Public Analytics: Partners zijn

 

Door Rik Sietsma, Manager bij Axians

Alweer zo’n vier jaar geleden hebben we ons product Onderwijs Analytics in de markt gezet. We boden universiteiten, hogescholen en ROC’s hiermee een totaalpakket aan mogelijkheden op het gebied van Business Intelligence. En dat werkte! Twaalf van de veertien universiteiten van dit land namen dit product van ons af. En daar zijn we trots op.

Wat ik zelf bijzonder vond, was dat diverse Universitair Medische Centra zich voor de aanschaf van dit product beschouwden als onderwijsinstelling in plaats van zorginstelling. Andere zorginstellingen merkten Onderwijs Analytics ook op en wilden vervolgens ook met dit product werken. Dat was voor ons reden om Zorg Analytics als product uit te werken en in de markt te zetten. Ook dat werd een succes. Nu is de publieke sector aan de beurt: Public Analytics.

Waarom? We merken dat ook overheden behoefte hebben aan inzichtelijke informatie. Met ons product Public Analytics bieden wij ministeries, ZBO’s, provincies, gemeenten, het onderwijs, waterschappen, woningcorporaties, afval & milieudiensten en omgevingsdiensten een softwarepakket waarmee zij inzage krijgen in hun bedrijfsinformatie. Managementinformatie wordt via het dashboard direct inzichtelijk en bijsturing kan tijdig plaatsvinden. In feite is alle informatie in te voeren en aan elkaar te koppelen: van HRM-data tot productgegevens. Een rapportage draaien uit het financiële systeem kan ieder softwarepakket. Maar een combinatie maken van HRM-data met roosters, capaciteit en productiegegevens, dat is wat Public Analytics (PA) sterk maakt.

Partnership

Dit alles bieden wij niet aan op basis van licenties in de vorm van een eenmalige aanschaf, maar op basis van een partnership van vier jaar. Zo betaalt de klant een lager bedrag verspreid over een aantal jaar, dus zonder eenmalige investering. Gebruikelijk is dat een organisatie werkt op basis van licenties aangeschaft bij een softwarehuis. Een licentie geeft bijvoorbeeld 100 gebruikers het recht met de software te werken. Is een licentie al wat ouder en zijn er in de tussentijd meer gebruiksopties bijgekomen, dan kan daar over het algemeen geen gebruik van worden gemaakt. Het alternatief is dan de licentie te upgraden en dat kan een behoorlijke investering betekenen. Dat hoeft via deze nieuwe constructie niet meer.

Persoonlijk contact

Het vierjarige partnership is ook een belangrijke meerwaarde die Axians biedt. Wij vinden persoonlijk contact met onze relaties belangrijk. En onze klanten vinden het plezierig dat ze een partner hebben die ze een stap verder brengt in hun BI-ontwikkeling zonder dat ze daarvoor, vaak externe, kennis moeten inhuren waar dan weer een factuur tegenover staat. Het brengen van informatie bij onze klanten en het opbouwen van een relatie zien wij als onderdeel van onze dienstverlening. En dat kan in onze optiek alleen maar als je met elkaar een partnership aangaat.

Vervolgvraag

Zo ben ik momenteel in gesprek met een grote gemeente. Daar kwamen wij als relatief kleine organisatie toch maar mooi binnen. Waarom? Omdat wij veel meer meerwaarde bieden dan een groot softwarehuis. Die leveren dat wat wordt gevraagd, dienen de factuur in en verdwijnen weer. Naar onze mening red je het daar niet mee. Die gemeente had een vraag, wij maakten kennis, gaven een demo en stuurden daarvoor geen factuur. De vervolgvraag kwam vanzelf. Ik vind het belangrijk om op een prettige manier samen te werken. Met PA helpen we onze klanten echt verder. We weten wat de vragen zijn en kunnen inspelen op signalen die we opvangen als we met elkaar overleggen.

Standaardoplossing

Maar we doen meer. We zijn niet alleen een licentieleverancier, wij hebben voor elk pakket een standaardoplossing. In principe bouwden we alles al een keer. Wat voor ons de vernieuwing is, is de vraag wat de klant met de data gaat doen en hoe hij deze optimaal benut. Wil hij een dashboard, een vraag-interactiespel met zijn medewerkers of wil hij er een beslisboom in verwerkt hebben. Business Intelligence is op zich statisch en er zit geen proces achter. Onze techneuten schreven software waarmee we ook het achterliggende proces in gang kunnen zetten en kunnen beheersen. Stel, er staat een getal in een grafiek en je wilt daarover meer weten. Wij ontwikkelden een oplossing om dat vragenspel in gang te zetten.

Op locatie

Dat bouwen van BI-oplossingen doen we het liefst bij onze klanten op locatie. Dat kunnen kleine projecten zijn, zoals een klein dashboard, tot grote datawarehouses. Als vakidioten vinden wij dat allemaal prachtig. Met elkaar bepalen: Wat gaan we doen? Wat gaan we bouwen? Vervolgens zorgen we voor embedding in de organisatie. Wij vinden het namelijk belangrijk dat de klant het systeem optimaal benut. En niet alleen de manager, maar ook de medewerkers. Iedereen moet er mee kunnen werken en de voor hem of haar juiste informatie uit kunnen halen. Onze trainers komen uit de praktijk, ze geven trainingen op maat. En mochten er dan toch nog vragen zijn, dan lossen de medewerkers van onze Servicedesk dit op. Hierbij bepaalt de klant de prioriteit van de vraag. Onze Servicedesk is van 07.30 uur tot 17.30 uur bemand. Maar ook buiten deze tijden zijn we bereikbaar. 24×7.

Service Level Agreements

Verder leveren wij Service Level Agreements (SLA’s). Wij krijgen namelijk steeds vaker de vraag om het technische applicatiebeheer van de Business Objects omgeving volledig over te nemen. En dat begrijp ik wel. Het upgraden van een systeem, en dat moet nu eenmaal regelmatig, is helaas niet met een druk op de knop geregeld. De systemen zijn, zeker als het niet je core business is, best ingewikkeld. Je moet goed weten wat je doet, anders gaat het mis en kun je zomaar voor langere tijd uit de lucht zijn. En dat kan niemand zich in deze tijd toch meer veroorloven?’

Wil je meer weten over Public Analytics en alles wat daar bij hoort? Neem gerust contact met me op voor een afspraak om kennis te maken. Mijn e-mailadres is rik.sietsma@axians.com