Sundio Group, dat zijn oorsprong in Nederland heeft, is in Europa één van de grootste online touroperators op het gebied van zon- auto- en wintersportvakanties. Sundio Group erkende de kracht van het internet als verkoopkanaal al in een vroeg stadium. Deze strategische keuze droeg bij aan een razendsnelle groei. Door uitbreiding en overnames werd het echter lastig om correcte en betrouwbare stuurinformatie te genereren. Sundio Group koopt accommodaties en reizen in volgens vaste contracten en verkoopt die via zijn merken aan consumenten. Een goede beheersing van dat proces vereist inzicht in de capaciteit, verkochte volumes en de marge. Dit alles per merk en geconsolideerd voor de hele groep.

 

De beste marges

Om de financiële processen te standaardiseren en stuurinformatie snel beschikbaar te maken, zette Sundio Group samen met Axians een datawarehouse en BI-omgeving op. Het bedrijf verzamelt data uit het reserveringssysteem, het financiële systeem en de webapplicatie in een datawarehouse. De analyse en presentatie vindt plaats in de BI-laag. Het is mogelijk om capaciteit, verkochte volumes en marges tegen elkaar af te zetten en te managen. Hierdoor kan Sundio Group vraag en aanbod optimaal op elkaar afstemmen en steeds de beste marges realiseren. De snelle beschikbaarheid van correcte en betrouwbare stuurinformatie is onmisbaar in dat proces.

 

Meer boekingen

Het succes van Sundio Group is sterk afhankelijk van de online ervaring van zijn klanten. Om meer vraaggestuurd te werken, moet het bedrijf websitebezoekers en klanten beter leren kennen. Beter inzicht in de context van hun beslisproces vergemakkelijkt segmentatie en helpt om ze automatisch een gepersonaliseerd aanbod te doen. Dat gebeurt onder andere door relevante klantinformatie vast te leggen. Een deel van deze gegevens zit al in de systemen. Bijvoorbeeld de klanthistorie met boekingen of contactmomenten. Maar Sundio Group benut ook externe bronnen, zoals informatie van Google, het klikgedrag op de website en de weersomstandigheden. Dit alles helpt om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van de reizigers. Op die manier kan Sundio Group klanten beter helpen en meer boekingen realiseren. Om tegemoet te komen aan de toenemende data-eisen heeft Axians in de architectuur van Sundio Group een laag toegevoegd in de vorm van een Data Vault datawarehouse. In dit datawarehouse wordt data in de meest elementaire ruwe vorm opgeslagen. Deze keuze geeft Sundio Group maximale vrijheid om data naar eigen inzicht en behoeften te analyseren.

Whitepaper Big Data