Bel direct: 088 5975500
Neem contact op
Terug naar home

Syncom verhoogt stabiliteit van IT met nieuwe werkplek op basis van Microsoft 365

Syncom, een 150 medewerkers tellend bedrijf in Groningen, doet op contractbasis chemie-onderzoek voor farmaceutische en biotech-bedrijven. Daarbij worden enkele specifieke en veeleisende applicaties gebruikt die niet vanzelfsprekend goed in de cloud draaien. Syncom kiest daarom voor de Axians Managed Werkplek die hen ‘the best of both worlds’ biedt: de snelheid van een lokale fat client en de flexibiliteit van een werkplek in de cloud.

Tom van den Broek heeft een dubbelfunctie bij Syncom. Hij is opgeleid als chemicus en heeft de eerste paar jaar als onderzoeker bij Syncom gewerkt. Vanwege zijn interesse voor IT is hij nu ook deeltijd IT-Manager. Om genoeg tijd over te houden voor chemisch onderzoek is hem er veel aan gelegen dat de IT vlekkeloos werkt. “We hebben enkele jaren geleden besloten om onze omgeving naar de AxiansCloud te migreren omdat het voor ons te ingewikkeld werd om een eigen datacenter te beheren, met alle hoge eisen die daarbij komen als het gaat om beschikbaarheid, veiligheid, back-up en restore”, vertelt hij.

Volledige cloudwerkplek niet geschikt

Syncom stapte op dat moment ook over naar de allereerste versie van een cloudwerkplek, maar dat bleek geen gelukkige keus. “We werken met enkele veeleisende applicaties, bijvoorbeeld een programma dat ons ondersteunt bij het tekenen van moleculen en reactieschema’s. Deze software stelt hoge eisen aan performance. Als de software in de cloud draait en je stuurt dat aan vanaf een thin client, is de respons te langzaam”, zegt Van den Broek.

Erger waren de storingen die werden veroorzaakt doordat deze allereerste versie van een cloudwerkplek te rigide was. “Het chemisch-tekenprogramma heeft een koppeling met Word en Excel. De plug-in die deze koppeling verzorgt, werkte in de cloud totaal onvoorspelbaar. Daardoor hadden we continu last van storingen. Super vervelend want het gaat om onze belangrijkste applicatie waar iedere chemicus in ons bedrijf mee werkt.”

Axians Managed Werkplek

Axians stelde voor om gefaseerd over te stappen naar de Managed Werkplek. Deze op Microsoft 365 gebaseerde werkplek is specifiek ontwikkeld voor kenniswerkers die een hoge mate van flexibiliteit nodig hebben in hoe ze hun werk doen. Medewerkers kunnen zelf bepalen welke applicaties ze gebruiken, welke devices ze gebruiken et cetera. Een ander belangrijk kenmerk is dat deze werkplek is dat er gebruik wordt gemaakt van fat clients. Je kunt er ook offline, dus zonder internettoegang, mee werken. Bovendien combineert de werkplek de rekenkracht op afstand in de cloud met de lokale rekenkracht van de fat client, waardoor veeleisende applicaties veel sneller reageren.

Gefaseerde overstap via de Online Werkplek

De gefaseerde overstap hield in dat eerst de omgeving werd gemigreerd naar de Axians Online Werkplek, en dat pas in tweede instantie de thin clients werden vervangen door vaste computers, waarna de migratie naar de Managed Werkplek kon plaatsvinden. Syncom volgde het advies van Axians op, tot vreugde van Van den Broek.

“De overstap van de cloudwerkplek naar de Online Werkplek was aan de kant van Axians weliswaar best complex, maar aan onze kant heel simpel. We moesten een paar instellingen veranderen en klaar was kees.” Toch was het effect groot. “Hoewel met name de grafische software nog altijd relatief traag werkte, behoorden de storingen tot de verleden tijd. Het ging allemaal een stuk vloeiender en beter”, vertelt Van den Broek.

Syncom nam de tijd voor de volgende stap: de migratie naar de Axians Managed Werkplek. “Ik ben alleen en ik moest 150 thin clients vervangen door gewone computers. Dat red je niet op een achternamiddag. Ik heb eerst met Axians de nieuwe Managed Werkplek opgebouwd. Toen dat klaar was en goed was getest, hebben we lab voor lab alle medewerkers gemigreerd.”

Snelle reactietijd

Omdat zowel de Online Werkplek als de Managed Werkplek gebaseerd zijn op Windows 10, ziet de omgeving er voor medewerkers precies hetzelfde uit. Bepaalde zware rekentaken worden nu lokaal afgehandeld in plaats van in de cloud. Het enige dat de gebruiker merkt, is dat de computer veel sneller is. Syncom heeft daarom geen tijd hoeven te investeren in adoptie. Van den Broek: “Het enige wat ik heb gedaan om medewerkers voor te bereiden was een presentatie geven over het waarom van de nieuwe werkplek. Daar heb ik verteld dat mensen een nieuwe computer krijgen, dat ze na de migratie hun bureaublad opnieuw moeten inrichten en hun bookmarks opnieuw moeten instellen. Dat vond iedereen prima en daar heb ik ook nauwelijks vragen over gehad.”

De nieuwe omgeving draait als een zonnetje. “Waar in het verleden de reactietijd van sommige programma’s vrij lang was, is alles nu heel ‘snappy’. Als je klikt staan de analyseresultaten direct voor je neus in plaats van dat je steeds een paar seconden zit te wachten. Dat verhoogt gewoon het werkplezier.”

Klantenteam staat altijd klaar

Ook over de service door Axians is hij goed te spreken. “Waar ze in het verleden een ‘one size fits all’ helpdesk hadden, werkt Axians nu met klantenteams. Dat vind ik een enorme verbetering. Als ik bel met een vraag, krijg ik iemand aan de lijn die ik ken en die ook onze situatie kent. Ik heb de mensen uit ons klantenteam in Microsoft Teams staan en kan ze gewoon even een chatbericht sturen als ik een vraag heb. Axians heeft als slogan ‘IT with a human touch’. Dat maken ze nu ook echt waar.”

Dat is dan ook de reden waarom Van den Broek zijn stem liet horen toen na een fusie met een ander bedrijf de opdracht kwam om de beide IT-omgevingen te integreren. “Ik heb gezegd dat ik graag wil meewerken aan het rationaliseren van het applicatielandschap en het uniformeren van processen, maar dat wij geen afstand willen doen van de Axians Managed Werkplek. We zijn er gewoon heel tevreden over en we laten zien dat je ook met een complexe omgeving prima kunt werken op een werkplek in de cloud, zo lang je dat maar op een slimme manier aanpakt en combineert met de kracht van lokale computers. Gelukkig heeft de fusieorganisatie dit standpunt overgenomen.”

De komende maanden zit Van den Broek tot over zijn oren in het werk om samen met de fusieorganisatie de nieuwe IT-omgeving te definiëren. “Ook daarbij treedt Axians op als partner. Ze denken mee en komen met goede suggesties. We vormen een goed team: ik heb de kennis van de applicaties die in ons vakgebied belangrijk zijn, zij hebben de IT-kennis die nodig is om een vlekkeloos functionerend IT-landschap neer te zetten. Samen komen we tot de beste oplossing.”

Download hier de referentcase in pdf.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

BEL ME TERUG!

Powered by