Van het noordelijke Darwin naar het zuidelijke Adelaide, maar liefst 3021 kilometer door de Australische outback in een zonneauto die energie produceert in plaats van het te gebruiken! Van 18 tot en met 25 oktober namen 23 studenten van de TU Eindhoven deel aan de World Solar Challenge 2015. Axians heeft bijgedragen aan het succes van het team door te helpen met de ontwikkeling van een strategiesysteem en te zorgen voor een internetverbinding door middel van satellietcommunicatie. We hebben meegeleefd van start tot finish en dankzij de moderne social mediamogelijkheden was het haast alsof we zelf meereden.

World_Solar_Challenge

Goed voorbereid aan de start

Het team van ambitieuze studenten was al maandenlang bezig met de voorbereidingen toen in december 2014 de eerste pizzasessie met Axians startte. Al snel was duidelijk op welk vlak wij hen konden ondersteunen. Uiteraard hebben we ook de nodige mijlen gefinancierd, maar daar waar we elkaar echt hebben gevonden is op het kennisvlak.

Solar_Team_Eindhoven

Het doel vooraf? Winnen!

‘Het belangrijkste doel was winnen, maar ook wilden we de wereld bewijzen dat een op zonne-energie aangedreven gezinsauto daadwerkelijk enorme afstanden kan afleggen én er ook nog eens spectaculair uit kan zien,’ verklaart teammanager Tom Selten. ‘In de voorgaande editie heeft onze universiteit al aangetoond dat het mogelijk is om energie-efficiënte familieauto’s te ontwikkelen, wij wilden laten zien dat een dergelijke auto ook praktisch en mooi kan zijn.’

Nooit eerder was een interieur van een zonneauto zo comfortabel. De auto herkent dat je in de buurt bent door het detecteren van je smartphone en ontgrendelt vervolgens automatisch het slot van de deur. Die deur zelf is weer onderdeel van de stoel en dat is kostbare ruimtewinst én zitcomfort. Het interieur bestaat uit lichte kleuren en materialen en de in de auto verwerkte moodlights geven het geheel een futuristische aanblik. Dit is het rijdende prototype van de auto van de toekomst!

Stella_Lux_Interieur

Een energiepositieve gezinsauto

De door het team ontworpen auto – de Stella Lux – is zo efficiënt dat zij gedurende het hele jaar meer energie opwekt dan dat zij verbruikt. ‘Niet enkel in landen met zoveel zonuren zoals Australië, maar zelfs onder Nederlandse weersomstandigheden.’ Het aerodynamische design speelt hierin een grote rol. Voor de bouw van de extreem lichte auto is gebruik gemaakt van materialen als koolstofvezel en aluminium. Daarnaast heeft de auto een uitstekend dak en dat biedt plaats aan een extra rij zonnecellen wat de actieradius vergroot. De technische bijdrage van Axians zit goeddeels onderhuids verstopt, maar wordt zichtbaar op het berijdersdisplay. Tom Selten: ‘We hebben al onze wensen kenbaar gemaakt en op basis daarvan zijn de softwareontwikkelaars van Axians voor ons aan de slag gegaan.’ Axians heeft het Solar Team Eindhoven geholpen met de ontwikkeling (in C++, QT en C#) van een strategiesysteem.

Ingebouwde intelligentie

De Stella Lux is een uiterst intelligente auto en weet precies hoeveel energie de auto kan terugladen of hoeveel ze nog moet opladen om de volgende bestemming te bereiken. Het innovatieve energiemanagementsysteem doet aan de hand van actuele weerdata suggesties aan de berijder voor de optimale route. ‘Zeker tijdens de wedstrijd was het van groot belang te weten waar er een wolk voor de zon dreigt, zodat we daarop konden anticiperen.’ In het met Axians ontwikkelde en verder geoptimaliseerde strategiesysteem wordt alle relevante data verzameld. Het gaat om heel veel informatie uit verschillende bronnen; vanuit de volgwagens, actuele weerberichten en het strategiesysteem. Deze laatste wordt tevens gevoed door de database-informatie die bestaat uit alle op voorhand gevulde routegegevens. ‘Het is als een soort van ver doorontwikkeld navigatiesysteem waarop zelfs de wildroosters worden weergegeven zodat je als berijder weet dat je snelheid moet minderen.’ Deze datacollectie wordt door het systeem verwerkt, visueel weergegeven en al die informatie samen resulteert in waardevolle berijders tips op basis waarvan de koers en cruisesnelheid worden bepaald.

Solar_Team_Eindhoven_2

Permanente satellietverbinding

Door middel van een permanente satellietverbinding is informatie altijd beschikbaar. Deels komt deze informatie van de auto zelf die constant de conditie monitort en weergeeft. Maar een ander belangrijk deel komt van buitenaf, zoals de weerberichten en de info die door de strategische wagens in het konvooi via WiFi aan de Stella Lux wordt doorgegeven. ‘Als er een kangoeroe midden op de weg ligt dan wil je dat graag tijdig weten. Daarvoor is een goede verbinding vereist en omdat die in de woestijn niet overal zomaar gegarandeerd is, heeft Axians voor een betrouwbare satellietverbinding gezorgd. Zo waren we ook exact op de hoogte waar we zelf reden én waar de concurrentie zich bevond. En dat is tijdens een wedstrijd cruciaal.’

Spannend van start tot finish

De Stella Lux bleek zo efficiënt dat ze meer dan 1.500 kilometer op één enkele lading heeft kunnen rijden – met een gemiddelde snelheid van 77 kilometer per uur en topsnelheden die soms boven de 90 kilometer lagen – en dat is een record voor een gezinsauto op zonne-energie.

Het was een nek aan nek race met de Japanners die de hele race reden met slechts één persoon aan boord terwijl in de Stella Lux steeds twee personen waren en dat leverde extra punten op in de eindbeoordeling. Het Japanse team finishte uiteindelijk met een virtuele voorsprong van 8 minuten. Dit minimale tijdsverschil zou onvoldoende zijn, want het ‘practically judgement’ op de slotdag – waarbij de jury de designkeuzes beoordeelde én voltallig in de Stella Lux kon plaatsnemen – was overduidelijk in Hollands voordeel. De rest van de competitie eindigde op grote afstand. Het Solar Team Eindhoven werd de onbetwiste winnaar in de prestigieuze Cruiserklasse van de World Solar Challenge 2015.

Solar_Team_Eindhoven_Start

Pioniers op het gebied van zonne-energietechniek

‘Het past niet om één enkele rijder, één slimme techneut of één enkele ontwerper in het bijzonder in het zonnetje te zetten, want dit is een absolute teamprestatie. Daar horen ook de verschillende sponsoren bij die ons ieder op hun eigen vakgebied enorm vooruit geholpen hebben. Over twee jaar verschijnt er zeker weten weer een team van de TU Eindhoven aan de start. Wij hebben een titel te verdedigen en dan is de steun van Axians wederom van groot belang.’

Solar_Team_Eindhoven_wint