‘Digitalisering in het onderwijs is voor het Scheepvaart en Transport College heel belangrijk’, zegt Alwin Peppelenbosch, Directeur ICT bij STC-Group. Dat blijkt uit de vele simulatoren die het college heeft waarin leerlingen in de praktijk leren hoe dingen werken zonder dat ze daarvoor een schip hoeven te besturen of in een echte trein hoeven te rijden.’ Ook in de verschillende onderwijsvormen die het college aanbiedt speelt digitalisering een belangrijke rol. ‘Blended learning is daar een goed voorbeeld van’, licht Peppelenbosch toe. ‘Het werken met virtual en augmented reality in het onderwijs. Robots, 3D printers. Dat zijn aspecten die naar voren komen.’ Een betrouwbare infrastructuur is daarbij voor het STC van groot belang. 

Ontwikkeling van simulatoren

Simulatoren maken een belangrijk onderdeel uit van digitalisering in het onderwijs van STC. Zo zet de organisatie scheepvaartsimulatoren in met een 360° beeld en live scheepvaartverkeer, waarmee studenten bijvoorbeeld in een brugkraan of op een sleepboot zitten. De organisatie ontwikkelt veel van deze simulatoren zelf en maakt koppelingen tussen deze omgevingen. Voor de realisatie, bouw en training, inclusief real-time data, werkt het STC samen met partijen als Wartsila, het Loodswezen en het Havenbedrijf.

Betrouwbare infrastructuur voor realtime data

Omdat het STC veel met realtime data werkt moet de infrastructuur enorm betrouwbaar zijn’, aldus Peppelenbosch. ‘Snel functionerend, zodat bij het volgen van schepen de meest actuele situatie aanwezig is en productiviteit niet in gevaar komt.’ STC is 24×7 actief waarbij trainingen wereldwijd altijd doorgang moeten kunnen vinden. ‘Als je dan aan het netwerk gaat sleutelen is de kans groot dat alles uitvalt. Dat is niet gebeurt, het is alleen maar beter geworden. Sneller en veiliger.’