Skype or not to Skype

Datum: 5 november 2015
Auteur: Edwin Wols, Technical Consultant Unified Messaging

Skype for Business is een hippe naam waar de marketing afdeling van Microsoft goed over nagedacht heeft. Goed voor de rest van de wereld om te weten: de ontwikkelaars van Microsoft hebben er ook goed over nagedacht. Deze mensen komen van ver: LCS 2005,OCS 2007 Lync 2010 en 2013 en dan nu (what’s in the name) Skype for Business. In deze blog deel ik graag een klantcase met je.

Upgraden of niet?

Bij veel middelgrote tot grote bedrijven draait wel één van de voorgangers van Skype for Business. Meestal ook naar tevredenheid. Upgraden of vervangen, het is dan ook een moeilijke keuze. De beheerafdeling ziet meestal meteen alle voordelen, de CEO wellicht ook. En hoe denk jij erover? Nieuwer is niet altijd beter en de klant is kritisch. Gelukkig is Axians dat ook. Waarom zou je een upgrade van de bestaande omgeving willen? Omdat iedereen het er over heeft, not a chance. Is Skype for Business ook de juiste keuze voor jou?

Wat is er anders bij Skype for Business?

Skype for Business krijgt grotendeels hetzelfde uiterlijk als Skype. Voor gebruikers van Lync is de overgang ook niet heel ingrijpend. De veranderingen zijn voornamelijk cosmetisch. Er zit wel een verschil in videoconferencing. Tussen Lync en Skype was het niet nodig om een videoconferencing op te zetten. Bedrijven die Lync gebruikten en met klanten wilden communiceren die alleen Skype hebben, konden dit dus alleen doen middels chat en telefonie en niet met behulp van video.

Is de Unified Communications oplossing van Microsoft wat je zoekt? Ja, als je op zoek bent naar een omgeving die:

  • Het altijd doet en waar je geen omkijken naar hebt.
  • Waar de kosten in verhouding staan tot het gebodene.
  • En de eigen beheerafdeling met minimale training de omgeving kan beheren.

Als bovenstaande klopt, dan is Skype for Business de moeite waard om te overwegen.

Skype bij één van onze klanten

Recentelijk heeft een klant van ons het bestaande Lync 2010 platform laten vervangen door Skype for Business. De omgeving staat geheel on-premise. Deze klant gebruikt de enterprise voice functionaliteit van Skype for Business, migreren naar Office 365 is (nog) geen optie. Lync Online (de versie van Lync in Office 365) ondersteunt momenteel niet de mogelijkheid om te kunnen telefoneren met vaste en mobiele nummers. Naar verwachting zal dit pas mogelijk worden vanaf 2016 in Nederland.

De reden van de upgrade was dat de klant ontevreden was over de callcenter omgeving. Voor het callcenter heeft de klant gekozen voor Anywhere 365, dit product is een callcenter op basis van SharePoint en integreert naadloos met Skype for Business. Deze combinatie sluit goed aan bij de wensen van de klant en de omgeving is hoog-beschikbaar gemaakt. Om de licentie kosten binnen de perken te houden, is gekozen voor twee front-end pools zodat kan worden volstaan met een standaard licentie. De beheerders werken al jaren met Lync, dus een kleine update van de vaardigheden is voldoende om de gehele omgeving te kunnen beheren.

Migratie van Lync 2010

De migratie van Lync 2010 naar Skype for Business is niet anders dan van Lync 2010 naar 2013. Dit betekent dat de gehele Skype for Business omgeving naast de bestaande Lync-omgeving is opgebouwd. Dit gaf de klant de mogelijkheid om te wennen en goed te kunnen testen, zonder de productie omgeving aan te passen. Na een periode van testen, zijn alle medewerkers overgezet naar Skype for Business. Het callcenter is vervangen door Anywhere365. Axians heeft hiermee een tevreden klant, die weer helemaal klaar is voor de Unified Communications toekomst!

Meer weten over Skype for Business?

Wat mij betreft is Skype for Business een meer dan volwaardige opvolger van Lync en ik bespreek graag de mogelijkheden voor jouw business. Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op via info.nl@axians.com of door te bellen naar +31 88 988 96 00.