossingen aan toe om de veranderlijke en specifieke kenmerken van veldwerk te ondersteunen.
Je hoeft niet alles te vervangen om vooruit te gaan. Onze software versterk wat je al hebt – en helpt je werkopdrachten slimmer te organiseren.
Arjan Klein
Manager Operations
ERP, op weg ermee – samen met een fieldservice-oplossing
Gebruik ERP voor financiële en logistieke processen, maar richt je met Field Service Plus op wat echt belangrijk is in fieldservice. Combineer de kracht van ERP met de flexibiliteit van een gespecialiseerde fieldservice-oplossing om je processen te stroomlijnen en je bedrijf wendbaarder te maken. Field Service Plus helpt je hierbij, zodat je kunt focussen op wat echt telt: uitstekende service leveren aan je klanten.
Webinar: ERP (op) weg ermee?!
Benieuwd hoe je jouw fieldservice naar een hoger niveau kunt tillen? Dan mag je dit webinar, georganiseerd door Axians en Field Service Plus, niet missen! Op donderdag 3 juli laten we je zien:
- Hoe veel fieldservicebedrijven proberen alles binnen hun ERP op te lossen
- Waarom dat in de praktijk niet werkt: je mist overzicht, veel handwerk, frustraties bij de planning en uitvoering van klantopdrachten
- Wat is wél een werkbare aanpak, zonder dat je je systemen vervangt?
- Hoe Field Service Plus als flexibele proceslaag bovenop je bestaande tools werkt
- Praktijkcase: hoe andere bedrijven je al voorgingen en grip kregen zonder systeemvervanging
- Live demonstratie: overzicht, voortgang en rapportage
- Q&A
Het webinar is live, zodat je direct vragen kunt stellen. Komt het tijdstip je niet uit? Meld je toch aan, dan ontvang je de opname na afloop.
Stel je vraag via onderstaand formulier
Heb je vragen over dit artikel? Of wil je in contact komen met één van onze experts. Vul dan onderstaand contactformulier in. We helpen je graag.