In veel ontwikkeltrajecten ligt de focus op functionaliteit en blijft het visuele ontwerp van de software beperkt tot een paar momenten. Maar is dat eigenlijk wel genoeg om een applicatie te bouwen waar medewerkers of klanten écht blij mee zijn? Ontbreekt er tussendoor niet de ruimte om snel te schakelen op gebruikersflow, interactie of uitstraling?
Wij vonden van wel, en onze ontwikkelaars zagen direct een kans. Een kans om met AI snel visuele voorstellen te genereren, tijdens het ontwikkelproces. Hierdoor maken we:
- functionaliteiten en ideeën eerder tastbaar,
- valideren we sneller met de klant,
- en ontstaat er meer ruimte voor iteratie zonder vertraging.
Het resultaat? Applicaties die écht aansluiten op de behoefte van de gebruiker.
Waarom dit werkt voor organisaties
Een goede gebruikservaring begint met een sterk design. Daarom wil je er altijd voor zorgen dat er een visuele basis ligt voor de applicatie die je ontwikkelt. Zo werkt ook ons in-house designteam: zij bewaken de UX-richting. Maar tijdens sprints en iteraties is het niet haalbaar om voor ieder onderdeel een volledig designtraject te starten. Precies daar biedt AI uitkomst: als versnellende schakel tussen idee en validatie.
We vroegen ons Mendix-ontwikkelteam hoe zij AI inzetten om snel visualisaties te maken die tijdens het ontwikkelproject werken als klankbord.
Eerste kennismaking: van prompt naar pdf-design
“De eerste ervaring met AI-design was vrij praktisch,” vertelt één van onze Mendix consultants. “Ik moest voor een klant een pdf genereren als onderdeel van een vragenlijst. Daarvoor had ik een ontwerp nodig. Niet complex, maar het moest er wel netjes uitzien en passen bij de inhoud.”
Met een sterke, inhoudelijke prompt gaf hij aan wat er in de pdf moest staan: welke vragen, welke componenten en hoe de informatie visueel gestructureerd moest worden. De tool kwam met een verrassend goed designvoorstel. “Het leverde direct een basis die ik kon vertalen naar Mendix, het low-code ontwikkelplatform waarmee wij de applicaties ontwikkelen.”
Van intern hulpmiddel naar klantinteractie
Inmiddels gebruiken onze Mendix consultants AI-designs als communicatiemiddel richting klanten. “In een klanttraject merkten we dat wanneer we nieuwe functionaliteiten toonden, het zonder visueel kader lastig was om enthousiasme los te maken. Logisch, want je hebt niet voor elk ticket een design. Daardoor mist de klant echter wel het UI-gevoel op het moment dat je een functionaliteit laat zien.”
Daarom besloot het team AI in te zetten om snel een design te genereren voor een aantal functionaliteiten. “De klant krijgt dan meteen een beter beeld van hoe de applicatie zich zal gaan gedragen. En dat zonder zware design- of front-end werkzaamheden. Dat versnelt de besluitvorming enorm. Je kunt heel gericht vragen stellen zoals: ‘Wat vind je van deze aanpak? Mist er nog iets? Hoe ervaar je deze functionaliteit?’
Daardoor wordt het gesprek concreter: je haalt de discussie uit de abstractie en maakt deze tastbaar. Hierdoor wordt de besluitvorming niet alleen sneller, maar ook beter onderbouwd.”
AI als aanvulling op designcapaciteit
Wel is het team over één ding duidelijk:
Ons in-house designteam is ontzettend belangrijk in het neerzetten van de grote lijnen en de visuele identiteit. Maar het is simpelweg niet haalbaar of wenselijk om voor ieder ticket of iedere wens een volledig designtraject te starten.
In een standaard ontwikkelproces werk je vanuit epcs en user stories. Voor de grotere componenten maken onze designers heldere, scherpe ontwerpen. Voor kleinere functionaliteiten of iteraties tijdens sprints helpt AI ons nu om snel visualisaties te genereren, zonder het proces te vertragen. Wel worden alle AI-designs bekeken en gevalideerd door ons designteam. Zo blijven we te allen tijde compliant.”
Mendix-consultants
Hoe werkt het in de praktijk?
Bij Axians ontwikkelen we applicaties met, onder andere, het low-code platform van Mendix. Omdat het toepassen van custom styling binnen Mendix mogelijk is, zijn de gegenereerde designs ook snel bruikbaar in de applicatie.
Nóg sneller schakelen in de toekomst
“In een ideale toekomst gaan we al promptend met de klant door hun processen, om op basis daarvan direct visuele voorstellen te tonen van losse componenten of invullingen binnen het bestaande ontwerp,” vertelt het team.
“Geen vervanging van een mock-up, maar een manier om vroeg en continu in het proces te toetsen of iets de juiste kant opgaat. Zo kun je sneller variaties doorvoeren, direct feedback verwerken en keuzes maken vóórdat er gebouwd wordt. Als je een klikbare visual hebt die past binnen het bestaande designkader, praat het gewoon veel makkelijker. De klant snapt sneller waar het naartoe gaat, en we voorkomen dat we iets bouwen dat nét niet lekker past.”
Versnellen voor onze klanten
Kortom: ons designteam is onmisbaar in het neerzetten van de visuele identiteit. Maar we geloven ook dat AI een waardevolle rol speelt om sneller te valideren, visueel te itereren en klanten in een vroeg stadium te betrekken. Niet als vervanging, maar als versneller.
Zo maken we het voor onze klanten mogelijk om sneller keuzes te maken, foutmarges te verkleinen en applicaties te bouwen die niet alleen werken, maar ook overtuigen.
Meer weten over onze werkwijze? Plan direct een kennismaking van 30 minuten en bespreek jouw vraagstuk met ons team.
Kom in contact
Heb je vragen over dit artikel? Of wil je in contact komen met één van onze experts. Vul dan onderstaand contactformulier in.