Bel direct: 088 5975500
Neem contact op
Terug naar blogoverzicht

Is het oude beter?

Auteur: Paul van 't Hek

We houden het graag bij het oude. Maar is dat werkelijk zo? Het is toch eigenlijk zonde dat je nooit iets nieuws probeert? Wanneer je het nut van iets nieuws niet ziet, zou jij het dan uitproberen? Nee? Waardoor komt dit?

Wel of niet veranderen?

Waarschijnlijk heb je dit al vaak gehoord en wellicht ook zelf wel eens gezegd: verandering betekent weerstand. Wij mensen vinden het van nature lastig om te gaan met verandering. Maar is dat een gegeven? Of ligt er iets anders ten grondslag? Als het niet helder is waarom een verandering noodzakelijk is, dan zal er niets gebeuren en zal bijvoorbeeld een nieuwe tool niet worden gebruikt.

Verhaal achter de verandering

Je hebt bij een verandering een “verhaal achter de verandering” nodig. Hierin geef je duidelijk aan waarom deze verandering gaat plaatsvinden, wat het doel is, hoe deze verandering gaat plaatsvinden, voor wie en wanneer? Hierbij is het ook verstandig uitgebreid stil te staan bij de twijfels van de medewerkers. Het allerbelangrijkste aan het verhaal is wat het uiteindelijk gaat betekenen voor de medewerkers. Het is mooi dat je je processen efficiënter wilt maken, waardoor de kosten worden verlaagd en je beter kunt concurreren, maar dit soort processen staan vaak ver weg en niet direct in verbinding met je medewerker.

Praktische tips

Hoe zorg je er nu voor dat medewerkers nieuwe technologieën willen gaan gebruiken in plaats van moeten gebruiken? We geven een aantal praktische tips:

Tip 1 Datum vaststellen

Stel een datum vast vanaf wanneer de nieuwe tooling gebruikt gaat worden. Dit is duidelijk en iedereen binnen de organisatie weet waar je naar toe werkt. Wanneer je dit niet doet verlies je al gauw de focus en wordt je opgeslokt door de “dagelijkse praktijk”. Geef deze datum duidelijk aan tijdens een kick-off waarbij je het “verander verhaal “ vertelt.

Tip 2 Team van key users

Stel een team van key users samen, die ongeveer een dwarsdoorsnede zijn van verschillende rollen en functies binnen je organisatie. Als je hen meekrijgt, dan is de implementatie van deze nieuwe tooling een stuk gemakkelijker. Zij kunnen namelijk de rest motiveren om ook met deze nieuwe tooling aan de slag te gaan.

Tip 3 Communicatie

Betrek al je medewerkers bij de plannen. Houd ze op de hoogte, zodat ze langzaamaan worden meegenomen in de verandering. Je kunt hierbij denken aan teamoverleggen, een nieuwsbrief of een informatiebijeenkomst. Hierbij is het wederom erg belangrijk te benoemen wat het doel is, en wat dit concreet betekent voor de medewerkers.

Tip 4 Training

Een belangrijke voorwaarde voor een goed en volledig gebruik van de nieuwe tooling, is het opleiden van medewerkers. Daarnaast is een goede ondersteuning en begeleiding vereist. Ook al is de tooling nog zo gebruikersvriendelijk, het is altijd verstandig je medewerkers te trainen. Ons advies is hierbij niet te alleen te kiezen voor zelfstudie. Het is beter ze eerst bij de hand te nemen tijdens een training. Zo kan men zien hoe de tooling werkt en is er de mogelijkheid om direct vragen te stellen.

Tip 5 Voorbeeld

Goed voorbeeld doet goed volgen, is het spreekwoord. Dit wil zeggen dat wanneer je zelf op de goede manier handelt, anderen dat vanzelf overnemen. Medewerkers doen immers niet alleen wat een manager zegt, maar kijken ook heel erg naar wat een manager doet.

Wil jij weten hoe Axians je kan helpen bij de adoptie (het meekrijgen) van nieuwe technologieën, zoals Office365, Skype for Business e.d.? Bel dan vandaag nog voor een afspraak of vul het bel-me-terug formulier in en we nemen snel contact met je op!

Meest gelezen artikelen Artikelen per onderwerp
Powered by