Terug naar blogoverzicht

Trendblog: Duurzaam in de retail keten

Hoe forecasting de retail kan helpen duurzamer te worden

Auteur: Rene Postma, sr. consultant retail

Laatst stond ik in de supermarkt en wilde ik een bakje druiven kopen. Pitloos het liefst, dan eten de kids ze namelijk ook. Gevonden. Ik kijk naar de verpakking en opeens valt mijn oog op ‘Land van herkomst’: Chili. In gedachten zie ik een enorm uitgestrekt land in Zuid-Amerika waar de condors rondcirkelen tussen de bergtoppen. Heel ver weg. Die druiven hebben al een wereldreis achter de rug voordat ze hier in Nederland in de supermarkt terecht komen. En de vraag die toen bij mij op kwam was: hoe weten we hoeveel druiven er op welk moment uit welk land naar Nederland moeten komen? In een wereld waarin duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt, is dit immers een wezenlijke vraag. Al helemaal als producten van zo ver weg naar Nederland gebracht worden. Verspilling is terecht uit den boze, maar nee-verkoop wil je als retailer natuurlijk ook vermijden! Forecasting kan de retail helpen duurzamer te worden.

De consument wil natuurlijk altijd alles en ook nog eens nu. Instant gratification heet dat. Vandaar dat we de druivenoogst over de hele wereld volgen (van Griekenland naar Egypte en van Chili naar Zuid-Afrika en India) om er maar voor te zorgen dat er op elke dag in het jaar verse druiven in het schap liggen. Hoe zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk druiven moeten worden weggegooid? Aangezien de reis lang is en consumentengedrag grillig, valt daar een wereld te winnen.

Optimale keten is duurzamer

De vraag die van belang is in dit kader luidt: hoeveel druiven moeten er in de winkel liggen en hoeveel moet ik in de rest van mijn aanvoerketen op voorraad houden? Niet te weinig in de winkel, want dan kan de klant niks kopen. Ook wil je er niet teveel in de keten hebben, want dat kost alleen maar geld. Wanneer we dat efficiënt op elkaar afstemmen, kunnen we ervoor zorgen dat de gehele keten van fabrikant tot consument optimaal presteert. Dit kan de retail helpen duurzamer te worden!

Van Hema tompoes tot oogschaduw

Uiteraard is dit principe ook toepasbaar op de oranje tompoezen die door de Hema op Koningsdag worden verkocht, ook al is het in 2020 gevierd als ‘Woningsdag’. We kunnen gegevens over de verkoop van de gewone tompoezen over een bepaalde periode combineren met de verkoop van de oranje tompoezen van Koningsdag in eerdere jaren. We kunnen bovendien rekening houden met de weersvoorspelling en ook kijken naar andere externe factoren. Daarmee maken we een voorspelling van het aantal oranje tompoezen dat op Koningsdag verkocht gaat worden: dat noemen we forecasting. Los van de feestdagen is datzelfde natuurlijk ook te doen voor Hema rompertjes, douche foams, verjaardagskaarten en wintermutsen.

Voorbeeld uit de praktijk: Sale, outlets én.. ‘Too good to go’

Logo Too good to goAls er dan toch sprake is van derving en teveel voorraad, zijn er diverse manieren om hiermee om te gaan. Waar je in de non-food retail sale en outlets hebt, zien we in de food retail initiatieven ontstaan in de strijd tegen voedselverspilling. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Too good to go’ die de ‘Magic Box’ aanbiedt. Het idee hierachter is dat winkels en restaurants deze box vullen met eten dat aan het einde van de dag weg zou worden gegooid. En dit tegen een zacht prijsje. De magie hierachter is helder; voedsel wordt niet verspild, de winkel verdient er tóch nog wat aan en de consument heeft een voordelige maaltijd. En iedereen voelt zich een stukje beter. We zijn immers duurzaam – of duurzamer – bezig.

Maar.. liever forecasten!

Hoewel Axians initiatieven zoals ‘Too good to go’ natuurlijk toejuicht, willen we er met zijn allen het liefst voor zorgen dat alle producten in de juiste hoeveelheden in de schappen liggen. Zodat alle producten – voor de juiste prijs – aan de consument verkocht kunnen worden. Wij opteren er dan ook voor om als retailer nog meer aandacht te besteden aan goede forecasting. Door historische data te combineren met zoveel mogelijk relevante externe factoren, is bijna elk product namelijk te forecasten. En dat is duurzaam, beste retailer!

“Door historische data te combineren met zoveel mogelijk relevante externe factoren,
is bijna elk product te forecasten. En dat is duurzaam!”

Klantvraag is leidend

Forecasting kun je in principe doen op elke plek in de keten en in veel gevallen gebeurt dat ook. Elke leverancier bouwt voor zichzelf de zekerheid in om aan de vraag verderop in de keten te kunnen voldoen. In extreem lange ketens kan dat tot enorme tussenvoorraden leiden die allemaal het risico dragen om incourant te worden of te bederven. Onafhankelijk van de lengte van de aanvoerketen moet het leidende principe de klantvraag zijn. En die klantvraag zit maar op één plek in elke supply chain, namelijk aan het eind, in de winkel of in de webshop.

Van verkoopdata naar forecasts

Wij zijn specialisten in het vertalen van (verkoop)data naar effectieve forecasts. Het resultaat? Een optimaal gevulde winkel. Wij hebben de software om de verkopen op artikelniveau per winkel te combineren met externe invloeden om betrouwbare voorspellingen te doen over de toekomstige klantvraag. Een optimaal gevulde winkel is fijn voor de medewerkers om in te werken, fijn voor de ondernemer om winst mee te maken en goed voor de planeet omdat verspilling wordt tegengegaan. Laten we samen gaan voor een duurzame retail!

Meer weten? Bel of mail gerust. En die druiven? Die hoefden de kids niet meer, ze hebben nu liever een mandarijntje…

New call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by