Online-DBC Enterprise van Axians kent al meerdere tevreden gebruikers, van vrijgevestigd tot instelling, van PAAZ tot PUK, met mooie voorbeelden als het Academisch Ziekenhuis Maastricht (MUMC) en het Radboud te Nijmegen. Recent is ook het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis (SLAZ) in Amsterdam overgestapt op Online-DBC Enterprise. Sanne van Sterkenburg, Applicatiespecialist ‘EPIC’ Sint Lucas Andreas Ziekenhuis: “Axians is in dit traject voor ons een echt zorginhoudelijke partner.”

Het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam West biedt hoogstaande, patiëntgerichte zorg in een multiculturele omgeving. Het ziekenhuis, gevestigd in een modern pand, behandelt jaarlijks ruim 200.000 patiënten. Circa 2.200 medewerkers en 120 specialisten bieden 24 uur per dag, 7 dagen per week topklinische zorg aan alle patiënten. Specialisaties zijn onder andere Moeder/Kind-zorg, Obesitas, Slaapapneu, Neurologie en Psychiatrie.

Snel overtuigd door fusiepartner

Sanne van Sterkenburg: “Wij zijn in 2013 gefuseerd met het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG). Zij werkten al met Online-DBC en waren daar erg enthousiast over. Ik ben gaan overleggen met de nieuwe collega’s van het OLVG over de voordelen van Online-DBC en daar werd ik erg blij van. Het lag dus voor de hand dat wij als fusiepartner daar ook op over zouden gaan. Ik had daardoor direct intern collega’s om mee te sparren. Dat laatste is voor mij erg belangrijk. Een vorige implementatie van een applicatie, IRIS om precies te zijn, heb ik in mijn eentje begeleid, en dat is niet optimaal. Ik heb daar drie jaar in mijn eentje mee geworsteld. Online-DBC is ook voor het SLAZ de bewezen oplossing voor het snel en eenvoudig registreren en valideren van DBC’s, inclusief het aanleveren van gegevens aan het DBC Informatie Systeem (DIS). OnlineDBC is stabiel, robuust en integraal, bleek al bij het OLVG.”

Volledige integratie met EPIC

Het SLAZ heeft met Online DBC de mogelijkheden om volledig geïntegreerd te werken in haar ZIS/EPD. Bij het SLAZ zal OnlineDBC in EPIC worden geïntegreerd. Sanne van Sterkenburg: “In 2015 gaat deze integratie voor ons werken en gaan we profiteren van een vlekkeloze maar ook snelle ontzorging op het gebied van reporting, facturatie en inning. Er zijn nu al koppelingen voor patiëntgegevens (HL7 ADT) en dat loopt goed. Volgend jaar gaat het OLVG ook over op EPIC dus we willen dat onze medewerkers voor al die koppelingen goed opgeleid worden. Een belangrijk onderdeel is de goede inrichting van bijvoorbeeld afspraaktypes zodat de psychiaters zo min mogelijk hoeven te doen en dat zij als het ware ontzorgd worden. Ook dat zien we als toegevoegde waarde in Online-DBC.”

Nieuwe wet- en regelgeving

“De implementatie- en conversietijd was kort waarbij de controle van de oude DBC’s een behoorlijke uitdaging was omdat we in IRIS heel lang niet goed hebben kunnen factureren. Gelukkig gaan we nu met terugwerkende kracht deze facturatie alsnog oppakken. Tegelijkertijd wordt steeds de nieuwe wet- en regelgeving in Online-DBC verwerkt waardoor wij ook voor de nieuwe DBC’s voortdurend up-to-date zijn. Het is voor mij de eerste keer dat we moeten controleren op basis van allerlei testen of alles goed aangepast is. Heel spannend, want er komt nu dus heel veel tegelijk. Maar gelukkig is Axians hierin voor ons een echt zorginhoudelijke partner. Ze zijn werkelijk compleet op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Als ik twijfel, krijg ik direct een correct antwoord.”

Weinig vragen bij eindgebruikers

Tot slot stipt Sanne de gebruikersvriendelijkheid van Online-DBC aan: “Er was minimale opleiding nodig voor de livegang waarbij er handleidingen zijn gemaakt met behulp van screenshots en korte beschrijvingen. Dit maakt de acceptatie van Online-DBC voor de zorgprofessionals nog gemakkelijker. Als het dan niet lukt, bellen ze mij en neem ik hun schermen over en kijk ik met hen mee vanaf mijn werkplek. Ze komen met de handleiding al heel ver, ik word weinig gebeld en dat is een goed teken en geeft de gebruikersvriendelijkheid weer.”