Neem contact op
Bel mij terug

‘Met de informatie die we hadden en onze ervaring wisten we wel hoe het in grote lijnen zat met onze business, maar nu weten we het echt precies. Daardoor kunnen we gerichter produceren en klanten beter bewerken en bedienen. Dit gaat ons bedrijf veel voordeel opleveren.’
Gijsbert van Dijk, Directeur

 

Van Dijk Banket maakt lekkere en onderscheidende bakkerijproducten van ambachtelijke kwaliteit in verpakkingen met een passende uitstraling. In ruim 75 jaar is het ambitieuze bedrijf uitgegroeid van plaatselijke bakker tot een moderne industriële bakkerij. Van Dijk Banket bedient voornamelijk retailers in binnen- en buitenland met een breed assortiment van private label producten. Er werken ongeveer 120 mensen.

 

De uitdaging

Van Dijk Banket doet het goed. De luxe en ambachtelijk geproduceerde koekjes, cakes en chocolade van de banketbakkerij vinden gretig aftrek bij diverse bekende supermarktketens. Door te blijven ontwikkelen en verbeteren, is Van Dijk Banket in staat de grote concurrentie in de markt het hoofd te bieden en jaar na jaar te groeien. ‘De food retail is een hectische branche, waarin iedere halve procent omzet telt’, zegt Gijsbert van Dijk, directeur van Van Dijk Banket. ‘We moeten voortdurend creatief zijn en vernieuwen op basis van onze product- en marktkennis. Supermarkten verrassen hun klanten bijvoorbeeld graag met bijzondere producten en acties. Dit betekent dat we precies moeten weten waar we mee bezig zijn en goede operationele en commerciële informatie nodig hebben.’ Van Dijk kocht een nieuw ERP-pakket, speciaal voor de levensmiddelenindustrie. Dit systeem registreert en genereert allerlei productie-, marketing- en verkoopgegevens en stuurt de productie aan. De rapportage van gegevens bleek echter een probleem. Van Dijk illustreert: ‘Het kostte me soms een hele dag om voor een klant een presentatie met omzetinformatie te maken in Excel. Die tijd besteed ik liever aan het creatieve proces en assortimentsadvies.’ Van Dijk Banket wilde de informatievoorziening eenvoudig maken. Het bedrijf ging op zoek naar een Business Intelligence (BI) oplossing om snel en simpel rapportages te maken met data uit het ERP-pakket en externe marktgegevens. ‘De rapportages moesten zowel door het management als door de mensen in de buitendienst en op de werkvloer te gebruiken zijn en gegevens mooi presenteren. Want hoe beter gepresenteerd, hoe beter informatie wordt onthouden’, aldus Van Dijk.

 

De aanpak

De zoektocht naar een geschikte Business Intelligence oplossing voerde Van Dijk Banket langs verschillende leveranciers. Van Dijk: ‘Technisch gezien boden hun oplossingen min of meer dezelfde mogelijkheden: verschillende bronnen ontsluiten, data verrijken, etc. Maar wat we wilden, vonden we niet: een oplossing die al in hoge mate gestandaardiseerd en toch flexibel in te richten is. Tot we in contact kwamen met IBM business partner Axians.’ Axians stelde de Axians Control sales module voor aan Van Dijk Banket. Deze oplossing combineert de kracht van IBM Cognos Business Intelligence met een slimme toepassing van Axians. De Axians Control sales module is ontwikkeld op basis van best practices op verkoopgebied en omvat een voorgedefinieerd ETL- proces en datawarehouse plus standaard rapportages. Deze rapportages zijn eenvoudig aan te passen aan de wensen van klanten. Van Dijk: ‘Een mooi voorbeeld is een dashboard met informatie over de top tien klanten. We hebben gewoon een printscreen gemaakt van de standaard versie van Axians Control en daarop aangegeven welke gegevens wij wilden zien. Meer was niet nodig om van Axians een passende rapportage te krijgen.’ Alle standaard rapporten zijn eenvoudig binnen Axians Control beschikbaar via een intuïtief werkende portal. Voor gebruikers is het ook mogelijk zelf rapporten te ontwikkelen en gedetailleerde analyses te maken. Heel belangrijk bij de keuze van Van Dijk Banket was de Quick Start garantie van Axians Control. Deze garantie houdt in dat de oplossing binnen tien dagen geïmplementeerd is. Duurt dit langer, dan betaalt de klant niets extra’s. ‘We hebben geen IT-afdeling en relatief weinig ervaring met Business Intelligence. Bovendien besteden we onze tijd liever aan onze klanten. De garantie van Axians stelde ons gerust’, aldus Van Dijk. De snelle oplevering en garantie zijn mogelijk doordat een Axians Control module normaalgesproken tachtig procent van de informatiebehoefte van klanten standaard dekt. Slechts twintig procent betreft specifieke klantwensen, waarvoor maatrapportages moeten worden ontwikkeld.

 

De resultaten

Van Dijk Banket maakt sinds enkele maanden gebruik van de Axians Control sales module. De ervaringen zijn zeer positief. Een enthousiaste Van Dijk vertelt: ‘Als ik nu een verkoopgesprek met een klant moet voorbereiden, heb ik met een van de standaard rapporten binnen een paar minuten een mooie pdf met alle gegevens die ik wil, zoals omzet, marge, openstaande orders, etc. Heel handig is ook dat je met één rapport verschillende gegevens kunt opvragen of presenteren. Zo is er een rapport dat gedetailleerd inzicht geeft in de omzet zoals jij dat wilt: per productgroep, vertegenwoordiger, klant of periode. Wil je bijvoorbeeld weten wat vorig jaar de omzet van een product was om een goede prognose te maken, dan heb je dat zo in beeld. En als een klant aan de telefoon twijfelt over wat hij moet inkopen, kun je hem direct adviseren door te kijken wat hij eerder inkocht. Het systeem werkt daarbij zo eenvoudig dat zelfs een computerleek ermee om kan gaan.’ Ook de speciaal voor Van Dijk Banket gemaakte voorraadrapportage biedt de bakkerij een groot voordeel. ‘Daarmee hebben we bijvoorbeeld een- voudig inzicht in uitleverdata en houdbaarheidsdata. Zien we dat een partij de houdbaarheidsdatum nadert, dan kunnen we de klant vragen of we snel mogen leveren. Dat voorkomt derving.’ Met de Axians Control sales module is Van Dijk Banket over de hele linie in staat meer proactief bezig te zijn. Van Dijk: ‘Met de informatie die we hadden en onze ervaring wisten we wel hoe het in grote lijnen zat met onze business, maar nu weten we het echt precies. Daardoor kunnen we gerichter produceren en klanten beter bewerken en bedienen. Dit gaat ons bedrijf veel voordeel opleveren.‘

Whitepaper Business Intelligence