Terug naar blogoverzicht

Invloeden en verbeterpunten op het bestelproces

Verbeterpunten bestelproces

Het doel van een goed functionerend bestelproces is het hebben van de juiste artikelen, op het juiste moment, op de juiste plek. Met andere woorden: minimale derving, want artikelen waar geen vraag (meer) naar is worden niet of minder besteld. En een hogere voorraadbeschikbaarheid (geen out of stock), zodat de consument alle gewenste producten in jouw winkel kan vinden en kopen. Uit een onderzoek dat Axians met Kantar TNS onder 463 supply chain professionals bleken hier nog grote uitdagingen liggen. In dit blog lees je welke (externe) factoren van invloed zijn op het bestelproces en de verbeterpunten die hiermee te maken hebben.

Van invloed op het bestelproces..

Het bestelproces van de retailer is onderhevig aan verschillende invloeden. Uit het onderzoek zijn tien factoren gebleken die het bestelproces beïnvloeden, waarbij promoties, feestdagen en seizoensinvloeden het vaakst werden genoemd door de ondervraagde retailers.

Promoties

De ene actie is de andere niet: ‘2 halen 1 betalen’ versus 10% korting. Elke actie heeft een ander effect op de mate waarin er besteld wordt. Daarnaast kunnen promoties van concurrerende retailers van invloed zijn. Immers, als een consument de week ervoor reeds ingeslagen heeft op basis van een actie bij een ander, is de behoefte minder groot.

Bij drogisterijen worden promoties verreweg het meest genoemd; 79% geeft aan dat promoties de grootste invloed hebben op het bestelproces. Binnen de DHZ-sector en de telecom is dit in mindere mate het geval, maar wordt toch bovengemiddeld genoemd (>57%) met respectievelijk 68% en 62%.

Feestdagen

Horecagroothandels zien het effect van feestdagen bij de toename van uit eten, dan wel speciaal en lekker eten met de familie. Voor de overige retailers zien we dat feestdagen en promoties al snel hand in hand gaan. Deels trendgevoelig, van gourmetten tot bijvoorbeeld meer BBQ-en. Van gewoon bier naar speciaalbieren, whiskeys, etc.

Bij horecagroothandels en warenhuizen vragen feestdagen en vakanties naar pieken in de winkelbevoorrading. In beide sectoren vindt 69% van de ondervraagden dat dit van invloed is op het
bestelproces.

Weer & seizoensinvloeden

Wanneer seizoenen wisselen en/of het weer verandert, heeft dit impact op bestellingen en bevoorrading van een groot aantal retailsectoren. De retailsectoren die bovengemiddeld scoren op dit gebied (>55%) zijn de DHZ-sector (68%), tuin & dier (64%), warenhuizen (63%) en horecagroothandels (60%).

Verbeterpunten in het bestelproces en voorraadbeheer

Ondanks dat promoties, feestdagen en seizoensinvloeden een grote impact hebben op het bestelproces en voorraadbeheer, worden deze factoren niet genoemd als grootste verbeterpunten. Dit komt doordat retailers niet inzien hoe zij beter om kunnen gaan met deze invloeden, terwijl er wel ruimte is voor verbetering.

Leverbetrouwbaarheid (29%) en out of stock (26%) worden wel gezien als de grootste verbeterpunten door de ondervraagde retailers. Dit is begrijpelijk, aangezien deze onderwerpen de resultaten zijn van een al dan niet goed lopend bestelproces.

Leverbetrouwbaarheid

Met leverbetrouwbaarheid bedoelen we de mate waarin de bestelde artikelen op het afgesproken tijdstip en in de juiste hoeveelheid geleverd worden. Uiteraard zijn stipte levertijden hierbij van
essentieel belang. Ook een goede forecasting kan bijdragen aan een betere leverbetrouwbaarheid. Het onderzoek bevestigt dat leverbetrouwbaarheid als grootste verbeterpunt wordt gezien ten aanzien van het bestelproces en voorraadbeheer.

Wanneer we de verschillende retailsectoren vergelijken, wordt leverbetrouwbaarheid het vaakst als verbeterpunt genoemd bij de DHZ-winkels (39%). Ook out of stock en spoed- en nabestellingen scoren in deze retailsector bovengemiddeld hoog. Drogisterijen volgen op een tweede plaats (33%).

Out of stock

Geen voorraad betekent geen verkoop. Ruim een kwart van de retailers ziet out of stock als een verbeterpunt van de voorraadoptimalisatie in de winkels. Wat hier nauw mee samenhangt, zijn spoed- en nabestellingen, goed voor een nummer 5 positie op deze lijst. Er is weinig zicht op out of stock kosten, omdat dit zelden een KPI is waarop wordt gestuurd. Echter, het wordt wel als een belangrijk verbeterpunt genoemd, met name door drogisterijen (40%), DHZ-winkels (34%), horecagroothandels (26%) en warenhuizen (26%).

De rest van de top vijf wordt ingevuld door de verbeterpunten: voorraadbetrouwbaarheid (24%), derving (24%) en spoed- en nabestellingen (23%). Tot slot geeft 12% van de ondervraagden aan op dit moment geen verbeterpunten te zien. Zij zijn geheel tevreden over de manier waarop het bestelproces verloopt.

Bovenstaande data zijn afkomstig uit het onderzoeksrapport ‘Hoe bestelt Retail Nederland?’. Andere onderwerpen die in het rapport worden belicht zijn o.a. afwijkingen op het bestelproces en tijdbesteding aan winkelbevoorrading. Heb je interesse in het volledige onderzoeksrapport? Via onderstaande banner kun je het rapport aanvragen.

New Call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by