Het Laurentius Ziekenhuis koos overtuigd voor de ERP-oplossing Vidaví van Axians. Men was al klant van Axiansen werkte met een voorganger van Vidaví, de summer edition. Michael Ehlen, manager Financiën & Control Laurentius Ziekenhuis: “We deden daar in mee als pilot ziekenhuis. Na die proefperiode hebben we pas op de plaats gemaakt. Bedoeld om Axians de kans te geven op basis van de ervaringen uit de pilot Vidaví uit te laten kristalliseren tot een stabiel product. Dat niveau werd in 2015 gehaald en na een snelle implementatie profiteren we nu van een geïntegreerde oplossing zonder zware ERP-implementatie.”

Het Laurentius Ziekenhuis is een algemeen ziekenhuis voor en van de inwoners van Midden-Limburg. Dit ziekenhuis levert kwalitatief hoogstaande, klantgerichte, toegankelijke en efficiënte zorg voor het volledige pallet aan medisch specialistische zorg en de daartoe benodigde verpleging en verzorging.

Langere aanloop

Zoals gezegd, maakte het Laurentius na de pilot even pas op de plaats. In die tussentijd is Axians druk geweest met het verder ontwikkelen van Vidaví. Onder andere met de overgang naar Navision 2013/15 en een in Navision geïntegreerde crediteurenmodule ter vervanging van de gekoppelde variant. Het Laurentius Ziekenhuis zag deze module op een klantendag en vond deze geïntegreerde module het uitstellen van een live-gang waard en wilde dus wachten op het beschikbaar komen van deze nieuwe module.

Vidaví: de eerste integrale ERP-oplossing voor de zorg

Het Laurentius koos voor de ERP-oplossing Vidaví omdat het de eerste integrale ERP-oplossing is voor de zorg: “De losse modules zijn in Vidaví geïntegreerd in één ERP-pakket. Mét scanner, een handige tool, om facturen op elk moment te kunnen opvragen en uit te zetten naar de budgetverantwoordelijke om deze te laten accorderen. Zonder een moeilijke en tijdrovende route door de postkamer. Dat gehele proces verloopt nu digitaal”, aldus Michael Ehlen.

Soepele overgang

De overgang is soepel verlopen. “De afspraak was dat deze fase vijf dagen zou vergen, maar al na drie dagen waren we ermee aan het werk. Uiteraard heb je altijd kinderziektes, maar de implementatie is afgehandeld in de door ons gestelde termijn. Het Laurentius is 14 december live gegaan. Het is dus allemaal nog heel vers. Vidaví is nu in het Laurentius voor 98% up and running, er rest nog 2% aan verbeteringen. We hebben een mooie stap vooruit gezet door volledig digitaal te werken. Die timing voor de implementatie was overigens goed gekozen. We kregen de kans rustig met het systeem te leren omgaan voordat we, zoals nu, in de periode van de jaarafsluiting zitten. Hebben we vragen? Dan is Axians altijd bereid ons ondersteuning te bieden. Vragen die we hen stellen, worden direct opgepakt”, geeft Michael Ehlen aan.

Het gemak van digitaal bestellen

Daarnaast vinden de meeste gebruikers in het ziekenhuis vooral het webportal, voor het bestellen van artikelen/diensten en het goedkeuren van factuurtaken, erg mooi en gebruiksvriendelijk. Michael Ehlen: “Dit digitale bestelproces verloopt heel gebruiksvriendelijk en efficiënt. De medewerkers zijn uitgenodigd voor inloopmiddagen. We hebben hen geïnstrueerd hoe makkelijk het werkt en hen de voordelen getoond.”

Ontsluiting managementinformatie

“Vidaví is voor ons eveneens een prima tool om ons datawarehouse te ontsluiten voor managementinformatie. Over het algemeen krijgen we precies de informatie die noodzakelijk is om onze managementinformatie up-to-date te houden. Vooral door de digitale workflow kunnen we de koppeling gaan leggen tussen ons datawarehouse en de digitale facturen. Daarmee treedt een verbetering op in de toegankelijkheid van cruciale informatie, zowel voor directie als management. Als Vidaví straks optimaal ingericht is krijgen we een heel goed inzicht in onze gedigitaliseerde inkoop. Onze doelstelling is door een goed crediteurenbeheer in het inkoopproces onze leveranciers te voorzien van een passende credit rating. Daar zijn we nu mee bezig. Met die informatie kunnen we ook beter inspelen op onze bezuinigingsdoelstellingen en dus efficiënter gaan werken. Vidaví geeft ons meer informatie om de onderhandelingen met onze leveranciers beter te doen en daarmee uiteindelijk bij te dragen aan een hoger rendement”, aldus Michael Ehlen. Tot slot heeft Michael een tip voor ziekenhuizen die deze overstap ook overwegen: “Zorg dat je een goede band hebt met de consultants waarmee je dit traject op de werkvloer in gaat. Gelukkig heeft Axians die consultants in huis en spreken zij onze taal.”

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van I-Fresh voor uw AGF bedrijf? Neem gerust contact met ons op via +31 88 988 90 00.