De werkomgeving van banken, financiële instellingen en verzekeraars digitaliseert in hoog tempo. Vaak zijn mobieler werken of focus op de customer journey van klanten belangrijke aanleidingen. Maar ondertussen moet ook de compliance gewaarborgd blijven. Hier krijgen we bij Axians de laatste tijd veel vragen over. Met als extra uitdaging: zorgen voor goede balans tussen de belangen van ‘de business’ en de afdelingen IT én Compliance. Hoe vind je dan de beste oplossing? 

Behoeften in de sector

Als marktleider voor missie-kritische systemen bij banken, financiële instellingen en verzekeraars in Nederland en België kloppen deze organisaties nu vaak bij ons aan voor deze uitdagingen van hun digitale transformatie. Bij banken is er op het gebied van dealing & trading veel behoefte aan nieuwe oplossingen voor bijvoorbeeld voice logging, encrypted telefoontoestellen, redundant verbindingen en soft turrets (encrypted en gelogd).

Een belangrijke aanleiding is de toename van het mobiele werken, dat we ook na de coronacrisis (deels) blijven doen, maar dan omdat we het willen. Maar dat moet wel volgens de compliance-regels én op een veilige, prettig en goed werkbare manier. Veel banken en financiële instellingen zoeken hiervoor nieuwe oplossingen. Vooral bij verzekeraars zien we naast het mobiele werken ook een duidelijke focus op de customer journey en het streven naar beter klantcontact. Daarbij is voice recording bijvoorbeeld ook vaak een duidelijke behoefte.

Ideale mix van bouwstenen

Nieuwe oplossingen realiseren we door het combineren en integreren van verschillende bouwstenen op het gebied van IT, telefonie en software. De mix van bouwstenen verschilt sterk per organisatie, afhankelijk van hun situatie, specifieke behoeften en bijvoorbeeld de bestaande systemen.

Daarbij gaat het ook om goede balans vinden tussen de behoeften vanuit de business, IT en Compliance. Want waar voice traders of market traders bij banken vaak direct van alles willen, kijkt IT juist vooral naar wat functioneel nodig en technisch haalbaar is. Daar kan al wat wrijving ontstaan en dan is compliance de afgelopen jaren ook veel belangrijker geworden door de toegenomen wet- en regelgeving (zoals MiFID II). Dat vraagt op praktisch niveau om innovatieve oplossingen. Bijvoorbeeld om een vertrekkende trader uit de systemen te halen, maar de loggegevens wel zeven jaar te bewaren.

Balans tussen belangen

Bij het realiseren van nieuwe oplossingen helpen wij onze klanten ook bij het vinden van balans tussen de uitgangspunten van de business, IT en Compliance. Bijvoorbeeld door hen vroegtijdig bij de besluitvorming te betrekken en door te kijken hoe we de verschillende eisen en wensen goed kunnen verenigen op een manier die past bij de werkomgeving van de organisatie. Dat is soms uitdagend, maar zeker niet onmogelijk.

Dit proces voltrekt zich langs de twee ‘assen’ van de best passende ‘bouwstenen’ (1) en de verschillende belangen (2) van de business, IT en compliance. Ons advies: kijk vooral goed naar die twee assen.

Waar liggen jouw behoeften?

Wil je meer weten over mogelijke oplossingen voor de behoeften van jouw organisatie? Stuur dan gerust vrijblijvend een e-mail naar Barbara de Koning (Client Manager Banking & Insurance) van Axians via barbara.dekoning@axians.com.