Bel direct: 088 5975500
Neem contact op
Terug naar blogoverzicht

Hoe zorg je dat medewerkers nieuwe technologie omarmen?

Auteur: Stefan van Dorst

In 2017 introduceerde Gartner het woord ‘digital business incompetence’. Gartner voorspelde toen dat een kwart van de organisaties marktpositie zal verliezen door gebrekkige digitale vaardigheden van medewerkers. Dat komt doordat medewerkers die niet digitaal vaardig zijn veel tijd verliezen met zoeken naar informatie, raadplegen van verschillende systemen en onnodige dubbele handelingen. Maar het komt ook doordat uitkomsten van processen steeds vaker afhankelijk zijn van IT. Als de IT-middelen niet goed worden gebruikt, heeft dat dus gevolgen voor de uitkomsten van een proces. Het probleem van ‘digital business incompetence’ wordt bovendien steeds groter omdat de verandersnelheid steeds hoger ligt.

New Call-to-action

IT-implementatie betekent ook gedragsverandering

IT belooft ofwel een hogere efficiency, een hogere effectiviteit of beide. Zonder adoptie worden die vruchten echter niet geplukt. Adoptie is immers het aanvaarden van de nieuwe middelen en bijbehorende werkwijzen. Het gaat om gedragsverandering. En gedragsverandering kost tijd. Dat is niet alleen een kwestie van willen en kunnen, maar ook van het creëren van de juiste omstandigheden. Kortom, je bent er niet met een gebruikerstraining die alleen gericht is op het overdragen van kennis.

Do’s and don’ts van adoptie

Een adoptieprogramma is altijd breed. Onderdelen die je zeker kunt toepassen zijn:

  • Een communicatiecampagne gericht op de komende veranderingen
  • Een op persona’s en werkstijlen gerichte gebruikerstraining
  • Gezamenlijk opstellen van nieuwe werkafspraken
  • Een e-learning portal met diverse video’s, trainingsmodules en een FAQ
  • Floor walkers die de eerste dagen full-time aanwezig zijn om assistentie te bieden
  • Een gebruikersenquête na twee of drie maanden waarin je vraagt naar de ervaringen, zodat je gerichte acties kunt toepassen.

Wat je beter achterwege kunt laten zijn:

  • een ‘one size fits all’-knoppentraining. Voor de één is dat zonde van de tijd, voor de ander is die training veel te kort
  • een ellenlange gebruikershandleiding als pdf of op papier. Niemand leest die door. Zorg liever voor een A4-tje dat medewerkers op hun bureau kunnen leggen met de belangrijkste tips, een verwijzing naar de e-learningportal en het telefoonnummer van de helpdesk.

Geef ruimte om te ervaren

Vergeet vooral niet om medewerkers tijd te geven om ervaring op te doen, om wat dingen te testen met collega’s. Want zoals gezegd is kennisoverdracht alleen niet voldoende voor het aanleren van nieuw gedrag. Medewerkers die overbelast zijn, gunnen zichzelf de tijd niet om nieuwe software te leren kennen. Ze zullen alleen de hoognodige functionaliteit gebruiken. Zorg er daarom voor dat medewerkers in het begin af en toe een dagdeel hun agenda kunnen schoonvegen om ‘wat aan te klooien’. Schep die gelegenheid vooral in de dagen dat de floor walkers er nog zijn. Je zult zien dat ze dan met veel meer vragen komen, simpelweg omdat ze met veel meer onderdelen van de nieuwe software in contact komen.

ROI

Wat dit oplevert? We kunnen het niet tot twee cijfers achter de komma voor je berekenen. We kunnen je wel zeggen dat de kosten voor de baten uitgaan. Maar als de voorspelling van Gartner klopt, dan zul je de tijd – en daarmee het geld – dat je investeert in adoptie dubbel en dwars terugverdienen.

Wil je meer informatie over hoe een adoptieprogramma eruit zou kunnen zien en wat dat jouw organisatie oplevert? Download dan hier het e-book IT-Adoptie |Aandacht voor verandering.

New Call-to-action

Meest gelezen artikelen Artikelen per onderwerp
Powered by