Terug naar blogoverzicht

Trendblog: Samenwerken in de keten met technologie als enabler

Samenwerken binnen de keten

 

Samen staan we sterk! Op zoek naar veiligheid – en ook vanuit sociaal oogpunt – vormen mensen van oudsher groepen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar het ‘gewin’ dat een groep mogelijk oplevert. Ook geldt; ‘gezamenlijke vijanden maken vrienden’. In het bedrijfsleven is het niet anders. Met de opkomst van ‘global retail’ moeten retailers zich wapenen tegen nieuwe spelers op de markt. Een logische oplossing hiervoor is samenwerken in de keten. En dat kan op verschillende manieren.

Horizontaal samenwerken in de keten

Op zich is samenwerken in de keten niet nieuw. Superunie is een goed voorbeeld van een langdurig samenwerkingsverbond dat al enige tijd bestaat. In dit verbond werken verschillende supermarktketens samen om gezamenlijk in te kopen. Door hun krachten te bundelen, verwerven zij een betere onderhandelingspositie bij het vaststellen van de inkoopcondities met hun leveranciers. De samenwerking tussen collega retailers noemen we ‘horizontaal samenwerken’ en heeft als doel gezamenlijk gewin of besparing.

Verticaal samenwerken in de keten

Een andere vorm van samenwerking is verticaal samenwerken, wat gebeurt als leveranciers en afnemers hun krachten bundelen. Dit zie je in toenemende mate gebeuren, bijvoorbeeld met als doel efficiënter te handelen. Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van informatie zoals (nieuwe) productspecificaties, maar dus ook forecasts en uiteindelijke bestellingen waarop leveranciers kunnen anticiperen.

Verticaal samenwerken ten tijde van de coronacrisis

Op sommige veranderingen in koopgedrag kun je onmogelijk anticiperen. Zoals de pieken die de supermarkten ervoeren toen consumenten als gevolg van de corona uitbraak in ons land gingen ‘hamsteren’. De omzetten die er in die periode gedraaid werden, overstegen de omzetten die normaliter rond de feestdagen worden bereikt. Een periode waarop supermarkten zich maanden voorbereiden! De gehele supply chain is dan ook samen opgetrokken om de consument toch te kunnen bevoorraden, waar ze gegeven de omstandigheden zéker een compliment voor verdienen.

De omzetdaling die sommige non food retailers juist ervoeren als gevolg van de corona uitbraak, kan ook de behoefte aan verticale samenwerking verhogen. Om te voorkomen dat er ergens in de supply chain voorraad ophoopt bijvoorbeeld. Zo zijn een aantal fashion-retailers extra aandacht gaan geven aan het online-verkoopkanaal, waarbij onverkochte voorraad in de winkels binnen de supply chain verplaatst is naar het online-kanaal. Naar het schijnt is dit ook in het voordeel voor verschillende lokale verenigingen: de hoeveelheid opgehaald oud papier overstijgt de reguliere hoeveelheden. Dit is natuurlijk het gevolg van de toename in online bestellingen die veelal in doosjes thuis worden bezorgd.

Gezamenlijk investeren in technologie

Een andere reden voor verticale samenwerking is de mogelijkheid om financiële middelen te combineren. Een van de redenen hiervoor die we momenteel zien, is om gezamenlijk te investeren in technologische oplossingen. Gedreven door de toenemende schaalgrootte in de retail – we bedienen niet meer honderden klanten zoals ‘vroeger’, maar duizenden of zelfs miljoenen – is technologie steeds onmisbaarder. Om ál die klanten dezelfde ‘persoonlijke’ benadering en klantenservice te bieden als de kruidenier dat vroeger kon, bieden de juiste technologieën immers de oplossing. Waar technologie de consument helpt in zijn zoektocht naar het beste artikel voor de beste prijs, kan bijvoorbeeld slimme replenishment software de retailer helpen de juiste producten in de schappen te hebben.

De uitdaging van verticaal samenwerken in de keten

Samenwerken in de keten tussen leveranciers en afnemers ligt lastiger dan horizontaal samenwerken. Een afnemer die afspraken maakt met haar leveranciers is logisch, vooral bij de supermarktketens met eigen winkels. Daar wordt de keten gevormd door afnemers (winkels) en het distributiecentrum. Op het moment dat deze combinatie gaat samenwerken met een toeleverancier van de groothandel, wordt het spannend. Vooral het afschermen van de concurrentiepositie en gevoelige informatie belemmeren deze vorm van samenwerken. Op zich is deze reactie te begrijpen, maar volgens mij is hij niet houdbaar. Niet in een tijd waarin retailreuzen uit het niets ontstaan en in staat zijn nationale en internationale markten te bedienen. Om in al dat geweld als relatief kleine retailer staande te blijven, is een bepaalde vorm van (kosten)efficiëntie noodzakelijk.

Samenwerken om ‘technology-driven’ te worden

Een belangrijke vorm van samenwerken heb ik nog niet benoemd, namelijk samenwerking tussen retailers en technologiebedrijven. Daar waar nieuwe retailbedrijven de eeuwenoude retailprocessen benaderen vanuit technologisch perspectief om daarmee een unieke concurrentiepositie te verwerven, hebben ‘traditionele’ retailbedrijven meer moeite om de transitie naar technology-driven retail te maken. Door de samenwerking te zoeken met een technologiebedrijf, beschikt de retailer direct over de benodigde kennis en expertise van technologie en hoe deze toe te passen in de retail. Samen met de eigen ervaring in de retail ontstaat een sterke alliantie met het beste van beide werelden. Beide bedrijven zijn volledig complementair aan elkaar en zorgen er bij de juiste samenwerking voor dat de retailer wendbaar en gereed is voor toekomstige veranderingen.

Voorbeeld uit de praktijk: Vomar, Poiesz en Axians

Logo PoieszSupermarktketens Vomar Voordeelmarkt en Poiesz Supermarkten hebben een technology-partnership met Axians. Voor verschillende technologische oplossingen vertrouwen ze op de expertise en oplossingen van Axians. Bijvoorbeeld bij het genereren van de dagelijkse bestellingen ter bevoorrading van de winkels. Tot wel 96% van de bestellingen, inclusief acties, worden automatisch gegenereerd en verwerkt naar het distributiecentrum en haar leveranciers. Voor de resterende 4% geldt dat na beoordeling van het besteladvies en een (kleine) mutatie door een medewerker de bestellingen met minimale inspanning meegaan met de rest. Hiermee wordt de kwaliteit van de bevoorrading van de winkels verhoogd tegen een verlaagde inspanning. Ook tijdens bijzondere gebeurtenissen, zoals Pasen en Kerst, kunnen beide supermarktketens vertrouwen op passende besteladviezen.

Waarom samenwerken?

Zoals je hebt kunnen lezen, kunnen retailers op verschillende manieren samenwerken. Technologie heeft opvallend vaak te maken met deze samenwerkingsverbanden. Waar technologie enerzijds een enabler is voor samenwerking, is het anderzijds dé manier concurrerend te blijven in een wereld waar data driven retailers razendsnel aan terrein winnen. Om zelf ook data driven te worden is een transformatie dan ook noodzakelijk. Welke vorm van samenwerking in de keten om de transformatie te bewerkstelligen het beste past, verschilt per situatie. Beperken tot één vorm van samenwerking is in de meeste situaties niet afdoende. Daarvoor woedt de storm in retailland te krachtig.

New call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by