Vomar Voordeelmarkt: “Nooit meer lege winkelschappen met ShopReplenishment.”

 

Vomar Voordeelmarkt is het verhaal van vechten voor de laagste prijs, zonder in te leveren op kwaliteit. Hiermee bewijst Vomar Voordeelmarkt al 50 jaar dat een groot assortiment, goede service en een gunstige prijs hand-in-hand kunnen gaan. Vomar Voordeelmarkt is een echt familiebedrijf. De grondlegger van Vomar Voordeelmarkt, de heer C.A. Zwanenburg, begon ooit aan de Trompstraat in IJmuiden een kleine kruidenierszaak. Nu heeft Vomar 64 winkels binnen het gebied Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht, werken er in totaal ruim 6.000 zeer gemotiveerde mensen en bezoeken meer dan 800.000 klanten wekelijks de winkels.

Snelle uitrol ShopReplenishment: 100% geautomatiseerd bestellen

Vomar werkt met ShopReplenishment. Na een succesvolle pilot in één van de winkels – en het toevoegen van bepaalde wensen van Vomar – is ShopReplenishment volledig uitgerold binnen alle 62 winkels van Vomar Voordeelmarkt. Van de bestellingen die vanuit de filialen het centrale distributiecentrum van Vomar bereiken, is 100% geautomatiseerd op basis van ShopReplenishment. Dus de winkels bestellen niets meer handmatig en ook niet langer met andere bestelsystemen. Het resultaat is minder derving en goed gevulde winkelschappen wat direct resulteert in een betere service aan de klanten en daardoor een hogere klanttevredenheid. Er wordt nog maar 3% van de bestelregels aangepast naar aanleiding van weer, vakanties en dergelijke.”

Bestellen en behoeften in balans

ShopReplenishment is een zelflerend systeem dat zich aanpast aan de (veranderende) karakteristieken van het specifieke artikel per winkel. De output? Automatische besteladviezen die precies aansluiten op de behoefte van de consument. Of in vaktermen: een hoge forecast accuracy. Het doel is om de juiste balans te verkrijgen tussen voorraadbeschikbaarheid en derving. Adem Doymaz: “Dit slimme systeem verbetert zichzelf continu. Verkopen worden goed bijgehouden en het systeem kijkt ook naar het verleden. ShopReplenishment bouwt nu statistieken op en genereert daarop bestellingen. Zodat het op den duur steeds betere bestellingen produceert, omdat het systeem met de eigen historie gaat werken. We zeggen nu feitelijk tegen de filiaalhouders: je bent niet meer aan het bestellen, maar aan het tellen. Kloppen je voorraadstanden? Dan genereert ShopReplenishment vervolgens een kloppende bestelling.”

Meer tijd voor uitzonderingen

Door dit gemak komt er veel meer tijd vrij om je op de uitzonderingen te focussen, zoals weekaanbiedingen, nieuwe maar ook weersgevoelige artikelen. Adem Doymaz: “We vragen de filiaalhouders daar op te concentreren door heel simpel in het systeem een vinkje aan te zetten. Ga je al die speciale vinkjes af in slechts 5 minuten? Dan heb je heel snel je bestelling beoordeeld. Voor ultravers artikelen zoals vlees en AGF vragen we de filiaalhouders alleen nog maar voor het schap met de PDA te controleren of de tellerstanden kloppen. Ook vragen wij hen te kijken naar uitzonderingen zoals artikelen die je wellicht weg moet gooien omdat ze over datum gaan. Zodat zij niet meer achteraf moeten constateren dat het schap leeg is, maar vooraf kunnen zien: hé, de datum gaat verlopen, ik moet nu bestellen, anders heb ik morgen een leeg schap.”

Meer sturing: per winkel, per artikel

Onderscheidend in ShopReplenishment is verder dat het besteladvies wordt gegenereerd per winkel, per schap. Concurrerende applicaties werken meer op artikelgroepsniveau, zonder onderscheid op winkelniveau. Adem Doymaz: “Wij kunnen zelf met BusinesObjects rapportages genereren met antwoord op allerlei vragen op winkelniveau. Wat doet een bepaald filiaal? Wat is de winkelvoorraad? Hoeveel artikelen bestellen zij zelf handmatig bij? Kortom, wij kunnen exact volgen wat het filiaal doet. Niet om te controleren, wel om het filiaal te begeleiden om uiteindelijk nóg meer voordeel met het systeem te behalen.”

Winst in tijd en vertrouwen

Adem Doymaz: “Eigenlijk haal je de emotie en het gevoel van de medewerkers uit de bestelcyclus. Zelfs de meest ervaren filiaalhouders met heel veel bestelervaring zijn verrast dat zij met ShopReplenishment beter presteren. Een ander groot voordeel? Het systeem bestelt altijd, je kunt het niet meer vergeten, wat in het verleden soms gebeurde. Er komt altijd automatisch een bestelling in het systeem. Het niveau van nabestellingen bij onze logistieke organisatie is daardoor gehalveerd. Ook de tijdwinst is mooi meegenomen en die besteden we nu aan het optimaliseren van het winkelbeeld, de voorraden en de medewerkers. De filiaalhouders zijn enthousiast over het systeem. Ze vinden het gebruiksvriendelijk en het biedt alle informatie die zij nodig hebben. Je ziet dat ze het heel snel oppakken. Omdat het systeem goede bestellingen genereert, hebben ze er ook heel snel vertrouwen in dat het werkt.”

Samen nieuwe functionaliteit bedacht

De samenwerking met Axians hierin is prima, besluit Adem Doymaz: “We hadden best veel wensen voor speciale functionaliteiten die het gebruiksgemak voor de filialen nog meer zou verhogen. Die aanpassingen hebben we samen bedacht, na een toetsing door Axians op hun relevantie voor ook andere gebruikers. Dus kunnen andere retailketens als zij instappen op ShopReplenishment al direct van deze nieuwe functionaliteiten profiteren. Een voorbeeld? De functionaliteiten van de PDA, daar wilden we meer informatie in zien dan al geboden werd. Eigenlijk is de PDA functionaliteit daarmee volledig aangepast voor de food retail. Met een partner als Axians kán dat.”