‘Het scheelt me zes uur per week aan administratieve rompslomp’, zegt een stralende Henri Lambriex, CEO van RedStar. Na anderhalf jaar buffelen aan het digitaliseren van alle bedrijfsprocessen plukt iedereen daar de vruchten van.

RedStar is de grootste tomatenspecialist in Nederland en al bijna 70 jaar leverancier van de lekkerste en sappigste tomaatjes. ‘Voordat we begonnen, hielden we eerlijk gezegd ons hart vast of het zal lukken. We lopen voorop in onze sector en het was allemaal maatwerk. Het hele bedrijf is doorgelicht en alle processen zijn in kaart gebracht. We hebben ruim 450 processen vastgelegd en gedefinieerd. Nu de eerste fase klaar is, plukken we er meteen de vruchten van. Ons papierwerk is stukken minder waardoor we tijd overhouden voor ons echte werk’, stelt Ryan Muradin, ICT-manager bij RedStar en samen met ICT-specialist Axians verantwoordelijk voor het project. ‘De I-Fresh AGF-software die samen met Axians is ontwikkeld is de drijvende kracht achter RedStar 3.0. In de traditionele AGF-sector is dit wel een hightech hoogstandje.’

Samenwerking RedStar

Meer geluk

De slogan van RedStar is Create Pure Joy. Achter deze slogan schuilt een strategie waarmee de tomatenspecialist meer geluk brengt naar klanten, medewerkers en leveranciers. Dit doen ze door effectief en productief samen te werken, ondersteund door gebruiksvriendelijke systemen en processen. Als partner levert Axians een bijdrage aan RedStars Create Pure Joy. Muradin: ‘Wat enorm hielp, is dat onze sparring partners bij Axians niet alleen verstand hebben van technologie maar ook van communicatie. Dat laatste moet leidend zijn als je je bedrijf wil optimaliseren.’

Bestelling per fax

‘Onze klanten zijn er ook blij mee. Dat zijn voornamelijk supermarktketens en groothandels. We werken wereldwijd van België tot Japan. Elke cultuur heeft zijn eigen manier van bestellen. Voor de digitalisatie belden klanten of stuurden ze een mail. Vanuit Duitsland werd zelfs nog gefaxt. We hebben ze begeleid om dat nu allemaal via ons online platform te doen. Ze zien ook de meerwaarde daarvan in. Want nu alle informatie overzichtelijk in één systeem zit, kunnen we de data analyseren en nog efficiënter werken.’

Gepuzzel

‘Ook de leveranciers zien het voordeel. Hun rekeningen worden binnenkort als we de tweede fase van ons project ingaan, meteen gedigitaliseerd en op de juiste post geboekt. Dat maakt een einde aan de situatie van nu zoals bij zoveel bedrijven dat rekeningen eerst worden gescand om er een pdf-je van te maken. Deze wordt gestuurd naar de verantwoordelijke manager. Die print het weer uit om er zijn handtekening op te zetten. Vervolgens wordt het weer gescand en gemaild naar de tweede ondertekenaar. En het is wel eens een heel gepuzzel welke rekening nou bij welke post hoort. Hoort het nou bij bio of bij chemie. Nu alle posten zijn vastgelegd en gedefinieerd, kan er niets meer verkeerd worden geboekt. Waar het management voorheen elke week de lijst met inkoopfacturen moest checken op juistheid, vliegen ze er nu razendsnel door heen.’

Contact

Wil je meer weten over de mogelijkheden van I-Fresh ERP-software? Neem dan gerust contact met ons op via info.bs.nl@axians.com of bel ons op 088 – 988 90 85. We helpen je graag!