Fotografie

Fotografie is de meest toegepaste vorm van beeld en daarmee ook de belangrijkste binnen deze richtlijnen. De toepassingen op social media, in presentaties, mailingen, websites en drukwerk bepalen voor een groot deel de uitstraling van ons merk. Binnen fotografie onderscheiden we stockbeeld, maatwerk (inhuur fotograaf) en smartphone (ad-hoc) beeld.

Wat zijn de 3 uitgangspunten bij de keuze van een afbeelding?

Relevant
Iedere foto hoort duidelijk weer te geven waarover je praat en welk punt je wilt maken.

Verhalend
In echt succesvolle communicatie werken afbeeldingen en woorden samen om een boodschap te creëren die krachtiger is dan wanneer je enkel het beeld of de tekst zou gebruiken.

5 punten van onze creatieve expressie
Iedere foto hoort te voldoen aan de 5 punten van onze creatieve expressie. Als dat zo is, perfect! Mist een van de punten, blijf dan nog even zoeken. (En maak je geen zorgen, je zult iets beters vinden!)

5 punten van onze creatieve expressie

The Human Touch
Onze merkstrategie is gebaseerd op het menselijke aspect binnen ons werkveld. Medewerkers, klanten en partners zijn belangrijk in hoe wij ons als merk willen onderscheiden. Kies waar mogelijk voor mensen in een afbeelding.

Next-door
Maak bij mensen in de foto een keuze voor het ‘next-door’ type. Realiteit is belangrijk. Vraag je af of je de persoon op de afbeelding in je directe omgeving kan tegenkomen. Hou bij stockfotografie rekening met realistische personen. Sommige modellen zijn erg populair en zie je ook bij andere organisaties terug. Probeer deze te vermijden. Andere modellen hebben een duidelijke geografische uitstraling. Bijvoorbeeld Amerikaans. Probeer ook deze te vermijden.

Realistisch
Foto’s moeten er spontaan, ongekunsteld en niet geënsceneerd/geposeerd uitzien. Vergelijkbaar met foto’s die je met een mobiele telefoon zou maken, maar met een professioneel gevoel voor belichting en framing.

Dynamiek
Technologie en Axians zijn continu in beweging. Die dynamiek willen we uitdragen in al onze uitingen. Een actieve houding bij personen of situaties heeft dan ook de voorkeur. Denk daarbij aan lachen, praten of werken. Emoties moeten authentiek lijken, niet over-the-top.

Kleur
De Axians brand bevat een divers kleurenpalet. Kleur kan een grote bijdrage leveren aan een frisse en moderne uitstraling en herkenbaarheid. Geef de voorkeur aan afbeeldingen met een hoog contrast in kleur. Kies daarbij voor afbeeldingen met een realistische kleurtoon en vermijd foto’s waar een (kleur)filter is gebruikt.