Generali Nederland, onderdeel van a.s.r., is al meer dan 145 jaar actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf biedt particulieren, ondernemers en organisaties een compleet aanbod schade-, inkomens-, levens- en pensioenverzekeringen. Ruim 300 medewerkers zorgen dat de verzekeringen van klanten goed geregeld zijn en continu aansluiten bij hun persoonlijke situatie. Om dit streven optimaal te ondersteunen, is het Generali kantoor in Diemen van binnen recent bijna volledig vernieuwd. Naast een complete herinrichting en modernisering van de werkplekken heeft Generali in samenwerking met Solvinity en Axians ook het datanetwerk, inclusief bekabeling compleet vernieuwd. Op die manier is het fundament gelegd voor een betrouwbare en moderne netwerkomgeving.

Het bestaande datanetwerk voor de ondersteuning van de werkplekautomatisering, telefonie en wifi in het Generali kantoor was aan het einde van de levensduur. Totyi Bone, Senior Medewerker Gebouwmanagement, legt uit: “We willen de productiviteit van onze medewerkers optimaal ondersteunen met moderne en prettige werkplekken. De vernieuwing van onze werkplekomgeving stelde wel hogere eisen aan het datanetwerk. Naast het vervangen van de UTP-bekabeling was de renovatie ook een logisch moment om de patchkasten op te schonen.” Tijdens de aanbesteding bleek Axians de juiste partner voor deze activiteiten. De keuze werd bepaald door een combinatie van een scherpe prijs en aantoonbare ervaring met vergelijkbare, complexe projecten.

Goede planning

De vervanging van de bekabeling was onderdeel van een grootscheepse operatie, waarbij de kantooromgeving van Generali gefaseerd vernieuwd is. Bone: “Alle etages zijn een voor een aangepakt. De ruimtes zijn volledig gestript, inclusief wanden, schilderwerk. Vervolgens zijn weer wanden geplaatst en de werkplekken ingericht, inclusief apparatuur. Hierbij waren in totaal vijf verschillende partijen betrokken die hun werkzaamheden goed moesten plannen en coördineren om de strakke planning van Generali te bewaken.”

Voortdurende afstemming

Om de kwaliteit van de dienstverlening tijdens de renovatie te waarborgen koos Generali voor een gefaseerde aanpak. “In anderhalf jaar is het complete kantoor gerenoveerd. Vanzelfsprekend moesten medewerkers wel gewoon door kunnen werken. Daarom hebben we een gedetailleerde planning gemaakt. Om deze planning te halen, was er tijdens de activiteiten continu contact met de projectleiders van Axians. Zij lieten zien dat ze de technische kennis en ervaring hebben om een dergelijk complex project soepel te laten verlopen. Dat gold voor de bekabeling en de patchkasten. Tijdens het aanpassen van de patchkasten moest het netwerk namelijk wel beschikbaar blijven. Dat is gelukt door de nieuwe patchkasten naast de oude omgeving in te richten.”

De betrokken partijen werkten goed samen volgens Bone: “Er was voortdurend afstemming met de huisinstallateur, schilders, elektricien en andere betrokkenen. Als het nodig was, speelde Axians flexibel in op de omstandigheden. Bovendien hadden de monteurs van Axians voldoende inbeeldingsvermogen om te schakelen als dat nodig was.”

Volledig volgens planning

Het project duurde in totaal anderhalf jaar en is volledig volgens planning verlopen. “In nauwe samenwerking met de specialisten van Axians is het vernieuwen van de bekabeling en het opschonen van de patchkasten zeer soepel verlopen. Kortom: wij zijn tevreden over de samenwerking met Axians en over het nieuwe, toekomstbestendige datanetwerk.”