Terug naar blogoverzicht

Trendblog: De marges in de supply chain staan onder druk

Marges staan onder druk

Supply chain management: kostenpost of toegevoegde waarde in de retail?

Het doel van supply chain management is om de juiste goederen op het juiste moment, op de juiste plek te krijgen. En alsof dit al niet uitdagend genoeg is, moet dat ook nog eens gebeuren tegen de laagst mogelijke kosten. De supply chain manager wordt bovendien steeds meer onder druk gezet om de kosten (nog) verder te verlagen. Druk afkomstig van de eigen CEO of CFO. Iedere bespaarde euro draagt immers direct bij aan de winst. Over de vraag of die druk door de retailers zelf of door de markt is gecreëerd, verschillen de meningen. Waar de meningen niet over verschillen, is dat de marges onder druk staan. Maar hoe ga je als retailer om met deze druk, die inmiddels een duidelijke trend in de retail blijkt te zijn? Hoe zorg je voor een optimale supply chain, tegen (realistisch) lage kosten?

Het ontstaan van de retail

Een uitgebalanceerde supply chain is een aloude uitdaging waar retailers sinds het ontstaan van de retail mee worstelen. Uit deze worsteling is de retail zelfs ontstaan. Eind 18e, begin 19e eeuw ontstonden de eerste groothandelsondernemingen en retailketens. Beide ondernemingsvormen met als doel om een brug te slaan tussen de fabrikanten en de consumenten. Om het voor consumenten zo eenvoudig mogelijk te maken om de goederen van de fabrikant te kopen. Wat begon als lokale speciaalzaken in bijvoorbeeld koffie en thee, groeide in anderhalve eeuw uit tot volwaardige full service retailers.

Met de groei van deze retailketens groeide ook de complexiteit van de netwerken en knooppunten, waar de goederen vanaf de fabrikant hun weg vonden naar de consument. Over de jaren is het doel niet echt veranderd, maar de omvang en beheersbaarheid zijn wel sterk veranderd.

Retail en technologie

Onder invloed van technologie en online shopping is de markt veranderd van een lokale, nationale markt, naar één omvangrijke wereldmarkt. De concurrentie komt niet alleen van de winkel om de hoek, maar kan van ieder continent vandaan komen. Waar de groei van de retail tot eind 20e eeuw – gestuwd door verschillende economische crises – reeds druk zette op de consumentenprijzen, deed de globalisatie van de markt in deze eeuw er een schep bovenop. Prijs was en is van grote invloed op de besluitvorming van de consument. Daarbij zien we een sterke vorm van polarisatie: consumenten gaan voor de laagste prijs óf de beste ‘prijsbeleving’. Een grote groep gaat echter nog altijd voor de laagste prijs. Dat betekent dat fabrikanten en retailers er meer dan ooit tevoren bij gebaat zijn hun goederen tegen de laagst mogelijke kosten bij de consument te krijgen. Supply chain management is hier van groot belang.

Supply chain management is de backbone van retail

Genoeg over de herkomst van de prijsdruk. Wat betekent dit voor de hedendaagse supply chains en wat is ervoor nodig om balans te brengen én te houden in de omvangrijke en complexe ketens? Het begint met het aanbrengen van focus. Het geven van de aandacht aan supply chain management, die het verdient en nodig heeft. Supply chain management is de backbone van de retail. Goed uitgevoerd levert dit een unieke positie ten opzichte van de concurrentie op. Slecht uitgevoerd daarentegen…

Promotiedruk

Zoals gezegd ligt de druk bij de supply chain. Druk om tegen alsmaar lagere prijzen de goederen bij de consumenten te krijgen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de toenemende promodruk. Het aantal artikelen dat vrijwel alleen tijdens een actieperiode wordt verkocht, neemt toe. Al die acties ontwrichten de balans in de supply chains. Ze ondermijnen de efficiëntie waar we juist met zijn allen zo naarstig naar op zoek zijn.

Case uit de praktijk: Vomar voordeelmarkt en slim replenishment

Vomar logoEr is niet één antwoord op deze uitdaging. Het gaat er juist om op verschillende facetten de supply chain strategie te ondersteunen. Om vanuit een integrale aanpak, organisatie breed en het liefst supply chain breed, de consument te bedienen. Vomar Voordeelmarkt heeft haar supply chain management mede geoptimaliseerd door het toepassen van slim replenishment. Slim replenishment door het koopgedrag van de consument in haar winkels te voorspellen. Hierdoor heeft Vomar een goed beeld van de verwachte verkopen meerdere weken vooruit. Inclusief de acties. Deze verwachte verkopen
vertalen ze naar inkooporders, maar ook naar productieorders
voor hun eigen bakkerij en slagerij.

Rust in de supply chain

Deze aanpak creëert rust in de supply chain van Vomar en zorgt ervoor dat inkoop, productie en logistiek efficiënt samen kunnen werken tegen de laagst mogelijke kosten. Mede hierdoor is Vomar in staat om als ‘voordeelmarkt’ de producten tegen scherpe tarieven aan te bieden. Scherpere prijzen dan menig concurrent. En wat levert dit op voor Vomar? Vomar is afgelopen twee jaar niet voor niets uitgeroepen tot hardst groeiende supermarktketen van Nederland.

Mijn advies is om – voor zover dat nog niet het geval is – supply chain management centraal te positioneren in de retailorganisatie. Centraal met als doel om in te kunnen spelen op (zeer onverwachte) veranderingen in het koopgedrag van de consument zoals bij de uitbraak van corona, maar ook om de eigen bedrijfsstrategie te ondersteunen. Kies daarbij te werken aan de facetten die bijdragen aan het verwezenlijken van jullie eigen strategie. Daar waar jullie onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Stel jezelf als organisatie daarbij de vraag: “Wat als wij het niet doen, maar onze concurrent wel?”.

New call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by