Terug naar blogoverzicht

Trendblog: De 24-uurs economie: oplossing voor de consument, uitdaging voor de retailer

 

Auteurs: René Postma, sr. consultant retail

Het was half 10 ’s avonds, te midden van de coronacrisis. De kinderen waren inmiddels een week thuis van school en het schoolwerk werd overdag goed gemaakt. Ik miste nog iets om de gymles te vervangen. Bewegen blijft immers belangrijk en zonder supervisie buiten spelen met de rest van de jeugd uit de buurt was wel een beetje eng. Al scharrelend heb ik twee tennisrackets, twee badminton rackets en een tafeltennisbatje verzameld. Snel online naar een sportwebshop. Een setje van vier tennisballen, wat badminton shuttles en een compleet ping pong setje om op de eettafel te kunnen spelen is binnen een paar klikken besteld. Voor 22:00 uur, dus levering de volgende dag. Met een gerust hart ging ik slapen. Maar hoe zit het met de retailer? Hoe gaat de retailer om met de 24-uurs economie?

We zijn er inmiddels al aan gewend, online bestellen en levering binnen 24 uur. Dat noemen we nou de 24-uurs economie. Vroeger draaide de economie ook al 24 per dag, maar dat heette toen ploegendienst. In de productie werd gebruik gemaakt van alle beschikbare uren op een dag en elke dag van de week. Wanneer de kosten van het opstarten van een fabriek groot waren en de opbrengsten constant bleven bij het laten draaien van de machines, werd het interessant om 24/7 te werken.

Nieuwe golf van 24-uurs activiteit

Nu zien we een vergelijkbaar proces, waarbij het gemak waarmee een order bij een leverancier terecht kan komen een nieuwe golf van 24-uurs activiteit heeft aangewakkerd. Internet heeft het mogelijk gemaakt om rechtstreeks te bestellen bij bol.com of Zalando, waarna de logistieke operatie in de grote centrale distributiecentra aan de slag kan. De klant hoeft de deur niet meer uit om alles wat zijn hartje begeert thuis te krijgen.

De uitdaging voor de retailer

Zo zit je als retailer met een flinke uitdaging. Klanten die hogere eisen stellen aan jouw dienstverlening, waarbij diezelfde klant het nu nog volstrekt normaal vindt dat jij als retailer voor de extra kosten opdraait. Gratis retourneren is de norm en langer dan 24 uur moeten wachten op levering van bestelde goederen is genoeg voor het doorklikken naar de volgende site. Niet alleen online zijn de klantverwachtingen steeds hoger, ook in de fysieke winkel is het van groot belang om de juiste spullen op het juiste moment op voorraad te hebben.

Slimme software als oplossing voor de 24-uurs economie!

Gelukkig zijn er mogelijkheden om deze uitdagingen aan te gaan. Slimme software kan helpen om klantgedrag te voorspellen, betrouwbaar te forecasten. Bestelalgoritmes zorgen ervoor dat de spullen precies op tijd geleverd worden, of dat nou voor de webshop is of voor de winkel in het centrum van de stad. Geen onnodige tussenvoorraden, maar optimale (web)winkelvoorraad afgestemd op de behoefte van de klant. Automatisering maakt het mogelijk om in control te blijven, met minder voorraad in de keten meer omzet scoren.

Bij de sportgigant waarover ik vertelde, ging het bij een latere bestelling trouwens een beetje mis. De logistieke afhandeling was minder dan de belofte bij de bestelling. Het was een weekje vertraagd. Daar had ik alle begrip voor gezien de extreme drukte en de moeilijke omstandigheden waaronder gewerkt moest worden. Uiteindelijk heb ik mijn bestelling gekregen en ik ben ik nog steeds een tevreden klant. Toch wist de sportgigant mij aangenaam te verrassen door een cadeaubon op te sturen met excuses voor de vertraging. Zelfs wanneer je het ‘fout’ doet kun je nog steeds de klantverwachting overtreffen.

De 24-uurs economie is een tijdperk vol kansen, waarbij het belangrijk is om in te spelen op de veranderende behoeftes van de consument. Slimme software voor voorraadoptimalisatie en forecasting helpt om de risico’s te beperken. En als je weet wanneer je klanten komen, hoef je er zelf niet altijd te zijn… Een 24-uurs economie, en ook nog tijd voor jezelf!

New call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by