Bel direct: 088 5975500
Neem contact op
Terug naar blogoverzicht

Welke factor maakt het verschil voor je klanten?

In ons vorige blog over “Wat is customer intimacy?”, gaf Roelof Herder al aan dat het werkveld van een IT-dienstverlener is verschoven. Waar we voorheen simpelweg techniek en producten leverden, voeren we tegenwoordig de technisch regie voor een klant. In gesprek met Rick Elia, Service Manager bij Axians, hebben we het over de vraag: Welke factor maak het verschil hierin voor je klanten?

Luisteren naar de klantvraag

Rick: “Je zult een klantervaring moeten bieden die zorgt voor een blijvende herinnering. Maar dat is lang niet zo eenvoudig. Ik werk al lang in de Cloud/ Infra business en merk vaak dat organisaties vanuit de techniek redeneren. De interne processen worden gespiegeld naar de klant. Dit in plaats van dat ze de processen inrichten op basis van de behoeften en uitdagingen van diezelfde klant. Vaak wordt voorbijgegaan aan het feit dat een klant totaal andere prioriteiten heeft. Het vereist een bepaalde instelling om een goede klantervaring te kunnen bieden. Dit kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door te werken met klantenteams. Daarnaast is het van belang goed naar je klant te luisteren en het juiste advies te geven, om de functionele behoefte zo goed als mogelijk in te vullen.

Voor Axians betekent klantvriendelijkheid niet per se om overal een instemmend antwoord op te geven. Wij willen het beste advies aan onze klanten geven. Hierbij willen we ook onze klanten behoeden voor potentiële gevaren die bij een keuze horen. Functionaliteit en security zijn twee zaken waarbij telkens een weloverwogen keuze gemaakt moet worden. Hierbij wil Axians het beste advies geven en niet de beste deal maken”.

Adviserende rol gaat verder dan techniek

“Naast het goed luisteren naar je klant, is proactief handelen belangrijk. Hierdoor krijgt de klant niet het gevoel dat hij achterin de bus zit, maar juist naast je. Een voorbeeld van proactief handelen is de security updates die snel uitgevoerd moeten worden. Zoals de Chrome update van pasgeleden. Hiermee vervullen we proactief de adviserende rol naar de klant toe. Echter dit gaat veel verder dan alleen de techniek.

Vaak wordt gesteld dat de IT-omgeving met voldoende technische oplossingen bestand is tegen kwaadwillende. Maar wat gebeurt er als je medewerkers ondertussen een linkje openen van een phishing mail? Of iemand toegang verstrekken tot je bedrijfsdata? Dan kan de IT-omgeving nog zo zijn dichtgetimmerd, toch worden bedrijfsgegevens ontvreemd. Wij adviseren daarom ook altijd in een stuk bewustwording (security awareness). De mens is een erg bepalende factor in security. Technisch kan er veel ingericht worden, maar zonder security awareness bij medewerkers, blijft security een risico”, zegt Rick.

Heldere verwachtingen

Rick: “Als Axians zetten we goede stappen in het verschil maken voor onze klanten. Dit doen we door goed te luisteren naar onze klanten en door duidelijk de afbakening van onze dienstverlening te bespreken. Hierdoor is heel helder wat we van elkaar mogen verwachten. Als klant wil je “gezien” worden en dat er begrepen wordt wat je uitdagingen zijn. Aandacht hierin is erg krachtig. We zijn dan ook van plan om op regelmatige basis als Service Managers onze klanten te bezoeken. Transparantie naar onze klanten is één van de zaken waar Axians voor staat”.

IT onderdeel van het primaire proces

“Je merkt al dat een aantal factoren het verschil voor je klanten kan maken. Onze klanten zijn zich er steeds meer van bewust dat de technologische ontwikkelingen in de IT zeer snel gaan. IT is niet meer los te zien van het primaire proces. Axians voelt zich een onderdeel van haar klanten en beheert veelal het hart van deze organisaties. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Juist dát beseft Axians”, besluit Rick.

Wil je meer weten over wat ons klantenteam voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

BEL ME TERUG!

Meest gelezen artikelen Artikelen per onderwerp
Powered by