De cijfers liegen er niet om: 57% van onze webinar-deelnemers verwacht een bovengemiddelde toename van de werkdruk in IT. Slechts 4% denkt dat de werkdruk afneemt (We willen graag weten wat hun geheim is!). Voor de overgrote meerderheid is de uitdaging helder: meer doen met minder mensen. Dat AI een rol gaat spelen bij het verlichten van de werkdruk, daar is de wereld van overtuigd. Maar hoe?

Het personeelsprobleem in IT is een veelkoppig monster. Teams worstelen met personeelstekort terwijl de vraag naar IT-diensten explosief groeit. Tegelijkertijd genereert elke nieuwe technologie exponentieel meer data die geanalyseerd moet worden. Engineers springen van tool naar tool om inzicht te krijgen in gefragmenteerde omgevingen. En waar vroeger een storing in een switch of een ander stuk hardware het probleem was – met meestal een duidelijke, technische oplossing – gaat het nu om de complete gebruikerservaring en moeten IT-teams een beeld hebben van alle componenten: van netwerk tot applicatie, van endpoint tot eindgebruiker.

De oplossing? Intelligente automatisering die repetitieve taken wegneemt, AI-gedreven inzichten die patronen herkennen en platforms die complexiteit versimpelen. Niet om mensen te vervangen, maar om ze in staat te stellen te doen waar ze het beste in zijn: complexe problemen oplossen en waarde creëren.

De data-explosie

De werkdruk stijgt niet alleen door personeelstekort, maar ook door exponentiële groei van data. “Services en applicaties genereren veel meer data dan een aantal jaar geleden,” legt Jelle van Lith van Logic Monitor uit. “Data worden ook veel langer bewaard. Al die data kun je als persoon niet allemaal analyseren.”

Ben Willems van Axians herkent dit: “Vooral het verzamelen van benodigde informatie en data kost veel tijd. Als je daarbij geholpen wordt om de juiste data te vinden en eerder inzichten krijgt, helpt dat zeker.”

Van tools naar platform

Axians worstelde met dezelfde fragmentatie die veel organisaties kennen. “Ons portfolio werd steeds breder,” vertelt Wessel Olde Olthof van Axians. “Engineers moesten verschillende tools gebruiken om inzichten te krijgen in verschillende omgevingen. Doe dat maar eens vanuit twee, drie, vier verschillende tools die je naast elkaar moet houden.” De oplossing was consolidatie: één platform voor volledig inzicht in netwerk, security, datacenters en cloud. “Dat helpt enorm met efficiëntie. Engineers kunnen gebruikmaken van één toolkit.”

Ketenanalyse: van switch naar ervaring

De focus verschuift zoals gezegd van technische componenten naar gebruikerservaring. “Het is meer dan alleen meten of ons netwerk het doet,” stelt Wessel. “Het is ook hoe goed is die client verbonden? Hoe draait die applicatie? Zien we ergens vertraging?”

Jelle illustreert met een verhaal uit de ziekenhuiswereld: “Als je een CIO vraagt wat belangrijk is, dan is het niet of die switch het doet. Die wil weten of zijn patiëntendossier beschikbaar is voor medewerkers. Die bedrijfskritische applicaties, daar gaat het om.”

Als je een CIO vraagt wat belangrijk is, dan is het niet of die switch het doet.  De bedrijfskritische applicaties, daar gaat het om.

Jelle van Lith

Logic Monitor

Automatisering in de praktijk

Concrete voorbeelden laten de impact zien. Een accesspoint dat uitvalt? Vroeger een diagnose- en reparatieproces van een uur. Wordt nu in zes minuten opgelost. “De engineer moet door een heel stappenproces voordat hij erachter komt wat er gebeurt,” legt Wessel uit. “Dat is nu geautomatiseerd.”

Deze factor 10 tijdswinst is geen uitzondering. Bij standaard changes – zoals een firewall-regel toevoegen of een poort voorbereiden – kan een werkdag wachttijd worden teruggebracht tot enkele minuten.

AIOps: patronen herkennen

Maar automatisering van individuele taken is nog maar het begin van de winst die AI ons brengt. De echte kracht zien we als systemen intelligent genoeg worden om patronen te herkennen en problemen te voorspellen voordat ze impact hebben. Je hebt het dan over netwerkmonitoring die veel verder gaat dan ‘deze metric gaat over de threshold, dus ik geef een alert’.

Wessel licht toe: “Monitoring moet veel dynamischer. Want we willen niet alleen weten als iets dat aangesloten is niet werkt. We willen ook weten als we ineens helemaal geen data zien of er geen clients verbonden zijn. Want dat kan ook op problemen duiden. Patroonanalyse helpt daarbij, omdat je systeem kan zeggen: elke woensdag rond dit tijdstip heb ik vijftien clients, nu heb ik er nul. Dat is wel vreemd.”

Dit soort intelligente detectie voorkomt dat incidenten escaleren, omdat beheerteams veel sneller op de hoogte zijn. Jelle: “De oplostijd bij incidenten wordt gereduceerd, maar denk ook aan alles wat niet een incident wordt. Door AIOps en preventief handelen heeft de service vaak geen impact gehad.”

Het betekent trouwens niet dat we minder mensen nodig hebben, maar dat we ze slimmer inzetten. “We willen niet minder mensen,” benadrukt Wessel. “We willen dat mensen meer toegevoegde waarde leveren. Zij moeten bezig zijn met complexere vraagstukken en specifieke klantvraagstukken.”

Repetitieve taken verdwijnen, strategische waarde neemt toe en engineers krijgen tijd voor innovatie en klantspecifieke oplossingen. Deze proactieve aanpak is de sleutel tot het beheersen van toenemende complexiteit. Door slim gebruik van data, AI en automatisering kunnen IT-teams voorop blijven lopen in plaats van constant achter de feiten aan te rennen.

We willen niet minder mensen.  We willen dat onze mensen meer toegevoegde waarde leveren. Zij moeten bezig zijn met complexere vraagstukken en specifieke klantvraagstukken.

Wessel Olde Olthof

Axians

Wil je weten hoe AI en automatisering jouw IT-team kunnen ontlasten?

Bekijk dan het on-demand Axians lunch & learn webinar en leer hoe slimme technologie helpt om meer te doen met minder mensen — zonder in te leveren op kwaliteit, snelheid of inzicht.