Terug naar blogoverzicht

Houdbaarheid van automatisering

In de snel veranderende markt van de retail zien we dat de behoefte om snel te kunnen schakelen een must is. Ontwikkelingen op technologisch vlak beïnvloeden zowel de consumenten als de retailers. Gedreven door enerzijds de voortdurend veranderende vraag en anderzijds de mogelijkheden die dit biedt zien we nieuwe retailmodellen ontstaan. Amazon en Alibaba zijn voorbeelden hiervan op het wereldwijde strijdtoneel, tegenover Coolblue en bol.com binnen de Nederlandse markt. Deze bedrijven zijn meer data- en technology driven dan ooit en lopen daardoor voorop in de markt.

Flexibiliteit & innovatie zijn key in ICT

Deze ontwikkelingen zorgen ook voor een veranderende dynamiek in de retailmarkt, hetgeen andere eisen stelt aan diezelfde markt. De slogan ‘Try fast, fail fast’ past daar uitstekend bij. Door al die veranderingen is niet goed vast te stellen hoe het beste op die veranderingen ingespeeld kan en moet worden, waardoor flexibiliteit in uw IT-landschap een must is geworden.

Waar voorheen ICT-oplossingen wel tot tientallen jaren mee konden gaan, zien we dat de levenscycli hiervan drastisch afnemen. Doorontwikkeling van deze oplossingen is een must. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van de (niche) markt en de rol van de oplossing in de organisatie.

Veel verouderde systemen

Uit een onderzoek dat Axians met Kantar TNS onder 463 supply chain professionals uitvoerde, bleek dat veel Nederlandse retailers met verouderde systemen werken. De gebruikte voorraadbeheer- en bestelsystemen zijn in 4 op de 10 gevallen meer dan 7 jaar oud. Binnen de sectoren DHZ, warenhuizen en horecagroothandels ligt dit aandeel zelfs nog net iets hoger.

Zelf ontwikkelde applicaties

Een deel van de retailers maakt gebruik van zelf ontwikkelde software. Software leveranciers zitten echter niet stil en lanceren jaarlijkse nieuwe en verbeterde software oplossingen. Dit is voor retailers vaak de reden om geen tijd en geld (meer) te steken in zelf ontwikkelde applicaties.

Bovenstaande data zijn afkomstig uit het onderzoeksrapport ‘Hoe bestelt Retail Nederland?’. Andere onderwerpen die in het rapport worden belicht zijn o.a. afwijkingen op het bestelproces en tijdbesteding aan winkelbevoorrading. Heb je interesse in het volledige onderzoeksrapport? Via onderstaande banner kun je het rapport aanvragen.

 

New Call-to-action

Artikelen per onderwerp
Powered by