+31 88 988 91 00
Neem contact op
Inschrijven nieuwsbrief
Terug naar blogoverzicht

8 trends van vandaag met impact op de zorg van morgen

Technologie is een belangrijke aanjager van verandering en vernieuwing in de zorg. Innovatieve ICT-oplossingen redden levens en zorgen onder meer voor minder ziekenhuisopnames en minder ongepland doktersbezoek. Instellingen hebben daardoor minder vierkante meters nodig, reden waarom het volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) tijd is voor een omslag van ‘bricks naar clicks’.

Zorginstellingen willen de werkdruk verlagen, kosten besparen en zorg verbeteren. Dat is niet zo gek, als je ziet met welke impactvolle ontwikkelingen en uitdagingen ze te maken hebben:

  1. Vergrijzing

Het aandeel ouderen in de Nederlandse bevolking stijgt al jaren. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is dat op zich een heuglijke ontwikkeling, omdat de vergrijzing in de eerste plaats te danken is aan de toegenomen levensverwachting. Maar de keerzijde ervan is een toenemende zorgbehoefte, die door minder mensen moet worden betaald. Het CBS verwacht dat 65-plussers in 2040 dik 47 procent uitmaken van onze bevolking. Ter vergelijking: in 2002 was dit 20 procent,  momenteel is het 30 procent.

  1. Meer mensen met een ouderdomsziekte

Een belangrijke oorzaak voor de groeiende zorgvraag is dat meer mensen ouderdomsziektes krijgen. Ouderen horen en zien slechter, krijgen vaker last van artrose of botontkalking. Met het stijgen van de jaren neemt de kans op een ingrijpende aandoening als dementie of een beroerte toe.Ook hebben ouderen vaker een chronische aandoening.

  1. De ziektelast stijgt…

Met name dementie zorgt voor een toenemende ziektelast. Daarmee wordt de impact bedoeld die een aandoening op een mensenleven heeft.

  1. …terwijl het aantal mantelzorgers daalt

Iemand met dementie wordt afhankelijker van zijn omgeving. Gemiddeld geven drie mensen mantelzorg aan een dementiepatiënt. Maar waar in 2015 nog tien mensen beschikbaar waren om één 85-plusser bij te staan, zijn dat er in 2040 nog maar vier.

  1. …personeelstekorten oplopen

Er werken ongeveer 1,2 miljoen mensen in de zorg. Elke maand komen er tienduizenden nieuwe vacatures bij. Het tekort loopt naar verwachting op tot 80.000 personen in 2022.

  1. …en zorgkosten stijgen

Zorguitgaven verdubbelen tot 174 miljard euro in 2040. De uitgaven voor ouderenzorg stijgen het snelst.

  1. Zorg richt zich meer naar wensen mondige patiënt

De NVZ signaleert dat door razendsnelle technische ontwikkelingen mensen meer zelf kunnen regelen op een moment dat hen het beste uitkomt. De zorgmarkt richt zich steeds meer naar de wensen van de zelfbewuste patiënt die de regie over zijn gezondheid en medisch proces neemt. Onderzoek wijst uit dat een grote meerderheid ‘in’ is voor betere digitale dienstverlening. Denk aan een consult via Skype, een röntgenfoto opgestuurd krijgen of in een app lezen over behandelmethodes.

  1. Slimme technologieën bieden oplossingen

De noodzaak om zorgkosten in te dammen is een belangrijke aanjager voor groei van de IT-markt die zich bezig houdt met oplossingen voor de zorg. Patiënten zijn volgens de NVZ ook kostenbewust: vanwege de eigen bijdrage betalen ze immers vaak zelf een deel van de rekening.

Big data, AI en IOT zijn sterk in opkomst. Veel mensen gebruiken AI-gedreven smartwatches en apps die informatie geven over zaken als hartslag, bloeddruk en verbrande calorieën. Dat helpt om gezond en fit te blijven.

In ziekenhuizen stellen computers soms al nauwkeuriger diagnoses dan artsen. Door 5G wordt het mogelijk om op afstand te opereren en 3D-printers kunnen protheses op maat fabriceren. Door trackingtechnologie raakt nooit meer een infuuspomp kwijt. Chatbots nemen mensen werk uit handen en vergroten klanttevredenheid.

Verder biedt IT allerlei oplossingen (bijvoorbeeld voor samenwerking) die vergadertijd indammen, administratiedruk verlichten en capaciteitsplanning efficiënter maken.

Volgens de NVZ ondersteunt ICT het proces waarbij de patiënt zelf de regie in handen neemt en draagt techniek bij aan besparing van tijd en geld. De reisbranche, detailhandel en financiële sector zijn volgens de vereniging verder in digitale transformatie. Als de zorg erin slaagt die achterstand weg te werken, helpt dat ‘om cliënten  de beste zorg te bieden tegen een maatschappelijk verantwoorde prijs’.

Wil je meer weten over wat Axians voor jouw organisatie kan betekenen? Lees dan ons e-book ‘Hoe slimme techniek de 3 grootste uitdagingen in de zorg het hoofd biedt’. Of neem contact op met één van onze experts, zij vertellen je er graag meer over. 

 

Bronnen

Powered by