Terug naar blogoverzicht

De noodzaak van forecasting in de retail

Forecasting

De consument van vandaag is gewend om op haar wenken bediend te worden. Lege schappen zijn daarbij uit den boze, maar derving – en dus geldverspilling – wil je natuurlijk ook voorkomen. Wil je de voorraadbeschikbaarheid verhogen, zonder dat dit voor meer derving zorgt? In dit blog deel ik mijn visie op voorraadbeschikbaarheid en welke belangrijke rol forecasting hierbij speelt.

In de retail is al langer de trend merkbaar dat de klant – de consument – meer en meer aan het spreekwoordelijke roer komt te staan. De consument is verwend en dat wordt alleen maar meer. Nu eenmaal één partij daarmee is begonnen, is er geen weg meer terug. Sameday delivery, gratis bezorging, nauwkeurige informatie over het bezorgmoment en daar bovenop ook nog gratis retourzending zijn een aantal voorbeelden hiervan. Al deze verwennerij betekent nogal wat voor de retail en de supply chains van fabrikant tot consument.

De SRV-wagen

In de vroegere jaren van de detailhandel was service de grote drijfveer. Je kon je bestelling doorgeven aan de grossier en deze zorgde ervoor dat de goederen op een volgend moment voor je klaarstonden. De rijdende supermarkt, de SRV – welke 40-plusser kent hem niet? – is daar een goed voorbeeld van. Ik weet nog dat mijn moeder iedere week een flessenrekje met de lege flessen samen met een boodschappenbriefje klaarzette voor de SRV-man. Bij thuiskomst stond hetzelfde flessenrekje keurig op het erf, gevuld met de goederen van het lijstje. Eens in de zoveel dagen betaalde mijn moeder dan de openstaande rekeningen. Wat een service!

Van service naar prijs, naar service én prijs

De afgelopen decennia zagen we dat er erg sterk op prijs werd geconcurreerd. Hetzelfde product tegen een lagere prijs. Voor retailers betekende dit dat ze gedwongen werden hun positie te bepalen: bied ik service of de laagste prijs? Een beetje van beide was geen optie. We gingen van promoties eens in de zoveel weken, naar iedere week acties. In de foodretail komt vandaag de dag een groot aantal producten gemiddeld eens in de vier tot zes weken terug in een actie bij dezelfde retailer. Hoe vaak is een product dan wel niet in de aanbieding als je naar alle retailers kijkt? Dit heeft ervoor gezorgd dat het omzetaandeel van promoties steeds groter werd en nog steeds groeiende is.

De concurrentie op prijs is nog niet voorbij. Sterker nog: die is niet meer weg te denken. We zien echter dat service daar aanvullend een steeds grotere rol in is gaan spelen. We gaan eigenlijk weer terug naar de SRV-man: bezorging aan huis, alleen geven we nu het boodschappenlijstje door via een webwinkel of app. De bezorging wordt daarbij flexibeler ingevuld. De consument krijgt steeds meer keuzemogelijkheden voor waar en wanneer de goederen bezorgd moeten worden.

Grip op de supply chain

Zoals gezegd wennen consumenten heel snel aan deze verwennerij en is het als retailer geen optie om er niet aan mee te doen – afgezien van nichemarkten dan. Maar wat zijn de gevolgen van deze ‘verwennerij’ van de consument? De consument wil op haar wenken bediend worden, anders gaat ze naar een concurrent. Een van de aspecten waar je als retailer het verschil kunt maken is voorraadbeschikbaarheid. Als je het gevraagde product niet op het gewenste tijdstip, op de juiste plek hebt, weet je zeker dat je het niet kunt verkopen. Grip op de supply chain is dan ook ‘key’ in het verhogen van de voorraadbeschikbaarheid. Zeker als je tegelijkertijd de derving op hetzelfde of zelfs een lager niveau wilt brengen.

Forecasting

Met grip op de supply chain bedoel ik niet alleen grip op de eigen voorraad en het bijbehorende in- en verkoopproces, maar ook grip op de gehele keten: voor een optimaal resultaat het liefst van fabrikant tot consument. Om grip op de supply chain te krijgen – en gelijktijdig de kosten te reduceren – is forecasting noodzakelijk. Door de verkopen aan de consument te forecasten, krijg je als retailer inzicht in de verwachte verkopen in de komende periode. Forecasten kan niet in alle gevallen voor een betrouwbaar inzicht zorgen. Voor die (uitzonderings)situaties dient de mens de forecast te beoordelen.

Diezelfde forecast zou in een ideale wereld stroomopwaarts gedeeld worden met de achterliggende supply chain, zodat ook fabrikanten en leveranciers rekening kunnen houden met de verwachte verkopen. Ik zeg in een ideale wereld, aangezien retailers, leveranciers en fabrikanten terughoudend zijn in het delen van informatie. De angst dat hun strategische informatie op een verkeerde plek terecht komt is nog (te) groot. Ook is nog onduidelijk hoe de (financiële) voordelen – die niet gelijkmatig over de supply chain verdeeld zijn – eerlijk over de betrokken partijen verdeeld moeten worden. Ik denk dat wanneer supply chains niet uit zichzelf meer gaan samenwerken, ze er dan wel toe gedwongen worden: of van overheidswege en anders omdat de kosten (echt) te hoog worden om nog te kunnen concurreren.

Ei van Columbus?

Hoe verder je stroomopwaarts de supply chain in gaat, hoe minder ruimte er is om flexibel te anticiperen op onverwachts hogere of lagere verkopen aan de consument. Want hoe verder stroomopwaarts, des te langer de leadtime tot aan de consument. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor forecasting: hoe betrouwbaarder de forecast, des te lager de kans op afwijkende omzetten en des te minder de disruptie in de supply chain. Disruptie in de supply chain betekent hogere kosten door bijvoorbeeld hogere derving, gemiste verkopen, arbeidskosten bij overwerk en spoed- en nabestellingen. Forecasting is niet het ei van Columbus, maar vermindert wel de kans op afwijkingen, waardoor de supply chain stabiel kan doen waar deze voor bedoeld is: op een zo efficiënt mogelijke manier goederen van A naar B brengen.

Artikelen per onderwerp
Powered by