Terug naar blogoverzicht

De toekomst van retail

Toekomst van retail

Hoe doet jij je boodschappen? Waar koop je je kleding? Ga je naar de winkel of bestel je online vanuit je luie stoel? Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande en ze volgen elkaar in rap tempo op. De consument heeft keuzevrijheid, maar wat betekent dit voor de toekomst van de retail en detailhandel?

De retail- en detailmarkt zijn enorm in beweging. De consument van vandaag heeft keuze te over: keuzes over wat ze willen kopen, waar ze het willen kopen en hoe ze het willen kopen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel mensen in Nederland ‘online shoppen’. Het marktaandeel van online groeit ieder jaar. In 2016 bedroeg het marktaandeel van online circa 9%, waarvan 30% via een mobiel apparaat, tablet of smartphone. De overgrote meerderheid prefereert bezorging aan huis. Met andere woorden; de consument omarmt de digitale revolutie en deze is niet meer weg te denken uit de retail.

Meer vragen dan antwoorden

Online bedrijven schieten als spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond. Nationaal zien we bedrijven als Bol.com en Coolblue. Echter heeft deze laatste serieuze plannen om het concept ook buiten onze landsgrenzen uit te rollen. Internationaal zien we de ‘internet reuzen’ zoals Amazon, Zalando, Alibaba en ook Google hard aan de weg timmeren. Opvallend is dat de meeste webshops niet winstgevend zijn. De veel te hoge marktwaarde van deze bedrijven is slechts gebaseerd op potentie. De potentie tot een monopoliepositie? De volgende internet bubble? Wie zal het zeggen.

Online is hot. Offline is not. Tenminste, offline staat onder druk. Hoe moeten de fysieke winkels inspelen op deze trend? Is het een blijvende trend? Hoe groot wordt het online marktaandeel? Allemaal vragen waar we de antwoorden (nog) niet op weten. Het magische jaartal 2020 wordt vaak genoemd. In dat jaar, zeggen de geleerden, stabiliseert de markt zich en wordt duidelijk hoe de consument zich zal ontwikkelen in het daarop volgende decennium. En hoe hij/zij de inkopen doet.

Generatiekloof

Ikzelf ben opgegroeid in de jaren ‘80 en ‘90. Mijn eerste PC was een 386 DX2 computer met 20 Mb harde schijf. Nu hebben mijn kinderen ieder een iPad én een smartphone met elk minstens 1600 keer meer opslagcapaciteit. In mijn jeugd gingen we door weer en wind om met vrienden af te spreken. Nu speelt een (groot) deel van het sociale leven van mijn kinderen zich af op sociale media via smartphone of tablet. Het eerste wat vrienden en vriendinnen van hun vragen als ze bij ons op bezoek komen is: ‘Wat is de code van de Wifi?’. Mijn kinderen kennen deze inmiddels uit hun hoofd. De volgende generatie leeft en denkt ‘online’.

Kans of risico?

In de retail is een online-strategie onmisbaar. Er zijn meerdere opties mogelijk. Het belangrijkste is dat er over nagedacht wordt. De volgende generaties zijn ‘online’ en dit vormt een wezenlijk deel van hun inkoop-strategie. Ze vergelijken prijzen, kijken naar reviews en luisteren naar aanbevelingen van vrienden en collega’s. De mate waarin dit gebeurt blijft toenemen en zal daardoor een grotere rol spelen in het aankoopgedrag van de consument. Dat betekent overigens niet dat fysieke winkels gaan uitsterven. Wel moet er gekeken worden naar wat hun toegevoegde waarde is.

Flexibiliteit in bedrijfsvoering

Ongeacht de strategie is het van belang dat jouw bedrijf flexibel genoeg is om mee te kunnen (blijven) bewegen. Mee bewegen met de markt, met de ontwikkelingen en met de veranderlijke consument. De bedrijven die hiertoe in staat zijn, zullen succesvol zijn. Dit vraagt het nodige van een organisatie, maar zeker ook het applicatielandschap. Dit vraagt om systemen die open zijn. Best of breed systemen die de processen van nu optimaal ondersteunen en dit in de toekomst blijven doen.

Mijn visie op de toekomst van retail

Mijn visie op toekomst van de Nederlandse retail? Ik verwacht dat de winkelgebieden in de dorpen gaan krimpen en zich gaan concentreren in de stedelijke gebieden. Dit geldt met name voor de non-food, maar in mindere mate ook voor de foodsector. Het marktaandeel van online gaat significant zijn, echter blijft er ook nog een belangrijke rol voor fysieke winkels weggelegd. Enerzijds voor reguliere aankopen, anderzijds als ‘ervaring’ voor consumenten. Uit onderzoek blijkt dat consumenten het fijn blijven vinden om een product te kunnen zien en vasthouden. In zowel de fysieke als de online winkels gaat technologie en (inzicht in) data een steeds grotere en cruciale rol spelen. De scheidslijn tussen winkel en consument vervaagt. Dit gaat hogere eisen stellen aan de achterliggende supply chains. Deze moeten in staat zijn om op een efficiënte (kostprijs) en betrouwbare wijze (voorraadbeschikbaarheid) de goederen te leveren. De juiste goederen, op het juiste moment, in het juiste aantal, op de juiste locatie (in de winkel of thuisbezorgd).

Samenwerking in de keten

Dit vraagt om verticale samenwerking in de keten: samenwerking van fabrikant tot winkel, door het delen van kennis en inzichten. Het delen van forecasts en het delen van (artikel)data zijn voorbeelden van een dergelijke samenwerking (waarover je meer kunt lezen in mijn eerdere blog ‘De noodzaak van forecasting’). Om de supply chain kostenefficiënt te kunnen laten opereren is schaalgrootte een must. Alternatief van schaalgrootte is horizontale samenwerking: het delen van kennis en kunde tussen retailers met betrekking tot bijvoorbeeld technologie (gezamenlijke ontwikkeling, best of breed) en transport/bezorging (verlagen kosten orderfulfilment).

Artikelen per onderwerp
Powered by