Het ideale platform voor zorginstellingen

Door: Sam-Ray Atta, accountmanager Zorgsector

Als ik zo eens rond kijk, constateer ik dat er een explosieve groei is van complexiteit en hoeveelheid data in de zorgsector. Hierdoor is er ook steeds grotere behoefte om datawarehousing, security, governance, reporting en dashboarding vanuit één platform te doen. Voor deze ‘analytics keten’ is Zorg Analytics van Axians het perfecte instrument. Niet alleen omdat het compact en overzichtelijk is, maar ook omdat het goedkoper is dan wanneer de klant alle tools apart afneemt. Ander voordeel: wij bieden Zorg Analytics voor een vast bedrag per jaar aan en zijn hierin uniek in Nederland.

Inzichtelijk

Je kunt Zorg Analytics perfect inzetten om data op te halen en dit voor de eindgebruikers op een inzichtelijke wijze in de vorm van rapportages of via een dashboard te visualiseren. Zo ontstaat inzicht in de kwaliteit van de data en kunnen die eindgebruikers zien of er nog data ontbreekt, of niet juist is. Maar ook wat het effect is van bronwijzigingen. Wijzigt bijvoorbeeld het Elektronisch Patiënten Dossier, dan is in een oogopslag te zien wat het effect is op de rapportage die wordt verstuurd.

Breed in de markt inzetten

Axians zet Zorg Analytics bij voorkeur zo breed mogelijk in de markt. Om het product kostenefficiënt te maken, is het wel belangrijk dat er een redelijke gebruikersgroep is die via het informatieplatform wordt bediend. Bij de wat kleinere organisaties bekijken we het per geval. Is het interessant om Zorg Analytics in zijn geheel in te zetten, of voldoen bepaalde tools uit de Zorg Analytics-gereedschapskist beter? Voor een kleine privékliniek is Zorg Analytics vaak too much. Bij een gebruikersgroep van tien tot vijftien personen hoef je de governance en security namelijk niet per se op een centraal platform te regelen.

De juiste vragen stellen

Overstappen naar Zorg Analytics lijkt misschien een grote stap, maar is dat zeker niet. Het ligt er ook aan waarmee de zorginstelling nu werkt op het gebied van reporting en dashboarding. Is dit nauwelijks geïmplementeerd, dan gaan we met elkaar goed nadenken hoe we Zorg Analytics inzetten. En ja, dat kost tijd, maar het is nu eenmaal belangrijk om vooraf de juiste vragen te stellen zoals: ‘Wat voor gegevens wil je ophalen, hoe wil je de informatie gepresenteerd zien, wat ga je ermee doen?’ Een goede analyse vooraf is zo belangrijk en voorkomt achteraf teleurstellingen, ook op financieel gebied. Onnodig te zeggen dat we dit vanuit Axians begeleiden. We laten onze klanten niet ‘zwemmen’. Daarom leveren we ook ondersteuning bij het gebruik van de software. Niet alleen bij de oplevering van Zorg Analytics, maar ook verder gedurende de contractperiode.

Nauwe samenwerking met SAP

Axians werkt met Zorg Analytics nauw samen met SAP. Samen zijn we continu bezig om de propositie te verbeteren en aan te passen op de behoefte van onze klanten. Hierin hebben we wel allebei onze eigen taak: SAP levert de software en Axians zorgt voor de implementatie ervan. Ook ondersteunt Axians de eindgebruikers bij het gebruik van de software. Over Zorg Analytics, verbeteringen van het product of over suggesties van onze klanten hebben we regelmatig overleg met SAP. En als het nodig is ga ik samen met de accountmanager van SAP naar onze klanten toe om de propositie te bespreken. Zo hebben we in de afgelopen jaren een mooie klantenbase opgebouwd. En tevreden klanten, daar gaat het immers om!

Meer informatie?

Wilt u meer weten over Zorg Analytics of een afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek over de informatievoorziening binnen uw zorginstelling? Of wilt u in contact komen met onze referenten? Ik hoor het graag!

U kunt mij bereiken via info.bi.nl@axians.com.