Terug naar blogoverzicht

Trendblog: Data driven retail is het nieuwe goud

Data is het nieuwe goud

Het belang van data driven retail

Auteur: Martin Zantingh, product manager retail

Formule 1 kent wereldwijd enorm veel liefhebbers. De afgelopen jaren is de belangstelling in Nederland verder toegenomen door de prestaties van Max Verstappen. Wanneer Formule 1 ergens neerstrijkt is dat een groot hightech circus. Veel mensen zien vooral de buitenkant; de wagens waarin de nieuwste snufjes zitten, de ‘mechanics’ die soms binnen een onvoorstelbare twee seconden vier banden weten te wisselen. Wat velen niet weten, is dat er een nog veel grotere wereld achter dit alles schuilgaat. Daar zijn per team honderden mensen bezig met de doorontwikkeling van de wagens. Om dat te kunnen doen wordt gebruik gemaakt van enorme hoeveelheden data. In een race wordt vanuit één racewagen ongeveer 140 gigabyte (40 miljoen getypte pagina’s A4) aan data verstuurd, waaruit men tot in detail onder meer de interactie tussen coureur en wagen kan analyseren en zo tot verbeteringen kan komen. Zomaar één voorbeeld van concreet gebruik van de schat die verscholen is in data. Datzelfde geldt voor retail data. Door verkoopdata, artikeldata, klantdata en leveranciersdata succesvol te analyseren, heb je goud in handen! Data driven retail noemen we dat.

Gegevens verzamelen

In de loop van de tijd zijn we meer en meer gegevens gaan verzamelen. Denk maar eens aan de gegevens die ontstaan tijdens allerlei productieprocessen, de registratie die zorgprofessionals voor hun rekening moeten nemen of de data die iedere moderne auto al (gevraagd of ongevraagd) naar de fabrikant verstuurt. Deze data op zichzelf heeft wel een bepaalde waarde. Waarom zou deze anders worden vastgelegd? Soms dient deze bijvoorbeeld voor traceerbaarheid. Welke medicijnen kreeg een patiënt wanneer? Welke goederen werden wanneer aan welke winkel geleverd, en wat was de precieze herkomst daarvan? Hoe lang waren die goederen houdbaar? Op zich al een heel goede reden om de gegevens vast te leggen.

Schatzoeken

Wordt daarmee optimaal gebruik gemaakt van deze data? Ik denk het niet. In de gegevens zit een verborgen schat. Informatie. Grote verzamelaars van gegevens weten inmiddels prima hoe ze informatie uit deze gegevens kunnen halen. Denk aan bedrijven zoals Google en Facebook. We kennen beide bedrijven als organisaties die enorm veel gegevens registreren tijdens het gebruik van hun sites en applicaties. Door daar slimme algoritmes op los te laten, weet men een schat aan informatie uit bijvoorbeeld het surfgedrag van gebruikers te achterhalen.

Wat doe je met een schat?

Wat kun je nu met de informatie die je hebt gevonden? Dat hangt er vanaf. Met de gevonden informatie is men bijvoorbeeld in staat degene die de informatie aanlevert, te belonen. Google geeft je de meest relevante antwoorden bij het zoeken, Facebook gebruikt het om er de inhoud van je tijdlijn mee te bepalen. Zo krijg jij als gebruiker de informatie die voor jou het handigst is. Het maakt het zoeken naar gegevens eenvoudiger en efficiënter, en dus leuker. Daarnaast, en dat is voor dit soort bedrijven natuurlijk erg interessant, kan deze informatie goed te gelde worden gemaakt door bijvoorbeeld gerichte advertenties te bieden of demografische analyses te delen.

Voorbeeld uit de praktijk: Vomar Voordeelmarkt

Vomar logoHet belang van data driven retail groeit. Supermarktorganisatie Vomar Voordeelmarkt maakt – ondersteund door de producten en algoritmen van Axians – goed gebruik van de gegevens die op de kassa toch al worden verzameld. Elke transactie aan de kassa wordt geregistreerd en aan de hand van deze retail data is voor het grootste deel van het assortiment een goede voorspelling te maken van de omzet van een artikel. Niet alleen gedurende de week, maar ook op dag en zelfs op uur-niveau. Dat resulteert in mooi gevulde schappen, minder nee-verkopen, en minder verlies als gevolg van bederf. Blije klant, want het product is beschikbaar. Blije organisatie, want de voorraden en de kosten kunnen omlaag terwijl de omzet hoog blijft (of hoger wordt!).

Data driven retail bestaat niet zonder de juiste tooling

Ben jij ook geïnteresseerd in data driven retail? Machine Learning en Artificial Intelligence zijn thema’s die dan ook interessant voor je kunnen zijn. De termen kunnen intimiderend over komen, maar het hoeft niet allemaal complex te zijn – zeker niet met de juiste tooling in handen. Leg je in je processen nog niet zoveel gegevens vast? Ga dat dan doen. Uit deze data zijn soms zelfs antwoorden te vinden op vragen die je nog niet kent! En wie weet hoe je met die informatie je voordeel kan doen.

Ondertussen wachten we geduldig af tot Formule 1 écht in Nederland van start kan gaan. We kijken er in ieder geval ook met een andere bril naar…

New call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by