Industry 4.0, smart industry, digital twin en predictive maintenance. Je hoort deze termen regelmatig voorbijkomen. Al deze technologieën dragen bij aan een intelligente fabriek waarin alle processen papierloos en geautomatiseerd verlopen. De mogelijkheden lijken tegenwoordig oneindig. Maar hoe kom je tot zo’n intelligente fabriek? In de kern gaat het om het gebruik van data en apps.

Automatisering

Data wordt op verschillende manieren vastgelegd. Op papier, in een systeem of via e-mail. De verwerking hiervan vergt veel handwerk. Stap één voor een intelligente fabriek is om een automatiseringsslag te maken. Neem afscheid van papier en automatiseer de repetitieve en handmatige processen. Geen velletjes papier meer die kwijtraken en geen handmatige processen om de data over te brengen in een systeem. Tijdens dit automatiseringsproces verzamel je data en krijg je inzicht hoe de processen daadwerkelijk lopen en kun je deze optimaliseren.

Data

Door data digitaal op te slaan, maak je een efficiëntieslag. Je maakt alle relevante data uit alle databronnen automatisch toegankelijk voor verschillende eindgebruikers. Dat is fijn, want medewerkers die voorheen veel tijd kwijt waren aan het vinden van de juiste data, hebben dit binnen enkele klikken tot hun beschikking.

Inzicht

Alle relevante data is (near) real time beschikbaar. Een stap hierna is om dat data uit verschillende lagen in de organisatie met elkaar te verbinden. Denk hierbij aan data vanuit de fabriek en data vanuit kantoorprocessen. Door deze informatie samen te brengen, creëer je inzicht. Inzicht in opzichzelfstaande processen, maar nog belangrijker: het totaalplaatje van je fabriek. Je kunt bijvoorbeeld een real-time notificatie van een storing op een machine genereren maar ook een analyse maken van hoe vaak dit voorkomt op maand-, of jaarniveau.

Actie

De combinatie van datastromen stelt je in staat om processen, technieken en mensen slimmer te laten samen werken. Sterker nog: je kunt op basis van data voorspellingen doen en inschattingen maken. Stel dat je de beschikbaarheid van een machine verhoogt, wat levert dat concreet op in omzet? Is dat de investering waard? Of denk eens over de mogelijkheden voor het onderhoud van jouw fabriek. Je kunt voorspellen welke machines onderhoud nodig hebben of tot stilstand dreigen te komen en hier acties aan koppelen. Als je bijvoorbeeld weet dat bepaalde criteria de kans op uitval verhogen, kun je een alert ontvangen over het risico en hierop inspelen.

Continu verbeteren

Data is elke dag in beweging en levert steeds nieuwe inzichten op. Maak hier dus op een slimme manier gebruik van. Zo kun je patronen ontdekken, deze blijven monitoren en hierdoor de acties blijven verbeteren. Zo kun je omsteltijden verkorten door inzicht te hebben wat de optimale instellingen zijn voor een machine of lijn bij een bepaalde receptuur.

Kortom. Door data- en actie gedreven te werken krijg je inzicht over je gehele organisatie. Je weet wat potentiële uitdagingen zijn en kan hier acties op ondernemen. De foutgevoeligheid neemt af, de efficiëntie neem toe, medewerkers ervaren meer werkgeluk en de klanttevredenheid stijgt. Al deze factoren dragen bij aan een beter operationeel resultaat. Iets wat we allemaal nastreven, toch?