Bel direct: 088 5975500
Neem contact op
Terug naar blogoverzicht

IT laten aansluiten op de business? Besteed de generieke dienstverlening uit

Auteur: Stefan van Dorst

Er wordt al jaren gesproken over hoe IT beter kan aansluiten op de business. Al in de jaren ’90 deed de term business IT alignment zijn intrede. Twintig jaar laten hebben veel organisaties nog steeds het antwoord op dit vraagstuk niet gevonden. En waar ze er lange tijd mee konden wegkomen, verandert dat nu in rap tempo.

Want in de meeste sectoren is IT niet langer ondersteunend aan de business. IT ís de business. In de consumentenmarkt zetten nieuwkomers volledige sectoren op zijn kop met nieuwe online businessmodellen. Of we het nu hebben over de muziekindustrie, de reisbranche, de retail of de taxiwereld. Nieuwe spelers nemen markten over en geven traditionele partijen het nakijken. In de b2b wereld gaan ontwikkelingen trager, maar één ding is zeker: wie nu niet nadenkt over online businessmodellen, is straks te laat.

Machine-as-a-Service

Natuurlijk moet dit nadenken over online businessmodellen vooral in de directiekamer gebeuren, maar zij kunnen wel wat hulp gebruiken van IT. De IT-manager is immers veel beter op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen dan de algemeen directeur of financieel directeur.

Veel businessmodellen zullen veranderen van een CAPEX in een OPEX-model. Waar de IT-industrie al lang gewend is aan Software-as-a-Service en Infrastructure-as-a-Service, zullen we straks ook Machines-as-a-Service gaan zien. Een machinefabriek verkoopt dan geen machine meer, maar productiecapaciteit. Dit natuurlijk inclusief onderhoud en met bepaalde garanties. Denk bijvoorbeeld aan de uptime van machines, de benodigde omsteltijden en ga zo maar door. Zo zullen scheepsbouwers in de toekomst een Ship-as-a-Service gaan leveren en aannemers een Building-as-a-Service. IT moet in dit nieuwe model zaken als remote monitoring en predictive maintenance gaan faciliteren.

Besteed generieke IT uit

Omdat de IT-afdeling – en meer in het bijzonder de IT-manager – dit nauwelijks kan combineren met zijn beheertaken, zie je twee ontwikkelingen. Grote bedrijven stellen een Chief Digital Officer aan, wiens belangrijkste taak het is om mee te denken over de impact van digitalisering op de business. Daarnaast dient hij te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe businessmodellen. Hij krijgt daarvoor een eigen afdeling, met eigen mensen. Kleinere organisaties hebben geen budget voor deze functionaris en afdeling. Zij kunnen er beter voor zorgen dat er werk van het bordje van de IT-afdeling verdwijnt door werk uit te besteden. Uit strategisch oogpunt is het slimmer om de generieke IT, waarmee de organisatie zich niet onderscheidt van concurrenten, uit te besteden.

Online Werkplek

De werkplek is een typisch voorbeeld van een generieke IT-taak. Axians heeft een online werkplek ontwikkeld die we enerzijds zeer efficiënt kunnen beheren. Anderzijds sluit deze juist goed aan bij de wensen van medewerkers. Iedere medewerker heeft immers andere behoeften. De online werkplek is min of meer op maat voor een medewerker in te richten, zonder concessies te doen aan zaken als veiligheid en beschikbaarheid. Weten hoe we dat doen?

Download vandaag nog ons whitepaper Onbegrensd werken met de Axians Online Werkplek!

New Call-to-action

 

Meest gelezen artikelen Artikelen per onderwerp
Powered by